●D.W●[EP.13 : KEHILANGAN]

8 4 0
                                    

        "Hey,orang tua! aku da lama bersabar dengan kau! hari ni kau perlu bayar juga!" kata lelaki cina itu...Lelaki yang berpakaian sut lengkap dengan wajah bengisnya itu membuatkan ibu Luna ketakutan..."tuan,tolong la~ bagi aku beberapa hari je lagi,lepas tu aku bayar la~" kata ibu Luna sambil merayu kepada lelaki itu...

       "Kau tau tak? aku tak suka bila orang tak tunaikan janji! Aku da bagi kau tempoh yang lama tapi kau masih tak nak bayar! sekarang ni,aku nak duit aku balik!!" lelaki itu semakin ganas...dya menarik kasar rambut ibu Luna..."argh!! sakit la!!" ibu Luna rasa kepalanya hampir tercabut disebabkan lelaki itu...

        "kau tau pula sakit? tapi lagi sakit hati aku sebab kau tak bayar hutang!!" lelaki itu terus menolak perempuan tua itu ke dinding...Perempuan tua itu semakin lemah dan tak mampu untuk berdiri lagi..."tuan,tolong la~ bagi saya tempoh 5 hari lagi~" katanya lemah...

       "hahaha,kau ingat aku akan tunggu hari tu? sudah tentu kau masih tak mampu bayar 100000 tu!!!"kata lelaki cina itu sinis..."bawa dya ke belakang!" arah lelaki itu kepada beberapa anak buahnya..."tuan..tuan,nak buat apa ni?" perempuan tua itu semakin risau...

      "kau akan langsaikan hutang kau~" kata lelaki cina itu lalu meninggalkan kawasan itu begitu juga perempuan tua yang dibawa oleh anak buah kepada lelaki cina itu...Ketika sampai ke belakang rumahnya,perempuan tua itu tersujud...

       "tuan,tuan...tolong la~" perempuan tua itu tidak berhenti merayu..."sekarang,kau mampus!" kata lelaki cina itu sambil menghalakan pistol ke arahnya..."tuan...jangan la macam ni~ kalau tuan bunuh saya,macam mana dengan hutang saya?" tanya perempuan tua itu...

        "kau boleh bayar dengan nyawa kau!" lelaki cina itu melepaskan beberapa tembakan ke arah perempuan tua itu...Perempuan tua itu terbaring berlumuran dengan darah...dahinya berluang terkena tembakan tadi dan mengeluarkan darah yang banyak...

       "jom!" mereka pun tinggalkan mayat itu dsitu...Selepas sejam berlalu,Luna pun balik ke rumah..."Mak?" dya mencari-cari ibunya sambil membawa sebungkus makanan dalam plastik..."mana pula mak ni?" Luna menjadi hairan kerana pada waktu begini ibunya di rumah...

     Dya terhidu sesuatu... "apa yang bau hanyir ni?" tanyanya sendiri...dya pun memeriksa setiap ruang dalam rumah itu...sehingga dya ke dapur...Bau itu semakin hampir..."kenapa bau ni macam bau darah?  dya memeriksa lagi sekali...Dya melihat darah mengalir dari luar masuk ke pintu dapur...

     Dya segera ke arah pintu dan melihat dari mana darah itu mengalir..."mak!!" Luna segera ke arah seseorang yang sedang terbaring di atas tanah..."MAk!! MAk!!" Luna menangis teresak-esak melihat keadaan ibunya begitu...

      ibunya berlumuran dengan darah..."MAk! jangan tinggalkan Luna! Mak,Luna sayang mak!" kata Luna sambil memeluk mayat ibunya erat...Selepas itu,Luna segera menelefon ambulans...Begitu juga Mark yang datang ke hospital selepas terima panggilan dari Luna...

      Selepas luna menceritakannya kepada Mark,Mark berasa simpati...Doktor juga tidak dapat menyelamatkan ibu Luna...Luna semakin menangis...Mark rasa kesian dengan keadaan Luna...Dya peluk Luna..."Mark~ macam mana ni? Mak da tiada~" kata Luna dalam pelukan Mark...

      "abang steven masih ada~ ha,abang steven!" dya segera mendail sesuatu pada telefonnya..."angkat la~" kata Luna rasa risau dan masih lagi sedih namun dya mesti bagitau Steven tentang ibu mereka berdua...

       Sudah beberapa kali,Luna cuba menelefon abangnya,namun tidak dijawab..."Luna,sabarlah~" kata Mark..."abang saya tak angkat langsung~ macam mana ni Mark~" kata Luna risau...

      Selepas sahaja selesai pengebumian ibu Luna,Luna masih mendiamkan diri...masih banyak yang dya fikirkan...selain pemergian ibunya,dya juga terfikir akan abangnya yang jauh darinya...dya juga berfikir bagaimana kehidupannya tanpa ibunya...

         Mark yang dari jauh merenung Luna itu hanya mampu berasa simpati sahaja..."Luna~" panggilnya ketika mendekati Luna..."eo? MArk~" Luna cuba untuk menyembunyikan kesedihannya..."awak ok?" tanya Mark...Luna hanya mendiamkan diri...

        "Luna,walau apa pun,awak kena teruskan hidup~"kata Mark..."macam mana saya nak teruskan,kalau saya da tak de keluarga~ ibu saya da pergi..abang steven pula langsung hilang macam tu~" kata Luna dan air matanya deras keluar memikirkan hal itu...

         "Luna,saya masih disini~ saya selalu akan jaga awak~" kata Mark...Luna memandang Mark hairan..."Mark,awak ada kehidupan sendiri~ lagipun,saya yang buat kehidupan awak..."," jangan cakap macam tu lagi~ saya tak kisah pun pasal kehidupan saya~" kata Mark...

         "Awak akan kembali ke dunia animasi?" tanya Luna tiba-tiba...Mark berasa ragu-ragu untuk menjawab soalan itu..."Saya...saya akan balik ke sana tapi bersama awak~" katanya..."tapi,macam mana? lagipun saya da buang semua alat lukisan saya dan takkan melukis lagi~ Mark,saya tak mungkin balik ke sana~" kata Luna...

       "tapi Krystal perlukan awak! Selagi awak tak balik ke dunia tu,Krystal akan koma sampai bila-bila~ Lagipun,nyawa Krystal dan nyawa awak saling berkait~ Lagipun,awak masih ada keluarga di sana~ " kata Mark panjang....

        "semua ni tak mungkin la Mark!" Luna berdiri segera..."apa yang tak mungkin? Krystal sendiri yang bagitahu saya yang dya perlukan awak macam mana saya perlukan awak di dunia animasi tu!  kata Mark...Luna tersentak dengan kata-kata itu...

        "saya tau awak boleh~ lagipun,masih banyak yang perlukan awak disana~" kata Mark cuba meyakinkan Luna..."awak pasti semua ni berhasil?" tanya Luna lagi sekali ketika mereka berdua berada di bilik rahsia Luna...Semua peralatan melukis sudah tersedia...

DIFFERENT WORLD[C]Where stories live. Discover now