Pada petang tadi ibu ada beritahu pada aku supaya turun bawah selepas isyak kerana kata ibu , abah ada perkara yang perlu dibincangkan bersama aku .
Selepas sahaja solat isyak , aku terus turun kebawah dan bertemu dengan ibu di dapur .
" Ibu , mana abah ? cakap nak bincang something ? " soal Aisyah pada ibu .
" Kejap lagi turunlah abah tu . Aisyah pergi tunggu dekat depan dulu ye sayang ? " Kata Puan Rusyaiza .
Aisyah berlalu ke depan dan terus membuka televisyen dan mencari channel 393 .
" Wahhh ! Wanna cityyyyyy !! ARGHHHHHH !! Guanlinkuuu !! Danielkuuu !! I'm dead , i'm dead !! " Jerit aisyah sejurus mengejutkan semua penghuni rumah tersebut .
Puan Rusyaiza tergesa-gesa pergi ke ruang tamu apabila mendengar anak daranya menjerit serupa nampak katak .
" Eh Aisyah , kenapa duk menjerit-jerit tu ? bising tahu tidak ? malu kalau jiran-jiran dengar " kata ibu memberi amaran sejurus mengejutkan aku yang khusyuk melihat kumpulan wannaone sedang beraksi !!
Puan Rusyaiza sering kali mendengar Aisyah bercerita tentang kpop . Dia sedikitpun tidak mengahalang minat Aisyah pada kpop , asalkan pelajarannya tidak dilupakan . (takenoteguyss)
" Hehehe . sorry ibu...Aisyah excited ni tengok kumpulan wannaone dance . Gempak buu . Cuba ibu tengok . " Ajak aisyah pada ibunya .
" Ibu ada banyak kerjalah dekat dapur tu aisyah , nanti-nanti sahajalah ye ibu tengok " pujuk Puan rusyaiza .
Aisyah sudah mencebik apabila ibunya menolak untuk tidak turut sama menonton cerita aneka ragam itu . Asyik-asyik buat kerja dapur je ibu nii . Kalau susah sangat ambil sahajalah bibik .
Tengku Ibrahim bukan tidak mahu mengambil orang gaji , tetapi baginya dia mahukan semua urusan di dalam rumah dan urusan anak-anak dilakukan sepenuhnya oleh Puan Rusyaiza tanpa campur tangan orang luar .
" Yelah ibuu " Putus Aisyah .
" Hai anak abah . tengok cerita apa tu ? " tegur abah daripada belakang .
terhenjut bahu Aisyah apabila Tengku Ibrahim tegurnya dari arah belakang .
" Ish abah ni . Lain kali bagilah salam dulu . Terkejut Aisyah tau " Cebik Aisyah ingin bermanja-manja dengan abahnya .
Almaklumlah , lately ni abah selalu sangat busy dekat office sampai tiada masa untuk bermanja dengan anaknya yang seorang ini .
" Alololo anak abah ini , yelah yelah sorry ye abah janji abah tak akan buat macam tu lagi . Dah , bibir tu jangan tercebik-cebik sangat , nanti ibu buat mulut Aisyah tu jadi penyangkut baju ha naya nanti " Kata abah bersama ketawa terkekek-kekek .
Aisyah sudah ketawa terbahak-bahak mendengar lawak abahnya yang mengutuk Puan Rusyaiza .
Kalau ibu dengar apa yang abah cakap tadi , mahunya ibu mengutil-ngutil lengan abah . Barulah abah tahu langit tu tinggi ke rendah . eh ttbe .
" Ehh . Kuatnya dia ketawa...apa yang kelakar sangat tu ? " tegur Puan rusyaiza sambil membawa dulang yang berisi tiga cawan kopi buat kami semua .
Keluarga Aisyah ni memang hantu kopi . Bermacam-macam jenama kopi ada dekat dapur tu . Kalau boleh setiap minit diaorang nak minum kopi buatan Puan Rusyaiza , maklumlah air tangan seorang ibu tiada tolok bandingnya .
