الفصل ٧

6.5K 121 20
                                    


يوسف ممكن افهم ليه كده وليه العصبية دى هه مين اقترح نجيب شهرزاد هنا مش انتى مش دى بنت عمك اللى كنتى اقرب واحده لها وبعدين الموضوع تتكلمى فيه مع الاولاد يارييت تعتذرى منها......
منى انا تعبت انتم ليه مش عاوزين تفهموا هو غلط انى اتمنى اشوف ولادى متجوزين ومرتاحين.....
يوسف يعنى تكونى فرحانه لما ابنك يتجوز واحده حياتها خروجات ولا بنتك أهدى وفكرى بهدوء......

لتخرج شهرزاد وهى تحمل حقيبة صغيرة وضعت فيها بعض الملابس لينظروا لها بصدمه نظرت فى الارض لتذهب منى إليها وتأخذ الحقيبة منها......

منى شهرزاد انا اسفه طلعت غضبى فيكى متزعليش علشان خاطرى انا ماليش غيرك.....
شهرزاد بحزن انا بقيت عبىء عليكم بسببى بعدتوا بس لازم امشى علشان تكملوا حياتكم......
منى بجد مكنش قصدى ازعلك وبعدين هتروحى فين زمان نجاة باعة الفيلا متزعليش منى بقى انتى اختى مش بنت عمى......
يوسف خلاص يا شهرزاد انتى عارفه بنت عمك فى الاخر ولا عاوزه ميار تزعل.....
منى حبيبتي اسفه طلعت غضبى فيكى متزعليش منى انتى عارفه انتى ايه بالنسبالى....
يوسف خلاص بقى مفيش داعى للزعل وانا هاخد حقك منهم لما يرجعوا.......

اما عند شهرزاد تفاجات من طلب ادم بالزواج منها ونظرت ليزن وظلت صامته لتدلف ميار بعد أن غادر مختار وتركهم معها.... 

ميار صدقينى ادم مختلف وبجد حبك بس امتى وازاى معرفش وهيجيب ليا دره يرضيكى كده بس بقولك اهو لو زعلك قوليلى وهجيب حقك منه وافقى ومش هتندمى......
يزن شاهى القرار لكى مفيش اى حد هيضغط عليكى وانا شايف ادم مناسب لكى جدا.....
ادم شهرزاد اتكلمى وقولى رأيك موافقه ولا لا......
شاهى بتفكير 🤔🤔 عندى سؤال واتمنى تجاوب بصراحه.....
ادم اسالى واوعدك هجاوب عليه.....
شاهى ليه انا اكيد قابلت بنات كتير فى حياتك مستحيل متكونش اعجبت باى واحده فيهم أو حتى زمايلك من ايام الدراسه.....
ادم بهدوء مش هكدب عليكى انا كان هدفى فى الاول اكون دكتور ناجح واه فعلا شوفت بنات كتير وممكن يكونوا اجمل منك بس معرفش حصلى ايه من اول مره شوفتك فيها بجد اسرتينى بصوتك طلبت من يخدروكى علشان مكنتش هتحمل اشوفك بتتالمى قدامى وحاجات تانية افضل اقولها بعد موافقتك......
ميار مستحيل تكون ادم اخويا انتى عملتى فيه ايه يا شاهى ده خطر عليكى وعلى نفسه.....
شاهى محتاجه وقت افكر ممكن... 
ادم وانا مستنى محتاجه وقت قد ايه ساعه ولا يوم.....
ادم اعقل يابنى والا هرفض طلبك وبعدين انا بغير ع اختى هه ولو فكرت تزعلها بلاش اقول هعمل ايه احسن علشان البنات......
شاهى هبعتلك الرد مع ادم بعد اذنكم.....

لتغادر وتتركهم وسط قلق ادم من رفضها وخوف ميار من القادم ومن رأى والدتها أما يزن كان ينظر لميار فلاحظ ادم هذا وطلب من ميار الذهاب ل شاهى........

شاهى الو فينك يا بنتى بتصل عليكى من بدرى.....
اسماء اسفه حبيبتى بس كنت مشغوله شوية اخبارك ايه النهارده طمنينى.....
شاهى اسماء انا محتاجه اشوفك انتى وولاء ضرورى جدا فيه موضوع مهم وعاوزه رايكم....
اسماء طيب احكى وهنكون عندك بكره......

قصت عليها ما حدث وغضبت بشده بسبب معتقداتها أنه لا يجوز محادثة اجنبى ( اى رجل غريب ) ولكنها قررت أن تخبرها لكى لا تفعل هذا ثانية ولانهم كانوا يريدون زواجها لأحد اعوانهم كونها غنية لكى تصرف ع أعمالهم الإجرامية.....

اسماء اولا انتى غلطتى لأنك وافقتى تتكلمى معاه لأنه غريب عنك المفروض كنتى ترفضى.....
شاهى ايوه بس يزن كان موجود معايا مش كنت معاه لوحدى بس انا محتاره بابا اكيد هيوافق هو وآدم وبصراحة أنا عاوزه أبعد عن نجاة.....
اسماء خلاص نتكلم بعدين بس بلاش تقعدوا سوا لوحدكم الفتره دى لازم يعقد عليكى الاول.....
شاهى يعنى رايك اوافق عليه.....
اسماء القرار الأخير لكى انتى متخليش اى حد ياثر عليكى فهمانى.....
شاهى فهماكى اكيد باى الوقتى......

ولاء بغضب يعنى ايه القرار لها انتى ناسية رامى....
اسماء لو اجبرناها هتعند واحنا محتاجينها الفترة الجاية كلنا متراقبين بس هى مش هيشكوا فيها الأدوات لازم تكون عندها لميعاد العملية وسيبى رامى هى عجباه مش اكتر.....

اما عند منى فرحت بعد أن اخبرها ادم أنه يريد الزواج وغضبت عندما علمت أنها ابنة نجاة ولكن يوسف اقنعها بصعوبة لكى يحمى شاهى منها ليمر الاسبوع بهدوء وتخبرهم شاهى بموافقتها ولكنها ذهبت لمقابلة اسماء التى أعطتها حقيبه واخذتها بعد يومين واخيرا جاء هذا اليوم رفضت شهرزاد الام الذهاب معهم وغضب ادم ولكن بعد أن علم الحقيقة اقسم ع الانتقام من نجاة ولكن بعد ابعاد شاهى عنها اتجهوا إليهم رفضت شاهى كشف وجهها أمام ادم وأيضا رفضت أن يلبسها الخاتم فقامت والدته بالامر لتقتحم الشرطه فى هذه الأثناء المكان.... 

سيف مش عاوز اى حركه معايا امى (أمر) بالقبض ع شهيزاد مختاي ( شهرزاد مختار) ويزن مختاي (مختار) وآدم يوسف

ليتم القبض عليهم وسط زهول الجميع ونظرت نجاة لشاهى بغضب واتجهت إليها وكانت ستصفعها لتجد من يمنعها.....

ادم من النهارده انا المسؤول عن شاهى ومش هسمح لأى شخص يقرب منها حتى لو عنى انا حذرتك متندميش بعد كده.....
نجاة ابنى معملش حاجه انتى السبب ربنا ياخدك.....
ليصفعها مختار ع وجهها
مختار لو دعيتى عليها تانى هتكونى بره حياتنا.....
سيف كفايه بقى يلا انتم التلاته قدامى مش فاضى....

لياخذهم ويتجهوا لمقر أمن الدولة ويتهموا بمسؤوليتهم عن تفجير أحد الكنائس لينظروا لبعضهم بصدمه وقاموا بحبسهم مع اصدقائهم انصدمت شاهى حين رأت اسماء وولاء هناك أيضا لتجلس بعيد عنهم أما يوسف كان يجرى الاتصالات هو ومختار فاخبرهم أحد المسؤولين أن ادم سيخرج فى الصباح أما يزن سيظل فترة وشاهى متورطه فعلية فى هذه العملية كانت تجلس فى الزنزانة واحست بالاختناق لتصرخ اسماء تطلب المساعده فاخذوها لأحد الغرف لفحصها وكان ادم يصرخ ويطلب أن يرى شاهى فحضر شرطى وأخذه وعاد به بعد ساعه وكان فاقد للوعى بسبب الضرب الذى تعرض غضب ادم ولكنه لم يتحدث وحاول مساعدة ادم وقلبة يشتعل بسبب خوفه ع معشوقته أما شاهى أمروا بنقلها لأحد السجون وعلم يوسف بالأمر وغضب بشده وذهب لنجاة ليصفعها ع وجهها مما أدى لنزيف فمها.....

يوسف هتفضلى غبية ارتاحتى مش شاهى بس اللى اتحبست وولادنا كمان لو ادم حصل له حاجه هتندمى مش هيكفينى موت ابنك.....
لتتذكر نجاة مكالمتها.....
نجاة عاوزه اخلص منها النهارده.....
         اطمنى هتكون بعيدة عنك كلها ساعات.....
نجاة اتمنى هقفل الوقتى.....

انتقلت شاهى بسجن برج العرب القسم النسائي لتجلس تبكى ماذا فعلت لتعانى هكذا لتجد من يدخل إليها لتنصدم.......

يتبع

المنتقبةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن