الفصل السادس عشر

10.2K 137 1
                                    

نغم.دكتوره طمنينى البيبى كويس؟
الدكتوره.لا تخافى صحته جيده وايضا انتى تحميل بطفلين.
نغم بذهول.ايه يعنى انا حامل بتؤم.
الدكتوره.اها ونوعهم ولد وبنت يجيب عليكى ان تحافظى على صحتك لاجلهم وانا سوف اكتب لكى فيتمينات من اجل الاطفال.
(تظل نغم صامته الى ان تنتهى الدكتور من كتابة اسماء الادويه تاخذهم وتذهب لا ترد على الدكتورة وتجد هاتفها يرن لا ترد وتذهب تجلس على البحر تحدث نفسها).
نغم.ااااااااااه ليه يا ادم تعمل كده ليه حرام عليك انا كنت بحبك اوى بس انت دبحتنى وكسرتنى اعمل ايه انا مستحيل اعرفك انى حامل عيالى لا كفايه الى انت عملته فيا انا لازم اتصرف(تظل صامته فتره ثم تقول).
نغم.انا عرفت انا هعمل ايه(وتذهب بعد ذالك الى المنزل).
__________________
عند ادم بالسجن.
معتز.انا اتاكدت ان ماجد الى قتلها.
ادم بانتباه.اتاكدت ازاى عرفت منين يعنى.
معتز.مامتها جاتلى وحكتلى على مكالمة جى جى ليها قلل ما تموت او بالاصح قبل ما انت تروح هناك.
ادم.معتز عرفنى كل حاجه يلا.
معتز.
(فلاش باك)....
يجلس معتز بمكتبه حزين على صديقه الوحيد ولا يعلم ماذا يفعل لانقاذه ثم تدخل عليه السكرتريه وتبلغه.
السكرتيره.استاذ معتز فى واحده بره بتقول عوزاك ضرورى.
معتز.رشا انا تعبان موش حعرف اقابل حد شوفيها انتى عوزا ايه ومشيها من بره بره.
.حتى لو كان الى عوزاك فيه بخصوص صحبك.
رشا.انتى ازاى تدخلى اتفضلى بره استاذ معتز مشغول.
معتز.سببها يا رشا وروحى انتى واقفلى الباب وراكى موش عاوز حد يقاطعنى نهائى يلا اتفضلى.
وانتى يا مدام اتفضلى اقعدى.
تجلس المراة ويجلس معتز مقابلها.
معتز بانتباه.اتفضلى سمعك وممكن اعرف مين انتى.
.انا ابقى والدة جى جى.
معتز بصدمه.امها وانتى بقى كنتى فين وعوزا ايه من ادم مش كفايه الى بنتك عملته فيه و....
رتيبه تقاطعه.انا عارفه ان مش ادم الى قتل بنتى انا عارفه مين الى قتلها.
معتز.مين الى قتلها؟
رتيبه.ماجد.
معتز.الواطى كنت متاكد ان ماجد الى قتلها وانتى تعرفى مكانه؟.
رتيبه.للاسف لا.
معتز.وانتى جايه تبلغينى ليه مروحتيش النايبه ليه وبلغتى فيها واصلا عرفتى منين؟
رتيبه.جيت ابلغك ومبلغتش النيابه لان ماجد لو عرف حيقتلنى وعرفت منين من جى جى الله يرحمه.
معتز.ازاى مش فاهم!.
رتيبه.جى جى كانت عندى فتره لحد فى يوم قالتلى انها رايحها لماجد واول ما وصلت اتصلت بيا وهى امام العماره ونسيت تقفل موبيلها وانا كمان نسيت بعد فتره ابنى الصغير كاسك الوبيل يلعب لقيتخ شغل نسجيل بصوت جى جى ولقيت المكالمه كلها متسجله.
معتز بلهفه.هاتى التسجيل ده فورا.
رتيبه.لا طبعا ازاى تاخده كده بلاش.
معتز بصدمه.ببلاش!دا حق بنتك وواحد حيتعدم ظلم انتى ازاى ام.
رتيبه.انت مالكش دعوه بلغ صحبك لو عاوز التسجيل يدينى حقى انا مشيا وصحيح(تاخذ ورقه وقلم وتسجل له رقمها ثم تذهب)
(انتهاء الفلاش).
معتز.بس دا الى حصل.
ادم بصدمه.انا ازاى كنت اعمى كده هى وباعت نفسها وامها وباعت لا باعت ايه دى بايعه بنتها طيب انت ليه مدتهاش الفلوس وخته علشان اطلع من هنا.
معتز.انا قولت اقولك واعرفك الاول.
ادم.اديلها الى هى عوزاه انا عاوز اخرج من هنا باى طريقه عاوز اشوف امى واختى.
معتز.متقلقش انا حكلمها انهردا يلا سلام.
(يخرج معتز وقبل ان يركب سيارته يرن هاتفه).
معتز.السلام عليكم.
المتصل.________.
معتز.ايه امتى حصل ومكلمتنيش من الاول ليه.
المتصل._______.
معتز.طيب اهدى انتى فين دلوقتى؟.
المتصل.______.
معتز.طيب انا جاى حالا يلا سلام.
يغلق معتز الهاتف ويذهب سريعا الى_______.
_____________________________________
ياترى مين الى اتصلت بمعتز وايه الى حصل ونغم ناويه على ايه ومعتز حيعمل ايه وادم حيطلع ولا لا حنعرف الفصل القادم ان شاء الله.

ارهقنى حبكحيث تعيش القصص. اكتشف الآن