"Luna!! Mana makanan aku huh?!!!" teriak seorang perempuan tua yg bengis wajahnya sedang berdiri di depan meja makan...kelihatan seorang gadis berumur 18 tahun yang juga bernama Luna itu muncul di belakangnya lalu dikatanya...
"mak,beras da habis~ lauk pun x de,sebab tu..." PAKK!! satu tamparan tepat di pipi Luna sehinggakan terjatuh ke lantai..."habis?? Kau nak aku makan apa?? Kau nak bagi aku periuk besi ni ke?? Kalau makanan x de,beli la!! Bodoh betul!!" kata perempuan tua itu sambil menendang perut Luna itu berkali-kali tanpa rasa kesian...
Luna itu hanya mampu menahan sakit sambil menangis..."kau tau x,sejak kau lahir la hidup aku teruk!! Aku x suka betul kau hidup!! X berhenti susahkan aku,perempuan sial!!" jerkah perempuan tua itu lagi...Selepas puas memukul,menendang Luna itu baru dya tersenyum puas lalu pergi dari situ...
si Luna itu hanya mampu memegang perutnya...dya begitu lemah untuk bangun...'kenapa?? Kenapa aku mesti hidup?? Kenapa huh?!! Kenapa x biarkan aku lemas dalam perut mak??' hati si Lun itu hanya mampu bermonolog sahaja...
"Lun...Luna!! Kenapa terbaring kat sini?? Apa yg...mak pukul kamu lagi??" datangnya pula seorang lelaki berumur 20-an sambil menolong Luna itu bangun..."x pe la~ da biasa pun kena pukul...abang da makan??" si Luna itu tetap tersenyum walaupun diri dan hatinya disakiti...lelaki itu hanya mampu mengeluh...
"abang x lapar pun~ sepatutnya abang yg tanya adik kalau da makan...jom la,abang da beli lauk dan nasi...jangan hiraukan mak" kata lelaki itu lagi..."tapi mak lapar~" kata Luna itu lagi...lelaki itu tersenyum sahaja..."adik,abang da bagi duit dan makanan kat mak~ adik x yah risau,ok? Jom makan,da lama abang x makan dgn adik" kata lelaki itu...
'sekurang-kurangnya,aku masih ada orang yg prihatin kat aku...' Luna itu masih termenung akan wajah abangnya itu..."kenapa ni?? X sedap ke?? X pe,abang belikan yg lain..."x sempat lagi lelaki itu berdiri,Luna itu menarik lengannya agar duduk semula...
"makanan ni memang sedap,adik cuma..."si Luna itu tertunduk lalu mengalirkan air matanya perlahan..."adik,kenapa ni?? X baik tau nangis depan rezeki~" pujuk lelaki itu sambil memeluk Luna itu..."abang,terima kasih sebab abang prihatin kat adik walaupun mak...",
"dik,tanggungjawab abang memang macam tu,kena prihatin akan adik~ da la...abang lapar,jom la makan...nanti sejuk,x sedap pula" gurau lelaki itu...Luna itu hanya tergelak kecil sahaja..."adik,abang kena pergi esok pagi~ mungkin abang kat sana agak lama...abng harap adik..."tangan lelaki itu digenggam erat oleh Luna itu...
"x pe~ adik x kisah pun...abang kerja je,bukannya apa kan?" kata gadis itu..."adik x nak ikut abang ke?? Ye la,kan adik selalu kena pukul dengan mak" kata lelaki itu..."x pe la,adik kena ada kat sisi mak...nanti mak jatuh sakit atau perlukan apa²,adik bole jaga" kata gadis itu...
mereka pun makan bersama sambil berkongsi cerita..."nah,jangan bagitau mak abang ada bagi adik duit...adik simpan duit ni,ok?walau apa pun,jangan bagi sesiapa termasuk mak...abang tau tentu dya gunakan untuk main judi lagi...abang da bagi dya duit...duit ni cukup untuk keperluan adik sahaja"bisik lelaki itu sambil memberikan sampul surat yg tebal berisi wang...
"abang,banyak sangat ni~ abang x buat kerja jahat kan sampai dapat duit banyak?"risau si gadis itu sambil melihat wang itu dalam sampul itu..."x la~ abang ada kerja kat luar negeri...syarikat tempat abang kerja tu besar...jadi,gaji pun besar la" kata lelaki itu lalu mengusap rambut adiknya itu...
"err..Luna,mungkin abang akan lama kat sana"kata lelaki itu dengan rasa berat hati..."x pe~ abang kena kerja~ lagipun,adik ok kat sini~" kata si gadis itu mengukir senyuman..."tch! abang cuma rasa risau kat adik...da la mak tu~ eish~ abang pun x tau bila mak sedar"kata si abang yg rasa geram..."abang,walau macam mana pun...dya mak kita~ tanpa mak,tak mungkin kita ada kat sini kan?"kata si adik tanpa rasa dendam kat si ibu yg kejam...
"Steven,kamu masih ada duit x? Duit yang kau bagi ni x cukup nak beli belanja,sewa rumah,sewa elektrik dan barang sekolah adik kamu!" teriak suara tua dari dalam...Lelaki yg bernama Steven itu hanya memandang serius sahaja ke arah gadis itu...
"tengok la~ abang da bagi duit cukup untuk semua tu,tapi mak masih cakap macam tu...mesti la mak guna untuk judi lagi"kata si Steven lalu berlalu dari situ meninggalkan adiknya...gadis itu hanya mampu diam sahaja lalu menyimpan sampul tersebut ke dalam poket seluarnya lalu mencuci piring-piring yg mereka berdua gunakan ketika makan bersama tadi...
Selepas sahaja membersihkan diri,Luna pun menghempaskan diri ke atas katil buruknya...Keluhan berat keluar dari mulutnya...Dilihatnya jam dinding menunjukkan pukul 12.00 pagi..."hurmm,esok kena bangun awal ke sekolah" katanya sendirian...
"Eh,kalau x silap cikgu Kim ada bagi kerja rumah kan?Nota seni pun?? Aish~ x bole tidur,buat kerja sekolah dulu baru tidur..." Luna pun segera bingkas dari katilnya lalu menuju ke meja belajarnya...
"Let's start" bisiknya sendirian lalu dya pun mula membuat kerja sekolahnya sehingga dya tertidur...Masih banyak yang harus disiapkan,tapi badannya terlalu penat bekerja sehingga terlelap...