-Bab 3-

1 0 1
                                    

"Nama dia... Hamba Allah. " "Angah ni dah kenapa? Susah sangat ke nak bagitahu nama dia? Orang tanya nama je bukannya minta harta... Dahlah, adik naik dulu. " Hakim tergelak melihat gelagat adiknya. 'Apa kata aku kenenkan adik aku dengan Huzair je. Kan senang. ' Hakim bermonolog. "Adik ni kenapa? Angah cari pasal ke? " Aish melihat Alongnya. "Hmm... Along, mommy dengan daddy pergi mana? Sejak semalam diorang tak balik. Along tak rasa risau ke? Diorang datang Malaysia dengan kita tapi... Batang hidung diornag pun tak nampak. " "Aish... Along bukan tak risau tapi Along rasa diorang ada hal penting yang perlu disiapkan di sini. Itulah sebabnya diorang bawa kita balik Malaysia ni. " "Kalau ya pun... Tak boleh ke diorang balik dulu. Apa kata kita call je diorang? " "Along dah cuba, adik. Diorang tak angkat call along. Angah pun dah cuba... Failed. " Aish melihat Alongnya. "Entah entah... Diorang ada masalah? " "Hish adik ni. Ada ka cakap macam tu? Doakan yang baik baik je untuk diorang. Insyaallah, diorang akan balik cepat. Kalau adik bosan, kita boleh je keluar bertiga. No problem. " Tiba tiba angah muncul di muka pintu bilik Aish sambil tersengih. "Along... Jom pergi rumah Huzair. " