5

1 0 0
                                    


"Akak.. betul ke tak de apa apa.. fie tengok macam tak okey je"tegur Afiena apabila melihat Adyra asyik termenung dari sejak mereka tiba di kedai makan itu.

Fariz mengambil keputusan untuk berhenti untuk makan di kedai selepas mendapat mesej daripada uminya bahawa umi dan walidnya tiada dirumah.

Fariz berdehem sedikit kuat menyebabkan Adyra tersedar dari lamunanya.. Perutnya yang lapar tadi dengan tiba tiba menjadi kenyang. Mood makannya hilang selepas terjadi kejadian tadi.. langsung tidak dapat diduga.

"jadi.. kau la yang Fie selalu citer tu.. hmm not bad la. "ujar Fariz bersahaja.. Saje nak kenal kenal.

'not bad la dia cakap.. hey tolong sikit aku ni jenis high class tau  tak.. '

monolong Adyra sendirian.. namun eksperesi wajahnya jelas menunjukkan yang dia tak kesah langsung.

"Berapa umur kau.."tanya Fariz lagi.memang tak boleh duduk diam mulut tu.

"kenapa kau nak tahu?"akhirnya Adyra bersuara setelah lama menyimpan suara.

haah kan.. kenapa dia nak tahu.. kelu dia seketika sebelum ideanya menerjah ke kotak mindanya untuk menjawab.

"kau kan kakak angkat si fiena ni.. haruslah aku tahu detail tentang kakak fiena.. takkan aku nak suruh orang yang aku tak kenal jaga adik aku"jawab Fariz dengan penuh yakin.

"hek eleh kau ni.. poyo tau tak.. walau apa apa pun aku yakin yang kau muda daripada aku.. kenapa aku yakin? sebab dari cara kau bercakap dari cara pemakain kau.. kau ni lagi muda dari aku"balas Adyra lalu dia menyedut minuman dihadapannya.

Fariz hanya mencebik.

"stalker"

Adyra tersenyum dan Afiena hanya dapat menahan tawanya.. Nak gelak depan Fariz.. haha tu namanya ajak gaduh.

                                   • • • • • • •

Kereta yang baru tiba di perkarangan rumah dijenguk oleh Adriana dari dalam. Setahunya, mereka tidak mempunyai saudara yang menggunakan kereta itu.

Namun setelah lama menunggu, keluarlah seorang perempuan yang memakai blouse separa lutut.

Kini, dia tahu pemilik kereta itu. Adriana bangun daripada duduknya dan berjalan santai turun ke bawah. Niatnya hanya ingin bertanya.

"ehh akak dari mana? "tanya Adriana ceria.

Namun Adyra sebaliknya.

"none of your business" balas Adyra tanpa senyuman dibibir. Bukan dia yang terlalu bencikan adiknya, tapi ego yang selalu menang.

"tadi Kak Rienaa ada datang. "ujar Adriana lagi yang menyebabkan Adyra berhenti melangkah menaiki tangga seterusnya.

"Buat apa dia datang"tanya Adyra pelik.. Dia tidak menunjuk eksperesi marah. riak wajahnya hanyalah biasa biasa.

"dia cakap ada urusan terlalu penting dengan kakak"

"dia siap merayu dekat Ad dia cakap 'Adyra aku tahu kau kat dlm.. keluarla'"sambung Adriana lagi.

Adyra hanya melihat tanpa jawapan dan terus menjejakkan kaki ke anak tangga seterusnya.

Adriana seakan tidak percaya kakaknya berbuat demikian.Langsung tiada tindak balas dari kakaknya.

Dia mengeluh sebelum mengangkat kaki keluar dari rumah.

                                   • • • • • • •

Farhan yang sedang duduk menonton tv itu ditegur oleh Afiera..

"Kau betul betul ke nak kawin dengan budak tu.. dia lagi muda dari aku kot"tanya Afiera curious.

"Berapa kali aku nak cakap.. cakap la apa yang  korang nak tapi aku akan tetap juga kawin dengan dia"balas Farhan tenang.

