bab 5

21 0 0
                                    

Di istana tur kus.....

"Baiklah dengar,saya telah buat rancangan baru." Kata jeneral tur kus."Apa dia?"tanya bob dan mat.Mereka berdua adalah jenayah yang dikehendaki di rajawali."Aku nak korang berdua pergi culik budak yang bernama haiqal saya dengar yang dia adalah abng yang sulung diantara budak budak tu."jawab jeneral tur kus."Apa ganjaran yang akan kami dapat jika kami dapat laksanakan tugas ni?"Tanya mereka berdua lagi."Aku akan beri korang sebuah kapal layar."jawab jeneral tur kus."Baiklah kami setuju."kata mereka berdua.

Di istana rajawali.....

"Abang adik laparlah." Rungut Irsyad kelaparan."Sabarlah kan kita ditugaskan untuk berlatih.Kita tidak boleh berhenti sehingga Tok tak beri arahan untuk berhenti."kata Haiqal.
"Lamanya." Rungut Irsyad lagi.

15 minit kemudian.....

"Baiklah korang boleh berhenti." Kata pak man."Akhirnya."Jerit Irsyad.
"Jom pergi makan." Kata pak man.
"Jom". Kata mereka serentak.
Mereka pun berjalan sehingga tiba di gerai makan."Assalamualaikum." Kata pak man."Waalaikummussalama."jawab abang Rizal.Abang Rizal adalah seorang tukang masak."Nak makan apa?"Tanya abang Rizal."Beri kami enam pinggan nasi kosong dan campur dengan kari daging."kata pak man."Baiklah."jawab abang Rizal.
Setelah mereka makan mereka pun pulang balik ke istana.Sewaktu mereka dalam perjalanan terdapat 7 orang yang berpakaian seperti pahlawan."Siapa tu?"Tanya Danial."Hati hati itu adalah pahlawan askar tur kus."Kata pak man."Apa kita nak buat ?"Tanya Irsyad."Kita serang mereka sekaligus."jawab pak man."Baik Tok"kata mereka serentak.
"Dalam kiraan Lima.satu dua tiga empat...serang." Jerit Pak man.Berlakulah pertarungan di Kampung rajawali yang melibatkan dua pihak.Pak man dengan mudah menepis tumbukan tumbukan pahlawan tur kus.Irsyad memulakan serangan dengan tumbukan tetapi berjaya dielak pahlawan tur kus itu.
Selepas itu mereka pun menggunakan senjata senjata yang diberikan oleh sultan.Mereka pun sekali lagi menyerang.Danial menikam seorang pahlawan tur kus mengguna kerisnya.Haiqal pun dapat menikam seorang pahlawan tur kus."Dapat kau."Secara tiba tiba Bob Dan mat lompat daripada semak dan menangkap Haiqal."Abang."jerit Aqil yang Cuba mengejar bob Dan mat tetapi dihalang oleh pahlawan askar tur kus.Selepas itu pahlawan tur kus itu pun melarikan diri mengikut Bob Dan mat."Tok macam mana ni diorang dah dapat abang."kata Irsyad."Tak apa kita beritahu sultan dahulu tentang kejadian tadi."
"Baik Tok." Jawab mereka serentak dengan muka yang sedih

Panglima Lima BeradikWhere stories live. Discover now