bab 1

31 0 0
                                    

Keringat yang mengalir di dahiku aku kesat dengan belakang tapak tangan. Perutku sudah berkeroncong. Meminta makanan untuk diisi. Aku mengeluh lemah. Sudah dua jam aku mencari besi buruk dan tin-tin kosong tapi hampa! Seorang lelaki yang mengekoriku sedari tadi tidak aku pedulikan. Dia selalu begitu bagaikan tiada kerja yang harus di lakukan.

  “Hana, Asy dah penat!” Keluhnya. Wajah tampan itu sudah masam. Bibirku mengukir senyuman sindir seirama dengan hatiku yang sudah ketawa besar.

  “Saya tak suruh pun awak ikut saya.”

  “Memanglah tapi Asy risau Hana jalan sorang-sorang. Dibuatnya ada yang nak culik Hana macam mana?” 

  Aku hanya menggeleng.

  “Insya-Allah semua tu takkan berlaku. Allah selalu ada untuk hamba-Nya.”

  Sejak dari dulu lagi aku sudah terbiasa melakukan kerja ini. Aku bukanlah gadis yang dilahirkan dengan kemewahan. Apa yang aku inginkan tak selalunya tercapai. Sepatutnya sekarang ini aku berada di tempat yang teduh. Menuntut ilmu. Ya! Itu yang gadis umur 21  tahun sepertiku lakukan.

  Namun aku sudah mangli dengan semua ini. Aku pasti ada hikmah yang terselit di sebalik dugaan ini.

  Aku meneruskan langkah. Tidak jemu-jemu melontarkan pandangan ke arah longkang yang tidak berair itu. Aku menjeling lelaki di belakangku yang sudah termengah-mengah menahan lelah. Kemeja yang dipakainya sudah basah dengan peluh.

   Langkahnya terhenti. Aku berpaling. Dia memandang tepat anak mataku. Aku menunduk. Sebelum sempat dia meraih pergelangan tanganku, kakinya disepak kuat. Terus dia mengaduh.

  “Kenapa Hana pukul Asy?”

  “Saja. Tak ada undang-undang pun saya tak boleh pukul awak!” sindirku. Bibirnya melemparkan senyuman nakal.

  “Sebab tulah Asy sayang Hana! Garang. Aumm.” Tidak aku hiraukan kata-katanya. Aku mengheret kaki. Hatiku berbunga seketika. Oh hati, lupakan dia.

apa salahkuWhere stories live. Discover now