"Tapi kau fikir tak perasaan aku, Fiena.. lagi lagi Fariz.. kau nak ke keluarga kita berpecah sebab dia"Ujar Afiera sedikit marah.

Bukan dia tak tahu masalah yang dihadapi tiga orang adik beradiknya.

"kau sebagai abang kena lah faham adik adik dia.. "

"aku.. tak perlu mintak restu dari korang"ujar Farhan sombong.

"kalau macam ni lah perangai kau.. aku lebih rela tak de abang.. aku lebih rela jadi kakak sulung yang ada adik adik aku je! "hembur Afiera. Dia sudah tidak tahan dengan kelakuan abangnya.

"eh aku tak faham la.. apa yang kau tak suka pasal dia.. sebab adik kau ke kau tak suka dia? "kali ini giliran Farhan untuk marah.

"sebab kau tak pernah tanya adik adik kau la kau tak faham.. "tegas Afiera pula.. heh jangan main main dengan peguam ni.

"ahh.. aku tak kira. .apa yang jadi sekalipun aku takkan lepaskan dia.. "ujarnya lalu bangun dan berlalu kebiliknya..

Afiera hanya senyap dan memandang tempat lain.. Sungguh dia tidak mahu  melihat abangnya.

                                   • • • • • • •

Adyra termenung sendirian di balkoni biliknya. Mungkin ini cara yang terbaik untuk dia lupakan masalahnya. Pulang ke Malaysia adalah cara yang paling salah. tapi kalau tak pulang, ke mana mahu dia pergi.

Ya. dia terlalu rindukan dirinya yang dulu dan rindukan zamannya semasa masih kecil. Kenapa takdir hidupnya begini. Kenapa harus dia menerima semua ini.

"Dyra, Mama ngan Papa nak keluar ni,Dyra jaga Ad tau..kalau mama tak balik jangan tunggu tau..mama dah pergi ni"

Adyra masih lagi termenung.Langsung tidak mempedulikan kata kata mamanya.

"Adyra kalau jadi apa-apa dekat mama ngan papa..Percayalah mama ngan papa sayang sangat Adyra dengan Ad."

Adyra membisu..dia mahu membalas tapi tekaknya berasa payau untuk dibuka.
Kata kata mamanya benar benar membuatkab adyra terkejut..

ye lah kan..dah kenapa tetiba cakap macam tu..

"Mama mintak sangat Dyra ubah perangai dyra.. jangan jadi macam mama sayang"

"Mama ngan papa sayang sangat dekat dyra"

Tiba tiba semuanya menjadi kabur.. gelap.. hitam

Adyra bangun daripada tidurnya.. peluh yang merintik itu tidak dihirukannya. Ouu aku tidur atas sofa.. Tadi lepas tengok tv tak sedar tertidur.

"k.. kenapa aku mimpi benda yang mengarut ni.. "monolong Adyra dalam hati..

Dari petang tadi lagi dia terasa tidak sedap hati.. Hatinya selalu gelisah.

Kenapa tiba tiba mimpi pasal mama?

kenapa aku tak nampak mama?

kenapa suara mama je aku dengar?

mana papa?

segala persoalan yang bermain di mindanya hilang saat talefonnya berdering..

Panggilan dari Adriana ditolak.. pahal duh satu rumah gatal nak call.. face to face la.

Akhirnya dia mengalah setelah Adyra menelefonnya hampir sebanyak 20 kali. Dan tiba jantungnya bergerak laju.

"nak apa"dengan malas Adyra mengangkat.

"kak.. "Ad menangis dalam talian.

"kenapa?! "marah Adyra.

"mama..."ujar Ad sebak..

kini jantung Adyra megepam darah dengan lebih laju.

"dah tak de.. ".








Hahaha i memang cuba perbaikan kosa kata apa semua tapi tu lah.. now tu lah idea yang i perah sebelum berperang dalam medan exam.. hahah

so dont forget to hit the star and also drop your comment..

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: May 25, 2018 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

F A T EWhere stories live. Discover now