bab2

23 0 0
                                    

"Wah cantiknya istana ni." Kata Firdaus dengan rasa sungguh terpegun melihat sebuah istana buat kali pertama .Mereka berjalan sehinggalah sampai ke pintu istana."Sewaktu dekat dalam jangan sentuh apa apa faham!"kata abang Razi memberi peringatan kepada mereka."Baik abang."Jawab mereka serentak.

Selepas itu,mereka pun menerus kan berjalan untuk menghadap dengan sultan."Ampun tuanku patik datang mohon menghadap."kata abang Razi kepada Sultan."Hah,sampai pun kamu siapa budak budak yang kamu bawa ni.Soal sultan Azizi menanya kepada abang Razi."Ampun tuanku,patik membawa budak budak ini kerana mereka telah mengalahkan orang orang gila itu. Jawab abang Razi.

Budak budak ini telah mengalahkan orang orang gila itu tetapi bukankah orang orang gila itu ada bintik bintik ungu yang membuatkan mereka kuat dan tidak boleh dikalahkan."Soal sultan lagi."Benar tuanku,tetapi budak budak ini telah diajar oleh Tok man bersilat sehingga mereka dapat mengalahkan orang orang gila itu.
Jawab abang Razi satu persatu."Tok man masih hidup bukankah dia sudah meninggal dunial sewaktu pertarungan menentang orang tur kus.kata sultan."Itu hanya khabar angin tuanku yang sebenarnya Tok man masih hidup tuanku.jawab abang Razi

"Apakah nama budak budak ini.Tanya sultan Azizi." Yang ini namanya adalah Haiqal Anak yang pertama,Yang ini namanya Aqil anak yang kedua. Yang ini namanya Irsyad anak yang ketiga.Ya ini pula namanya Danial anak yang keempat.Yang ini namanya Firdaus anak yang kelima."jawab abang Razi. "Hebat hebat belaka nama nama kamu semua."Sebab kamu semua telah tumpaskan orang gila itu beta akan beri ganjaran kepada kamu semua."

"Haiqal beta akan hadiahkan kamu sebilah parang." "Terima kasih tuanku. jawab Haiqal.

"Aqil beta akan hadiahkan kamu sebilah keris sumatera ".Terima Kasih tuanku jawab aqil

" Irsyad beta hadiahkan kamu sebilah pedang kecil."terima kasih tuanku."jawab Irsyad

"Danial beta hadiahkan kamu sebilah keris yang digelar keris Bali."terima kasih tuanku. Jawab Danial.

"Firdaus beta hadiahkan kamu sama juga sebilah pedang kecil." Terima kasih tuanku. Jawab Firdaus.

"Masing masing suka dengan ganjaran itu". Tanya sultan." Suka tuanku."jawab mereka serentak."Baiklah, tentera diraja, iringi budak budak ini pulang ke tempat asal mereka dan jemput Tok man untuk datang bertemu beta."kata sultan Azizi. "Baik tuanku."
Jawab abang Razi.Semasa mereka keluar Dari pintu istana mereka disambut meriah oleh orang orang Kampung. "Abang, adik rasa macam kita ni dah jadi wira lah.kata Danial kepada Haiqal. " Tulah."Jawapan pendek Dari Haiqal.

Panglima Lima BeradikWhere stories live. Discover now