Moara cu Noroc

35 0 0
                                    

Ioan Slavici este unul dintre cei 4 mari clasici ai literaturii române alături de Ion Creangă,Ion Luca Caragiale şi Mihai Eminescu.

*Nuvela* - este  o specie a genului epic în proză cu un fir narativ central,o construcţie epică riguroasă care implică un număr redus de personaje.   Nuvela se impune prin literatura de la 1848. Deşi fără o tradiţie bogată, specia cunoaşte în sec 19-lea  o dezvoltare remarcabilă, fiind reprezentate numeroase categorii : istorică, psihologică, fantastică, filozofică şi socială.

Ceea ce trebuie  să reţii   sunt următoarele :

 Această operă are -17 capitole, primul având funcţie de prolog , iar ultimul de epilog.

- acţiunea este construită cronologic ( de la Sf. Ghiorghe până la Paşte )

Expoziţiunea - fixează reperul spaţial între Ineu şi Fundureni

Intriga -  venirea la moară a lui Lică Sămădău.

Desfăşurarea acţiunii -  dezumanizarea treptată  a lui Ghiţă şi tovărăşia  cu Lică

Punctul culminant  -  uciderea Anei

Deznodământul -  Ghiţă este ucis de Răuţ ; 

- Lică se sinucide

- Pintea aruncă corpul lui Lică în râu 

- Moara arde.

Incipitul  (începutul )

- are o valoare de prolog

-prezintă discuţia dintre  bătrână şi ginerele ei.

-  pune în lumină conflictul dintre două generaţi

*cuvintele bătrânei  reprezintă  vocea  auctorială , moralizatoare  - sunt expresa  experienţei  de viaţă a înţelepciunei milenare.

-  funcţionează ca un avertisment asupra vorbelor care ar trebui preţuite.

- au rol anticipativ, anunţând  cele două componente ale conflictului interior a lui Ghiţă.

* răspunsurile  pe care le dă Ghiţă soacrei sale arată :

- tăria de caracter a protagonistului.

- statutul bărbatului în socetatea  timpului.

" Omul să fie mulţumit cu sărăcia sa căci dacă e vorba nu bogăţia ci liniştea colibei tale te face fericit" 

Finalul :

-  are valoarea unui epilog.

- " se vede că au lăsat ferestrele deschise" , sugerează intervenţia unei persoane  străine în intimitatea relaţiei celor doi soţi.

"Simţeam eu că nu are să iasă bine, dar aşa le-a fost dat  "-  dezvoltă tema  destinului care nu poate fii evitat.

Conflictul    

1 Conflictul exterior : 

 * Sociale : între Lică şi Ghiţă 

* Conjugale : Între Ana şi Ghiţă şi moara colectivă  a comunităţii satului. 

 2 Conflictul interior : 

* motivaţiile antagonisme

*  dragostea faţă de familie, dorinţa  de îmbogăţire şi dorinţa  de a fi  perceput ca un om onest.

Simulare- BacWhere stories live. Discover now