Matahari mula menyinari wajah Luna yg sedang nyenyak tidur...Tidak beberapa lama kemudian,dya pun terasa silau lalu membuka matanya...Masih dalam keadaan mamai,dya pun menggerling jam..."7.31 dah!!!"matanya membulat melihat jam tersebut....
Dya pun segera bersiap ke sekolah walaupun masa belajar sudah bermula setengah jam yg lalu...Tidak lupa juga dya menyiapkan sarapan untuk ibunya dan mengemas rumah...Piring yg kotor dicucinya dan lantai berhabuk dimop...
Selepas selesai,dya pun segera ke sekolah berlari dengan jarak 2 km...Kini jam menunjukkan dekat jam 8...dya segera melihat pengawal yg menjaga pagar sekolah..."Ha!! Lambat lagi?? Tak serik-serik datang lambat~ cepat masuk!" kata pengawal itu selepas menulis nama Luna dalam buku catatannya...
Luna hanya mampu tersenyum sahaja...Segera dya melangkah kaki ke dalam sekolah..."harap-haraplah cikgu Lee da x de~" katanya dalam hati...segera dya ketuk pintu kelasnya..."masuk!" balas seseorang dari dalam..."bukan cikgu Lee,tapi cikgu Amy.Mati la aku"katanya lagi dalam hati sambil masuk ke dalam kelas...
"Maaf cikgu,saya lambat lagi~" kata Luna dengan segera..."Kamu ni,Luna! Datang lambat lagi! Cikgu da bosan tengok muka yg sama setiap hari kena bebel! Da la IQ rendah,ke sekolah pun malas! Cepat duduk!" bebel Cikgu Amy...Luna hanya tunduk hormat sahaja lalu pergi ke arah tempat duduknya...
Pelajar disitu hanya ketawakan dya sahaja...tapi dihiraukannya... Pembelajaran pun berlangsung sehingga masa rehat...Luna pun melentokkan kepalanya ke atas meja kerana terasa penat...Ketika cuba melelapkan matanya,mejanya diketuk kasar oleh seseorang...
"Woi!! Budak mentah!!" katanya dengan tajam lalu diikuti oleh rakannya yg lain...Luna segera bingkas dari mejanya lalu dipandangnya pelajar-pelajar tersebut..."korang nak aku belikan korang makanan lagi ke ni??" tanya Luna seakan-akan dya tau tujuan pelajar itu datang...
"Habis tu?? Takkan aku suruh kau belikan aku beg Gucci?? Nak beli beg baru pun x boleh...ni kan beg Gucci~ sedar diri sikit!" kata pelajar itu lagi lalu ketawa bersama rakannya...Luna pun segera ke kantin untuk belikan mereka makanan dengan duitnya sendiri...
"Ops! I sengaja ke x,guys?" kata seorang pelajar lelaki yg menyadung kaki Luna dengan sengaja..."hahaha" ketawa pelajar lelaki yg lain...Luna hanya mampu berdiam diri lalu bangun sendiri dan lari dari mereka...Tiba-tiba,rambutnya ditarik kasar..."kau nak ke mana,perempuan?" kata lelaki itu lagi...
Luna hanya mengadu kesakitan..."lepas la!" kata Luna..."see,guys? Perempuan ni kesian la~ merayu la lagi~ i nak dengar suara u" kata lelaki itu sambil menarik lagi rambut Luna kasar..."Arghh!" Luna x mampu nak melawan...Lelaki itu pun melepaskan dya lalu menolaknya ke dinding kasar dan tinggalkan dya dalam kesakitan...
Luna hanya mampu menahan sakit...pelajar yg disitu hanya menghiraukan dya sahaja...Dya bagaikan tidak wujud di mata orang...Dya pun segera melangkahkan kaki ke kantin...Rambutnya yg kusut diikatnya dengan kemas lalu pulang ke kelas semula...
Selepas sahaja membelikan mereka makanan,Luna pun duduk semula di tempatnya..."Hei,budak! Buang ni"kata seorang pelajar disitu sambil melontarkan secebis sampah ke arahnya...Luna pun membuang sampah itu ketempat sepatutnya dibuang bukan di badannya...
Mereka mentertawakan Luna sahaja semasa rehat itu...Luna bagaikan robot bagi mereka...Apa-apa sahaja mereka mau lakukan terhadap Luna,Luna x pernah berkata apa-apa ataupun melawan...
Semasa balik,Luna tidak menghala ke arah rumahnya tapi terus ke pekan...Ketika sampai di depan gerai makanan yang belum buka,dya pun segera tukar baju sekolahnya kepada baju biasa di tandas awam berdekatan...
Selepas menyalin baju,Luna pun duduk di dalam gerai makanan sambil menunggu seseorang...Beg sekolahnya diletak di dalam stor..."x kan hari ni cuti pula?"tanya Luna sendiri..."Oi!! Buka gerai sekarang! Gua ada kerja mau bikin~ Uruskan semua kerja di sini bagus-bagus! Jangan curi tulang" sergah seorang tauke dari belakang Luna sambil meletakkan kunci gerai itu di depannya..."baik,bos"balas Luna lalu dya pun membuat perkara yang disuruh...
Selepas membuka gerai,Luna pun duduk di kaunter gerai untuk menunggu pelanggan...Semua bahan sudah disediakan terlebih awal...semuanya tersusun kemas...
"Dek,ada soup ayam tak?" sapa seorang perempuan yang berumur lingkungan 30 thn..."Ya,kak~ kak nak makan sini atau bungkus?" tanya Luna semula dengan hormat..."bungkus je~ bagi akak 4 bungkus soup ayam"kata perempuan itu lagi...
"Siap,kak!" kata Luna lalu dya pun mula memasak soup ayam dan menyediakan semua bahan yang diperlukan...Selepas 3 minit perempuan itu menunggu,Luna pun datang ke arahnya bersama 4 bungkus soup ayam yang diletakkan ke dalam beg plastik besar...
"Berapa semua??" tanya perempuan itu..."Semuanya RM 8.80" jawap Luna sopan...Dya pun diberikan bayaran lalu terus menghantar pelanggannya ke luar dengan sopan...bayaran makanan tadi terus dya letak ke dalam peti besi kecil lalu dicatatnya jenis makanan yg dibeli dan juga bil.makanan yg dibeli ...
Selepas jam 10 malam tepat,Luna pun menutup gerai dan menunggu disitu untuk beberapa minit...Lalu,sebuah kereta berhenti di depan gerai itu...Luna pun mendekati kereta itu dan berkata..."Nah,bos...semuanya sudah tersenarai dalam buku dan duitnya dalam peti besi ni~" kata Luna sambil memberikan kunci gerai,buku dan juga peti besi...
"Banyak pelanggan hari ni??" tanya tauke tersebut sambil membuka peti besi..."lebih kurang 30 orang je bos" jawap Luna perlahan..."Aiyoo,macam mana mau banyakkan pelanggan ni? Nanti,beli banyak bahan masakan,rugi oh kurang pelanggan~ sudah la,gua mau balik" kata tauke itu panjang tanpa menunggu balasan dari Luna menghidupkan enjin keretanya lalu beredar dari situ...
Sudah beberapa,Luna bekerja seperti biasa dengan bilangan pelanggan yang sama...Sehingga suatu hari Luna tidak dapat datang kerja kerana ada kelas tambahan di sekolahnya..."Tapi,ingat gua akan potong gaji" kata tauke sekiranya Luna tidak datang kerja....