Salam semuanya!!tbh pahin tk leh nk tido senarnya...okeh!!.goodluck batch 00 ♥ insyaallah kita semua dpt result yg gempak.amin,
So,skrg ni dia punya debor jgn ckp la derr XD tp enn td pahin ada la stalk ig fynn jamal..and ya allah dia punya caption zupp menusuk ke hati!!meh itew share ikit
fynnjamal
esok result spm keluar. esok komfem feed penuh dgn status2 justifikasi..“abang dulu result jahanam pun kaya”“akak spm hancus, still generate income sbb akak instacantik”.benda2 berkaitan spm tak menjanjikan kejayaan..jujur aku setuju. spm tak menjanjikan masa depan. tapi utk bagi false hopes pun tak betul juga, kan?.
apa yg abang2 dan kakak2 yg result menjunam tu tak cerita adalah betapa STRUGGLE nya mereka..result spm takkan menjamin gaji besar, isteri cantik, suami kacak, rumah banglo dan anak2 bijak— tapi result spm boleh bukak jalan utk ke universiti..
dan tolong jgn mulakan dgn “abang tak belajar uni pun boleh kaya” dan “akak fail uni pun boleh berjaya”..sbb mmg;belajar universiti tak menjanjikan masa depan juga..tapi hakikatnya belajar universiti membolehkan byk pintu terbuka..aku seorang realist. satu masa dulu aku seorang guru. dan dari dulu sblm aku jadi seorang ibu pun, aku dah berjanji pada diri aku utk tak jadi mak abah yg obses dgn result..tapi tak menghalalkan utk aku memperlekeh keputusan2 peperiksaan..
apa kau tanam,itulah yg kau tuai..taat الله, belajar elok, berkat hidup—dapatlah result cantik..kalau dah buat semuanya dan result tetap buruk—alhamdulillah ‘ala kulli hal..kalau mmg tak buat yg sepatutnya—bertanggungjawablah dgnnya. belajar dari kesilapan. fix it. dah. ape ade hal..
those abang kakak yg bangga spm melingkup itu pun redeemed themselves dgn usaha double triple quadruple berbanding kawan2 kelas mereka yg result bagus, masuk uni bagus, jadi engineer dan dpt gaji bagus..
betul. berniaga seumpamanya mmg jauh lebih lucrative dari kerja makan gaji. tapi dari segi selesa dan aman hati— org2 yg fixed income itu jauh lebih menang..dan hakikatnya;siapa kata org pandai cuma duduk belakang meja?.berapa ramai graduan uni apabila cebur diri dalam niaga jadi jauh lagi berjaya?.this contest between street smart and paper smart will never end. sebab manusia tak perlu kategori dan setiap insan mampu memecahkan stereotype..
tapi kita semua individu.dan hanya kerana satu manusia melakukan sesuatu kerana sesuatu tidak bermakna semua org perlu jadi yg sama..kita kalau dah melingkup;jgn buat kelab..
itu je
Goodluck kome ♥
YOU ARE READING
#DIY KPOP VER
عشوائي• no update • - low budget kpop stuff start:19/3/17 °HR° #7 IN RANDOM © aJJUSHIt 2017