#3

3.1K 108 2
                                    

   " Abang , macam mana kita nak ubah perangai aisyah tu , bang ? risau saya kalau aisyah selalu sangat buat hal dekat sekolah . silap hari bulan dia kena buang sekolah , tak sempat nak ambil spm nnti macam mana ? " Puan rusyaiza sudah bosan apabila dia sering mendapat panggilan daripada pihak sekolah aisyah bahawa anaknya sering membuat masalah seperti ponteng kelas , datang sekolah lambat , sering bergaduh dengan rakan sekolah dan bermacam-macam lagi masalah .

Tengku ibrahim sudah acapkali mendengar rungutan puan rusyaiza mengenai anak bongsunya yg sering membuat hal dekat sekolah . Bukannya dia tidak memberi tindakan keras pada aisyah , tetapi sudah banyak kali . Sedikitpun tidak terkesan pada anaknya kerana anaknya mempunyai kepala yang sangat keras , sekeras batu konkrit .

   " Kalau susah sangat kita kahwinkan jelah si Aisyah tu . Awak tolong carikan calonnya . Awakkan pandai bab-bab matchmaker ni . hahaha " kata tengku ibrahim dalam nada bergurau .

   " Ha ! bagus juga idea abang tu . Nanti saya tanya kawan-kawan saya kalau ada anak diaorang yang masih single . Kalau dapat yang ustaz pun bagus jugakkan ? biar kena brainwash anak kita tu hari-hari " Tengku ibrahim terkejut mendengar ayat puan rusyaiza itu . Bila melihatkan muka serious puan rusyaiza , ia sudah menunjukkan bahawa dia tidak bermain dengan kata-katanya .

' Aik ? aku main-main je tadi . Boleh pulak bini aku ni ambil serious pada apa yang aku cakap ' ujar tengku ibrahim di dalam hati .

" Awak serious ke ni ? " Tanya tengku ibrahim kehairanan .

  " iye . saya serious , at least adalah juga orang yang boleh bimbing aisyah tu ke jalan yang benar " ujar puan rusyaiza .

   " Takpelah , saya serahkan semua ni pada awak . Pastikan calonnya daripada orang yang baik-baik dan dari keturunan yang baik-baik . saya taknak anak saya sengsara di kemudian hari " Tengku ibrahim sudah memberi kata putus pada puan rusyaiza . Ini bermakna dia akan mendapat menantu tidak lama lagi . Yehuuu

Aisyah berada di dalam bilik ketika mesyuarat tentang dirinya sedang dijalankan . Kalau aisyah tahu tentang apa yang ibu dan abahnya sedang bincangkan bawah , sudah tentu dia akan membantah sekeras-kerasnya .

            *****______________________*****

Aisyah masuk ke dalam kawasan sekolah dengan langkah yang berat . Harini dia terpaksa bangun awal kerana kata ibu , dia sudah serik mendengar bebelan guru sekolah Aisyah mengenai kedatangan lewat Aisyah ke sekolah .

Mata Aisyah melilau mencari kelibat Syafiqah di setiap pelosok dewan , tetapi tetap tidak jumpa . Tiba-tiba......

Bamm !

   " Adoii . Apa ni main langgar-langgar orang ? Dah tak reti nak guna mata dah ke sampai tak boleh nampak cikgu dekat depan awak ni ? " Tanya cikgu Iqram dengan garang sambil menggosok dadanya yang telah dilanggar oleh Aisyah .

' Aduh ! sakitnya kepala aku . tu dada ke batu ? bapak keras ! '

   " Errr ... cikgu , sorry saya tak perasan cikgu berdiri dekat depan saya . Saya minta maaf ye ? " Kata Aisyah dengan perasaan selamba .

' Maaf ? ergh mahu jatuh merundum ego aku yang aku dh bina dah nak dekat sama tinggi dengan KLCC ni . Kalau tak disebabkan aku terlanggar dia dekat depan orang ramai , memang jangan haraplah aku nak minta maaf dekat cikgu kerek ni  ' bebel Aisyah dengan perasaan sebal .