" Tiada apalah ibu . Ni ha cerita ni kelakar sangat . Tulah tadi Aisyah ajak ibu tengok sekali taknak . Ha kan dah rugi " Balas Aisyah sambil mengenyit mata pada abah .
" Ha iyelah . "
" Ha abah , petang tadi ibu ada cakap dekat Aisyah yang abah ada something nak bincang . Apa dia ? " Tanya Aisyah pada Tengku Ibrahim sambil menyisip sedikit kopi buatan ibunya .
Ibu dan abah sudah memandang antara satu sama lain . Ibu mengangguk pada abah supaya memulakan bicara .
' Aik ? serious sangat ke benda yang nak dibincangkan ni ? bukan main tegang lagi muka abah ni . ' Aisyah sudah tidak sedap duduk .
" Ehem . First of all , abah nak Aisyah dalam keadaan yang tenang sebelum abah cakap benda ni " Kata Tengku Ibrahim .
" Ouhh . okayy " balas Aisyah sambil membetulkan duduk .
" Abah dan ibu dah bincang nak kahwinkan kamu dengan kawan ibu kamu
dalam 3 bulan dari sekarang . " Kata Tengku Ibrahim dalam satu nafas .Aisyah terdiam .
" HAHAHAHA you kidding me right ? that's not funny at all , abah " Kata Aisyah bersama ketawa hambar .
Ibu dan abah saling berpandangan .
" Tak sayang , apa yang abah cakap tu semua betul . Abah tak buat lawak sekarang ni . Dua minggu dari sekarang rombongan merisik akan sampai . " Kata ibu dengan lembut .
" What ?! ibu abah sedar tak yang Aisyah ni baru umur 17 tahun ?! . SPM pun tak lepas lagi tauu . please ibu abah , please cancel everything that you guys planned . " Rayu Aisyah dengan nada sebak .
" No Aisyah , kami akan tetap dengan keputusan kami . by hook or by crook Aisyah tetap akan kahwin dengan pilihan ibu abah . Ini untuk kebaikan Aisyah juga . . Untuk bentukkan perangai Aisyah tu . " pujuk Tengku Ibrahim .
" Perangai what ?! Did i've been bad to you guys ? Did I killed someone ? if yes , Aisyah betul-betul minta maaf . Please abah , cancel it " Bantah Aisyah .
" Please sayang , kalini je Aisyah dengar cakap ibu dengan abah okay ? Aisyah sayang ibu dengan abah kan ? kalau Aisyah sayang kitorang , you must accept it , sayang " Puan Rusyaiza sudah buntu bagaimana lagi dia mahu memujuk anaknya untuk menerima keputusan mereka .
Aisyah sangat lemah apabila ibunya berbicara tentang kasih sayangnya kepada mereka .
Aisyah melepaskan nafas berat
" Okay , Aisyah terima . Tapi Aisyah tak janji yang Aisyah boleh terima 'that guy' as my husband " Aisyah sudah mula mengeluarkan ugutan .
" Okay , yang tu lain cerita . Aisyah terima je sudah membuatkan abah dengan ibu lega , sayang " Senyum Tengku Ibrahim sudah sampai ke telinga apabila mendengarkan kata putus daripada Aisyah .
Aisyah sudah mula mengangkat punggung untuk beredar dari ruang tamu tersebut .
' Eyyy , geramnya...ada ke patut disuruhnya aku yang umur 17 tahun ni kahwin ? Nak kemas rumah pun tak pandai , apatah lagi memasak . Arghh !! Migrain !! '
Please do vote and comment . Thank you ! ❤
YOU ARE READING
Isteriku Budak Nakal !
RomanceNur aisyah qasrina dan muhd iqram mikael merupakan seorang guru dan seorang murid di dalam satu sekolah . Dengan perangai aisyah yang sering kali membuat hal dekat sekolah , membuatkan puan Rusyaiza mengambil keputusan untuk mengahwinkan anaknya den...