Jag ger dig solen

87 10 2
                                    


Jag ger dig solen

- Skriven av: Jandy Nelson

Beskrivning
Noah och Jude är tvillingar, bästa vänner, och olika som natt och dag. Noah vill hellre måla av världen i sitt skissblock än att leva i den, medan Jude kastar sig ut i de högsta vågorna tillsammans med surfkillarna. Alla vill vara Judes vän, ingen vill vara Noahs. Tills Brian dyker upp, Brian som samlar på meteoriter och får Noahs kropp att vibrera. Men då inträffar det otänkbara - en tragedi som slår tvillingarnas liv i spillror. Och allt förändras.

Tre år senare pratar tvillingarna inte längre med varandra. Noah har slutat måla och Jude har blivit en ensamvarg. Jude försöker ställa allt som gått fel till rätta, vilket sammanför henne med en excentrisk skulptör och en kille med världens krokigaste leende. Ett möte som kommer vända tvillingarnas liv upp och ner, igen.

//// Läste ut boken i januari och kapitlet har varit klar sen dess ////

Min åsikt
När jag började läsa boken tyckte jag att det var svårt att hänga med, boken börjar väldigt hastigt och är lite oklar. Men efter en bit in på första "kapitlet" började saker klarna och jag började förstå mera.

Boken är skriven ur både Noahs och Judes perspektiv. Varannat kapitel om Noah, när han är 13/14 år och varannat kapitel om Jude, när hon är 16 år.

Jandy Nelson, författaren, är något otroligt duktig på att beskriva känslor och tankar. Hennes språk att skriva på tycker jag är väldigt inspirerande och gör det hela väldigt intressant. Hon beskriver skickligt om syskonkärlek som går sönder och förstörs.

Jag känner igen mig i många delar utav boken, när hon beskriver ilska eller sorg eller den där känslan man kan få utav en person stämmer väldigt bra. Och när hon dessutom låter en läsa varannat "kapitel" från framtida perspektiv gör att man får många funderingar om det som hände i dåtid osv.

Boken är skriven för unga vuxna så känner du själv att du skulle ha svårt för en sådan bok rekommenderar jag att vänta med den. Är du någon som läser mycket eller bara känner att den skulle passa rekommenderar jag den stort!

Ge inte upp om början känns halv knepig, den blir bättre och du kommer både hata och älska karaktärerna. Man blir inspirerad av Noah, och intresserad av Jude. Men dem båda gör ett flertal dåliga beslut som leder till dåliga händelser och missförstånd..

Ärligt ser inte jag något att ge kritik till med denna boken, den passar mig väldigt bra. Har du läst den? Vad tycker du isåfall?

Jag rekommenderar boken till alla som känner sig en aning intresserade.

5 av 5

Bok recensionerDonde viven las historias. Descúbrelo ahora