Podstawowym sposobem leczenia depresji są leki przeciwdepresyjne. Stosując je można uzyskać ustąpienie depresji lub istotną poprawę 50-70% leczonych. W przypadkach depresji przebiegającej z dużym lękiem i podnieceniem ruchowym oraz depresji z urojeniami są stosowane leki przeciwpsychotyczne (neuroleptyki), wykazujące wpływ przeciwdepresyjny (np. lewopromazyna, olanzapina), lub leczenie skojarzone (leki przeciwdepresyjne i leki przeciwpsychotyczne). W ciężkich zespołach depresyjnych z tendencjami samobójczymi może być przydatne stosowanie elektrowstrząsów. W leczeniu łagodnych i umiarkowanych depresji duże znaczenie przypada psychoterapii (psychoterapia kognitywna, psychoterapia interpersonalna), która łącznie z farmakoterapią stanowi podstawową składową kompleksowej pomocy chorym. Zapobieganie nawrotom depresji odbywa się poprzez przewlekłe stosowanie leków przeciwdepresyjnych. Duże znaczenie ma również eliminowanie czynników mogących mieć negatywny wpływ na przebieg zaburzeń afektywnych tj. alkohol, niektóre leki i inne.
Czasem np w przypadkach prób samobójczych chory wysyłany jest do szpitala psychiatrycznego. Wbrew stereotypom psychiatryk nie jest tylko dla "wariatów". Oczywiście jest oddział dla tych chorych, którzy zagrzają sobie i innym więc siedzą w pokojach bez okien i klamek, ale to tylko jeden oddział. Jest oddział dla ludzi z nerwicą, depresją czy innymi schorzeniami tego typu. To miejsce z normalnymi pokojami, zajęciami grupowymi i ludźmi, którzy potrafią cię zrozumieć bo przeżywają to samo. Cały dzień jest wypełniony. To naprawdę pomocne miejsce.
CZYTASZ
Depresja
AléatoireKażdy z nas ma w swoim otoczeniu osobę z depresją. Według statystyk 1/10 ludzi w przyszłości będzie cierpieć na tą chorobę. Powiem wam czym jest i jak z nią walczyć. Zapraszam wszystkich którzy chcą wiedzieć jak się z tym żyje. Materiały potrzebne...