Een nachtje doorbrengen in een oud pand is best spannend. Elk geluidje of zuchtje wind doet je nekharen recht overeind staan. Vooral op plekken in Nederland waar het echt schijnt te spoken. Zo gebeurden er de afgelopen 170 jaar onverklaarbare dingen op een boerderij in het Gelderse Brummen…Het begin van een spookverhaal
De spookboerderij van Brummen is een begrip onder horrorliefhebbers in Nederland. Achter de boerderij op Zutphensestraat 99 schuilt een tragisch verhaal. In 1841 woonde hier het boerengezin Kremmer, bestaande uit vader, moeder en zoon Antoon. Antoon was tot ongenoegen van zijn vader dolverliefd op Megje Warmelink. Zijn grootste wens was om met haar te trouwen. Vader Kremmer vond Megje echter veel te min voor zijn zoon en peinste er niet over om toestemming te geven voor hun huwelijk. Tijdens een koude winteravond in januari 1841 schreeuwde de boer tijdens een felle ruzie naar zijn zoon “Ik geef nooit toestemming. Zij is niet van onze stand!”. Kapot van verdriet ging de jonge Antoon naar bed. Tenminste, zijn ouders dachten dat hij ging slapen… De volgende ochtend vond moeder haar zoon bungelend aan de grote eik naast de boerderij.
Onverklaarbare gebeurtenissen
Na de tragische gebeurtenis begonnen de spookverhalen rondom de boerderij in Brummen. Vreemde geluiden, nare geuren en schimmen achtervolgden de ouders van Antoon. Uiteindelijk besloten de boer en zijn vrouw te verhuizen. Maar ook vele jaren daarna jaagden onverklaarbare gebeurtenissen bewoners van de boerderij de stuipen op het lijf. Koude windvlagen, mysterieuze schimmen en elektrische apparaten die zomaar aan- en uit gingen… Uiteindelijk stond de spookboerderij van Brummen meer dan vijftig jaar te koop. Niemand durfde het aan om het vervallen pand te kopen.
Dronken jongeren en felle brand
Ook de dieren op de boerderij ontkwamen niet aan de spookachtige verschijnselen. Dertig jaar geleden klaagde een toenmalige boer over de aandacht van ‘ghosthunters’ op zijn boerderij. In het holst van de nacht slopen groepjes jongeren naar het pand, soms met een flinke hoeveelheid alcohol achter de kiezen om hun angst de baas te kunnen zijn. Het doel? Bewijzen dat er geen spoken bestaan. In de stallen joegen de dronken en luidruchtige durfals het vee de stuipen op het lijf. De varkens en de boer raakten er zeer gestresst van, zo valt te lezen in De Telegraaf uit september 1985. In 2009 kostte een felle brand in de boerderij tientallen koeien het leven. Het monumentale brand werd totaal verwoest. Een oorzaak voor de brand werd echter nooit gevonden.
“Iedereen in de buurt kan het verhaal van de spookhoeve vertellen en niemand gelooft, dat het er echt woont. En dat heeft tot gevolg dat nogal wat durfals, nadat ze zich moed hebben ingedronken, zich naar de stallen reppen om te “bewijzen” dat er geen spoken zijn.”
Dit verhaal stond in de telegraaf
JE LEEST
horror verhaaltjes
Terrorspannend enge horror verhalen. als je het s,nacht lees kan je niet slapen. ik probeer elke dag er een nieuwe verhaal op te zetten