Aku tengok ada budak-budak perempuan yang berbisik-bisik sesama sendiri , ada yang mencebik pada aku dan ada juga yang duk tersenyum-senyum macam kerang busuk .

Yang duk tersenyum-senyum macam kerang busuk tu mesti fansclub si Iqram ni sebab cikgu Iqram ni walaupun baru masuk sekolah seminggu , dia dah ada fansclub sendiri . Cuba teka siapa pengerusinya ? HAHA ofcourselah si budak Ariana tu . Okay , stop sampai situ .

   " Hei ! hei ! , berangan pulak awak ni . " Bidas cikgu Iqram sambil melambai-lambaikan tangannya di depan mataku .

Aku baru tersedar dari lamunanku . Bila tersedarkan muka cemberut cikgu Iqram , terus aku menguntumkan senyuman yang kurang ikhlas .

" Yang awak langgar saya ni kenapa ? awak tengah cari siapa ? kepala dah serupa zirafah bila cari orang . Kalau ye pun awak cari kawan awak , tengoklah sekeliling juga . Jangan sampai langgar orang " Bebel Cikgu Iqram

   ' Okay , hold on ! hold on ! seriously dia cakap kepala aku macam zirafah ?! dahtu kepala dia tu macam apa ? beruk ? Eyy sakit hati makk '

   " Saya cari kawan saya . Cikgu ada masalah ke dengan itu ? and one more thing , kepala saya ni kepala manusia tau bukan kepala zirafah . Kalau saya bagitau ayah saya yang cikgu kutuk kepala saya , confirm cikgu kena seligi dengan bapak saya (fliphair) " Dan aku terus chaw tanpa menghiraukan muka tegang cikgu Iqram . HAHAHAHAHA (gelak jahat) .

Tanpa aku sedar ada beberapa pasang kaki mengekoriku dari belakang . Bila aku pandang belakang je , tersembullah muka gedik Ariana and the gang .

   ' Apalah masalah minah-minah ni sibuk nak ikut aku . Taulah aku jadi retis sekejap tadi . Ni mesti kes tak puas hati tengok aku dengan cikgu Iqram 'beramah mesra' di depan dewan tadi '

Ariana mula mendekatiku dengan wajah yang sungguh tegang .

   " Woi perempuan ! aku nak bagi warning dekat kau . Kau jangan sesekali dekat dengan Cikgu Iqram sebab Cikgu Iqram tu aku yang punya . Kalau aku tahu kau cuba nak dekat-dekat dengan cikgu Iqram , siaplah kau ! " Amaran keras sudah dikeluarkan oleh Ariana .

Aku hanya menayangkan muka tidak ambil peduli pada Ariana and the gang sambil berpeluk tubuh .

   " Ouh , cikgu Iqram tu kau yang punya ? Srsly ? sorrylah , sis tak tahu . Yang aku tahulah kan cikgu tu ada girlfriend je . ke , kau girlfriend dia ? hmm how a bad choice lah . " sindirku .

Aku tengok muka Ariana sudah merah padam apabila mendengar ayat terakhir aku . Ha , padan muka kauu . cari pasal lagi dengan aku !

   " Hei perempuan ! jaga sikit mulut kau yee . Jangan sampai tangan aku ni naik melekap dekat pipi kau . Watch your word ! " Kata Afifah , salah seorang konco-konco Ariana .

   " Ouh , really ? takutnya...kalau berani ha tamparlah sekarang , I don't care at all meh ! " aku tayang muka menyampah pada mereka .

   " Dahlah Fifah , cakap dengan orang mental ni memang sakit jiwa . Daripada borak dengan perempuan ni , lebih baik kita pergi loving doving dengan cikgu Iqram kesayangan I tuu . Let's go girls ! " Kata ariana dengan badan duk meliuk-lentok serupa ulat beluncas .

   ' Eyy ingat aku nak sangat ke borak dengan perempuan patah tulang tu ? please lahh . ' monolog aisyah di dalam hati .


Please vote for this chapter . Thank you 😘

Isteriku Budak Nakal !Where stories live. Discover now