Des zette me neer op een maïs veldje. Ik kende dit veld. Hier speelde ik altijd met Jack toen ik klein was. Pijn overviel mijn borst en ik beet op mijn lip. Des gooide me een gestolen brood toe. Hij zuchtte. Hij wist wat ik dacht.
'Een halve kilometer verder is het kasteel.' Ik nam een monsterhap van het brood. Ik begon er luid op te kauwen zoals Buck altijd deed. In het kasteel zouden ze je daar direct buiten zetten als je zo at.
'Des...', probeerde ik voorzichtig. 'Waarom hingen ze je op?' Des' lippen werden witter dan ze normaal waren, zijn ogen werden vochtig en ze lieten een doorschijnende traan vallen.
'Ik probeerde een meisje uit het kasteel te halen. Liza, die de anderen helpt.' Ik wou vragen om meer uitleg, maar hij had het al door. Meteen begon hij een heel verhaal.
'Ze is mijn dochter.' Des, een dochter?
'Zoals je weet is Buck je vader. Hij zou koning moeten zijn geworden. Liza zou hertogin moeten worden. Maar Mary, je moeder, verzweeg alles. Louis was een veel betere partij voor de toekomst van het land. Nieuw geld, veel geld, veel land, een goede naam. In tegenstelling tot Buck die niet veel geld noch land had en wiens naam redelijk onbekend was. Daarbij wist ze al dat ze zwanger was van jou toen ze met hem trouwde. Wat een schande het zou zijn als jij werd geboren, en zij was nog niet getrouwd. Jullie zouden beiden geen dag langer hebben geleefd. Daardoor werd Liza wel in het kasteel opgenomen. Mary wou wel dat haar nichtje een veilig onderkomen kreeg. Je moet begrijpen, het klinkt egoïstisch van haar maar alles wat ze deed was voor jou. Ze probeerde dus stiekem ook te zorgen voor Buck, Liza en mij. Helaas wist ze niet dat de knechten mishandeld werden. Buck en ik werkten daar ook als knecht. Ik moest soms mijn eigen dochter slaan omdat ze haar werk niet goed deed. Ik vond het verschrikkelijk. Ik ben naar Mary gestapt en heb gezegd dat ze alles moest opbiechten. Natuurlijk wou ze dat niet omdat ze dacht dat Liza goed behandeld werd dat liet het personeel haar uiteraard weten. Ik wou niet dat Liza door de hel moest. Dus ik ontvoerde haar uit het kasteel.De hoofdkok betrapte ons. Louis vond dat ik moest opgehangen moest worden. Mary deed niets. Wat kon ze doen? Ze zorgde er wel voor dat Liza 'beter' behandeld werd. Niet goed maar beter.
Omdat ik eervol gestorven ben vindt God dat ik nog wat mag rondzwerven. Maar toen ik hoorde dat je was verdwenen nam ik afstand en ging Buck achterna. Ik heb Mary, Louis en Liza wel in de gaten gehouden. Liza lijkt precies op jou. Iedere nacht kwamen Mary en Louis Liza opzoeken als ze sliep. Louis ging bij Liza zitten en huilde de hele nacht terwijl hij jou naam mompelde. Ik wil niet dat je denkt dat Louis niet van je houdt.'
'Hoe komt het dat ik Liza niet ken?''Tot jullie vijf waren jullie beste vrienden. Maar toen jullie echt gewoonweg eng veel op elkaar begonnen lijken vond Louis dat jullie elkaar niet mochten zien. Hij zei dat je niet rond mocht hangen met personeel. Je herinnert je gewoon niets...'
Ik deed mijn mond open om te antwoorden maar zag toen dat er mensen uit de bossen kwamen...
JE LEEST
The Return (eerder bekend als: Breath, woman 2)
AdventureElena gaat terug naar de grote stad, na dat ze twee jaar op het eiland van Buck zat. Maar... was dat wel zo een slim idee?