Termodinamiğin 2. Yasası

35 3 0
                                    

  Termodinamiğin 2. yasası, ısı ve işin birbirine dönüşebildiğini belirten 1. yasaya ek olarak bunun gerçekleşme yollarını sınamaktadır. Örneğin; bir hal değişiminin gerçekleşebilmesi için 1. yasanın sağlanması yani bir enerjinin olması gerekmektedir. Ancak bu durum tek başına hal değişimi için yeterli değildir. 

2. yasa, verimlilik sınırının sadece ve tasarımcıların hatalarından değil, doğanın kanunlarından da kaynaklandığını açıklamaktadır. Eğer ısı %100'lük bir başarıyla işe çevirebilseydi, daimi hareket makinesi tasarlanabilirdi. Ancak doğanın kanunlarından dolayı sadece belirli bir miktar ısı faydalı işe dönüşebilmekte, geri kalanı ise sistem içinde kaybolmaktadır. Yani, bir motorun veya bir makinenin her devrinde bir miktar enerjinin kaybedilmesi entropide artışa neden olmaktadır. Bir makinenin maksimum seviyeye çıkarabilmek için entropinin minimum seviyeye düşürülmesi gerekmetedir. Fransız mühendis Carnot'un adını alan Carnot Devresi, devre parçalarının son derece hassas ve sürtünmesiz olduğu olası en verimli motordur. Bu faydasız ısı israfı olmaması olmamakte ve entropi minumum seviyededir.

Entropiyi azaltmak, kritik seviyeye kadar her zaman mümkündür. Örneğin; buzdolabında bekletilen bir su zamanla donarak buz haline gelir ve entropisi azalır. Ancak, suyun donması ile oluşan ısı nedeniyle, sistemin azalan entropisinden daha fazlasının üretilmiş olmasına neden olur. 

BİLİM'İN BİZE KATTIKLARIHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin