Praten met de doden, geesten zien, magie gebruiken, alles kan als je paranormaal bent. Maar Liante had een andere gave. Zij kon naar iemands foto kijken en dan zien wat er met de desbetreffende persoon ging gebeuren. Zo wist zij als eerste dat haar opa ernstig ziek werd. Of dat de buurjongen op 23 april zijn ware liefde zou vinden.
'Liante, schiet op, we moeten naar de les!' Helaas zorgde haar paranormale gave er niet voor dat ze niet naar school hoefde, dus zat ze gewoon zoals elke andere tiener op de middelbare school.
'Lian, schiet nou eens op!' Dyana, haar beste vriendin, werd een beetje geïrriteerd van Liante's dromerige gedrag. 'We hebben tekenen en je weet hoe kwaad Zeepbel wordt als we te laat komen!' Eigenlijk heette Zeepbel mevrouw de Klok, maar de mevrouw had een obsessie met zeepbellen, waardoor ze in de school al gauw omgedoopt werd tot Zeepbel.
'Jaja, ik kom al!' Snel raapte Liante haar spullen bijeen, voor ze haar bruinharige vriendin naar de kunstvleugel volgde. Onderweg kwamen ze twee andere vriendinnen tegen, de tweeling Venna en Flora, waardoor ze uiteindelijk met zijn vieren het tekenlokaal binnenliepen.
'Dames, jullie zijn te laat, ga je maar melden.' Ze hadden nog geen twee stappen in het lokaal gezet of de vier vriendinnen werden alweer weggestuurd. Als één persoon draaiden ze zich om en liepen naar de receptie, om zich aan de balie van de meldkamer te melden.
'We zijn te laat,' zei Liante tegen de jongen achter de balie als ze eindelijk beneden zijn. Hij was, aan zijn weinige baardgroei en jonge gezicht te zien, hooguit vier jaar ouder dan Liante en haar vrienden en absoluut niet lelijk. Best wel knap zelfs, vond Venna.
'Dat zie ik, wat zijn jullie namen?' De man keek Venna met zijn donkere ogen strak aan, iets wat Liante een beetje onbeschoft vond, aangezien zíj tegen hem aan het praten was.
'Liante Versteegh, Dyana Zeij, Flora Hof en Venna Hof,' zei Venna terwijl ze met haar grote, bruine ogen knipperde. Zij vond het wel leuk dat zo'n knappe jongen de hele tijd naar haar keek.
'Mooie naam,' zei de jongen lief, waarna hij vier kleine papiertjes pakte. 'Hier zijn jullie briefjes, zorg dat je de volgende keer op tijd bent!'
'Is goed, dank u wel, meneer,' zei Liante, waarna ze de gele briefjes aanpakte en elk van haar vriendinnen een briefje gaf. Met zijn vieren liepen ze gezellig kletsend weer naar het tekenlokaal, waar ze netjes op de deur klopten om te vragen of ze naar binnen mochten.
'Tuurlijk, kom binnen,' zei Zeepbel nu en snel zochten de meiden een plaatsje om te zitten. Helaas was de enige plek die nog over was, vlak voor de docent, die meteen naar hun toe kwam om de opdracht uit te leggen.
'Jullie kiezen een foto uit die op één van jullie mobieltjes staat, maakt niet uit wie zijn mobiel, en tekenen de gevoelens en gedachten die jullie daarbij hebben op papier.' Zeepbel lachte even heel griezelig naar ze en draaide zich toen om om weer aan haar bureau te gaan zitten.
'Denk je dat je dat kan, Liante?' vroeg Dyana bezorgt. Alle drie wisten ze van Liante haar gave en ze wisten allemaal hoe gevaarlijk deze opdracht kon zijn.
'Ik zou wel moeten,' zei ze dapper en ze keek haar vriendinnen aan. 'Echt, het komt goed.' Dyana keek haar even onderzoekend aan en knikte toen, ondanks dat ze haar vriendin duidelijk niet geloofde.
'Wie zijn telefoon gebruiken we?' vroeg Flora terwijl ze de tafel rondkeek. Allemaal leken ze er niet zo veel zin in te hebben. 'We doen die van mij wel,' zuchtte ze toen en ze haalde haar gouden Samsung tevoorschijn. Ze ontgrendelde de telefoon en opende de galerij, waar allemaal foto's tevoorschijn kwamen.
'Welke foto doen we?' vroeg Flora en ze scrolde iets naar beneden.
'Zullen wij de foto uitkiezen?' vroeg Venna aan Liante. 'Aangezien jij...' Ze hoefde haar zin niet af te maken, ze begrepen allemaal wat Venna bedoelde.
'Doe maar,' glimlachte Liante. Op die manier hoefde zij maar één keer de foto te zien. Als Liante een foto zag en een visie van de toekomst te zien kreeg, leek het voor de anderen namelijk net alsof ze flauw viel. Zag ze de foto maar één keer, viel ze ook maar één keer flauw en hoefden haar vriendinnen maar één smoesje te verzinnen.
Ondertussen waren Flora, Venna en Dyana begonnen met het zoeken naar een geschikte foto. 'Zullen we deze doen?' vroeg Venna terwijl ze een foto aanwees. Het was een foto waar ze alle vier op stonden. Hij was gemaakt toen ze vorig jaar de verjaardag van Flora en Venna vierden, aan de kust van Terschelling.
'Doen we!' zeiden Venna en Dyana, waarna ze allemaal een papiertje pakten om de opdracht op te maken.
'Liante, ben je er klaar voor?' vroeg Dyana, terwijl Flora en Venna alvast klaar gingen zitten om Liante op te vangen als ze zou vallen.
Liante knikte en haalde nog een keer diep adem. 'Kom maar op.'
Flora haalde ook nog even diep adem en draaide toen het schermpje van haar telefoon naar Liante toe.
Zodra het beeldschermpje voor Liante haar ogen was, werd het zwart voor haar ogen en viel ze weg in een duister, zwart gat.
Een kwartier later werd ze langzaam wakker in het kamertje bij de receptie. 'En?' vroeg Venna. 'Wat heb je gezien?'
Liante keek haar met tranen in haar ogen aan.
'Jij gaat trouwen met de man bij de receptie,' glimlachte ze en iedereen feliciteerde haar. Venna stond met een grote grijns te kijken.
'Jij krijgt de baan van je leven en drie hele lieve kinderen,' zei Liante tegen Flora. Ook zij werd gefeliciteerd.
'Dyana, jij wordt een wereldberoemde actrice en model.' Dyana keek haar met tranen in haar ogen van blijdschap aan en knuffelde haar beste vriendin.
'En jij dan? vroeg ze opgewonden.
Liante keek haar met tranen in haar ogen aan.
'Ik-ik ga over vier jaar dood.'
999 woorden, echt waar, tel ze maar!
Jeetje, wat was deze opdracht lastig! Ik zat al snel over de 1000 woorden en heb heel veel details geschrapt. Het is daardoor niet echt heel goed, maar toch is het wel goed gelukt!
Xxx Sophia@Amber5HPfan
@Amberino12
@lowalowa1
JE LEEST
Hoe Wat Als
RandomDit boek bestaat uit verhalen die ik heb geschreven voor schrijfwedstrijden en covers voor coverwedstrijden. Gestart: Beëindigt: - Hoogste ranking: 358 in willekeurig (28-3-2017) 485 in willekeurig (12-2-2017)