Offday Ariry hari nih, dia mengambil keputusan utk membeli sedikt brg dapur. Dia ke Aeon, supermarket yg terdekat area rumahnya.
Dah nak masuk sebulan Ariry menginap kat rumah sewa itu,rumah di block hujung yg asalnya mcm tongkang pecah, tungang terbalik which is bila masuk dlmnya spt bau bilik sampah, kini sangat bersih. Untungnya Chef Botak sbb dpt penyewa mcm Ariry, Ariry sorang yg amat pembersih... detail punya orang, dia tak biasa tggl dekat kwsan yg kotor walau dirinya serba kekurangan.
Kawasan2 yg kotor dalam dan luar rumah tu disental baik, dgn simpanan sedikit yg ada, Ariry mengecap rumah supaya kelihatan elok sikit. Chef Botak mengalukan Ariry melakukan apa yg Ariry suka, janji rumah itu kemas & bersih.
"Home sweet home" begitulah perasaan Ariry setiap kali pulang ke rumah setiap kali habis kerja. Sedikit tanah yg ada dibelakang & depan, Ariry usahakan dgn menanam pokok hiasan utk tanah di depan, manakala di belakang Ariry berkebun sayur. Jiran area rumah Ariry berasa kagum dgnnya sbbnya dlm masa beberapa minggu rumah itu berubah rupa.
Ariry memilih beberapa brg dapur utk dibeli, rempah ratus, sayur mayur, peralatan rumah lain yg kehabisan Ariry beli tambah. Seronok beliau dgn rutin spt itu.
Setelah yakin dgn apa yg dikehendaki cukup, Ariry ke cashier counter untuk membayar. Cue bleh tahan pjg sbb tak byk kaunter buka. Maka dia memilih kaunter 5 untuk membayar. Dari jauh kelihatan kelibat sorang lelaki yg kelam kabut, mencari kaunter utk membayar brg dia yg hanya satu je.
Elok lepas tu ke belakang Ariry cue, dia spt menjeling brg dlm trolley Ariry & selepas itu memandang sana sini & mengeluh keras. Ariry terperasan .... lalu cepat berpusing melihat ke belakang.
Spt angin & cahaya sinar entah dr mana muncul tetiba Ariry kaget. Wajah Ariry bertukar merah pink, entah kenapa. Lelaki di belakangnya mengundang perasaan sesuatu. "maigod, apa yg aku rasa nih!" bisik hati kecil Ariry. Dia yg malu cepat2 menunduk, sifat yg xleh dibuang Ariry nih.Dah masuk turn Ariry utk membayar.Lelaki td spt redha bila terpaksa mengambil kaunter 5 ini untuk membayar, kelihatan brg Ariry bleh tahan byk & ambil masa untuk settle.
Lelaki td yg spt kecewa , memandang jam tangan & kemudian hset beliau. Rushing sgt nmpaknya.... tetapi tetiba dia terdengar satu suara....
" arr... encik bayar la dulu, satu brg je kan? " lembut tutur kata Ariry kepada lelaki yg tak bernama ini. Ariry memandang tepat ke wajah putih beliau, sambil tersenyum mesra. Lalu dgn takdir tuhan dua mata bertentang mata.
"oh ! tq tq dik! " lafaz cepat lelaki itu. Sambil memadang Ariry lelaki itu telah bg brgnya pada cashier untuk scan & membayar. Dia tersenyum syukur. Ariry cepat2 memandang ke bawah trolleynya mengelakkan wajahnya dr bertentang lama dgn lelaki itu. Berdebar2 hatinya tiba2.... kenapa ek? demn!
Selepas membayar dia spt tergesa2 untuk keluar. Ariry sibuk mengutip brgnya ke cashier counter. Kemudian disebabkan rasa mau Ariry, beberapa saat dia cuba memadang lelaki yg tergesa2 td kembali. Hampa ... cepatnya ... dh hilang!
Ariry berjalan kaki menuju ke rumahnya yg tak jauh dari Aeon tu, perasaan pelik dlm dirinya cuba utk dipahami balik ketika kakinya melangkah laju, dgn tangan kiri kanannya full dgn beg plastik brg basah, brg kering & beberapa peralatan rumah lain.
Rasa ini 1st time dia rasa, rasa berdebar comel , jantung berdegup laju spt ingin menyatakan sesuatu. Riak muka Ariry tetiba terukir senyum... wajahnya kelihatan sgt comel & bercahaya.
Someone muncul tanpa salam, yg muncul secara tiba2, agak jelas wajah tampan itu, tingginya macho, suaranya garau romeo, senyuman pembunuh, sampai mati dia ingat balik situasi td, walau apa yg berlaku tu tak sampai 1 minit tetapi bagai merubah hidupnya. Bunyi seakan mengarut tp itulah yg diingat Ariry sepanjang perjalanan menuju ke rumahnya.
"siapa dia ek?"
YOU ARE READING
Ariry & the sun
RomanceDia Ariry yg berumur 24thn Hidupnya sering malang kerna dia anak pungut, anak yg dijumpai ditepi jalan. Adik beradik yg dirasakannya adik beradik tetapi membenci dia Hidupnya bagai hamba, miskin, comot dan dibenci Kerna itu Ariry jadi pendiam, mendu...