Spökstaden
( Andra boken om piss Peregrines hem för besynnerliga barn )- Skriven av: Ransom Riggs
Beskrivning
Tio besynnerliga barn är på flykt undan en armé av livsfarliga moster. Endast en person kan rädda dem, men hon är fången i en fågelkropp.Min åsikt
[ Till dig som kanske håller på att läsa, eller ska läsa första boken om miss Peregrines hem för besynnerliga barn vill jag informera om att det finns möjlighet att jag spoilar något från första boken. Eftersom jag ska prata om andra boken kan det förekomma att jag nämner händelser etc, så läs detta på egen risk. ]Boken är som sagt en efterföljare av miss Peregrines hem för besynnerliga barn. Ärligt tror jag att jag tyckte denna boken var bättre än den första. Den var mer händelserik och intressant. Man känner sig nyfiken av platserna och årtalen de besöker. Samtidigt blir man också ledsen, irriterad under vissa delar och glada i andra.
Språket är väldigt utförligt, jag gillar hur Ransom Riggs uttrycker sig. Något som är mindre bra är att kapitlen är väldigt långa. Så om man inte orkar läsa klart eller måste avbryta av någon anledning händer det ofta mitt i ett kapitel som man inte hinner/orkar läsa klart. Men jag tycker att om ni läser/har läst första boken så fortsätt med denna bok!
Som jag skrev i bokrecensionen om bok 1 är den baserad på besynnerliga barn. Därför är den inte helt verklighetstrogen. Monster m.m förekommer. Om det i vanliga fall inte är något för dig kanske dessa böcker bör rekommenderas men om du känner för att chansa, gör det!
Slutet av boken ska jag inte spoila men den kommer tvinga dig till att läsa tredje boken, så att säga. Så nu ska jag påbörja att läsa den i hopp om att den är lika bra som de två första.
Recommend recommend!!
4 av 5