Chapter 1: Sekolah!!

34 0 0
                                    

"Tine, ko tidak mau sedia lagi kah barang sekolah kau untuk esok?" Mummy saya tanya sambil dia cuci kain.

"Eh, sudah ba saya kasih sedia semua cuma macam ada saja yang kurang oh mummy saya rasa." Saya rasa ada saja yang kurang dalam persediaan peralatan sekolah saya ni, tapi saya langsung tidak dapat fikir apa. 

"Aik, apa lagi yang kau rasa kurang ba? Kasut, stockin, buku latihan, pensel, pen sama apa lagi kau beli tadi Tine, memang banyak tadi kau beli disana Servay! Ada kurang lagi ka? Adadadada Tine kau barulaaah" Mummy saya tengah susun bakul kain muka dia memang hairan sudah apa yang kurang. Sebab masa tu malam sudah tiada sudah kadai buka. Tapi dia buat saja tidak tahu, dia buat saja kerja. 

"Eee, antalah apa yang saya kurang, bisuk pigi school baru saya tahu apa yang saya kurang tu, pecaya la kau mummy."

Mummy saya pun jawab "HM" dengan hidung dia yang kambang, mulut pun betutup buat mata yang menjeling. 

Jadi saya pun abaikan mummy saya terus saya naik pigi bilik, baring terus tengok tu ceiling sambil befikir. Masa ni handphone pun belum canggih, jadi tiada main handphone ah. Last-last saya pun tetidur.

*********************************************************************************

Tok!! Tok!! Tok!! "Tine!! Tine!! Bagun lah jam 5am sudah ni, kau belum mau bagun ka?" Mummy saya yang kasih bagun, memang paling kuat la suara dia sama ketukan pintu. Saya bagun juga, tapi mengeliat dulu baru saya becakap "Yaba, kijap lagi ni saya hidup, kasih saya 5 minit lagi." Mummy saya terus bulat mata dia dan dia cakap "kepala hotak kau 5 minit Tine, kau mau bagun kah tida? Ka kau mau saya siram kau air sekarang!!!" Suara mummy saya mara suda ni sebab dia tidak suka lambat punya orang, sama dia ni seorang yang menetapi masa.

Mummy saya seorang bisnes women. Dia ada gerai makan, tapi gerai tu kami buka dekat rumah kami saja kalau keluar saja dari pintu rumah kami, disana la gerai mummy sayaa.

OK, balik kepada cerita. Haha.

Sekali mummy saya cakap saja begitu, cepat cepat saya bagun terus saya bediri. Adadada masa tu pening ba saya, sebab saya terus bediri kan, apa tida.!! Bagun saja terus saya ambil saja towel mandi saya pegi mandi. Sampai saja tempat mandi, saya buka saja baju saya semua, pasang air sempat lagi saya duduk disana kerusi pendek lepas tu sambung tidur. Ni skill mummy saya paling tau suda ni. 

Satu minit kemudian*****

"Woi, Tine!! Kau sambung lagi tidur!! Kau mandi cepat 5.15 suda ni!! Kau lambat lambat lagi ka!! Huh!!" Mummy saya punya suara tinggi suda ni.

"Yaba mummy, tu sekolah tida juga pandai lari tu!! Steady kau diposisi mummy." Saya baru bediri mau start mandi..

"YAAA!!! Steady diposisi diposisi!!! Kepala hotak kau sana!!!" Ni ayat jangan suda la cakap, memang ayat maradang mummy saya suda ni.

Ba, mandi mandi saya dengan penuh kasayang ni!!

Sepuluh minit kemudian. Siap suda saya mandi sempat lagi saya pegi cakap mummy saya "Nah, mummy saya siap suda mandi, sekarang mau pakai baju bersedia yer mam." Ni saya sengaja mau kastau mummy saya, supaya dia tau yang saya suda siap mandi kalau hmmm, memang kena teriak laaaa.

********************************************

Sampai saja disekolah, dalam hati saya bercakap "first day of school yay" dengan hati yang bergembira, senyuman yang lebar saya pegi la masuk class saya. Saya ni masuk class perdagangaan saja, bukan seorang budak pintar. Mindset saya hanya mau keputusan yang bagus saja. 

Masuk saja class, mencari suda saya tempat duduk. Tiba-tiba si Afat panggil saya "sini Tine, sini" dengan muka dia yang gembira senyuman yang paling semangat ni. Saya pun cepat cepat kunu pegi tempat dia.

ChristineWhere stories live. Discover now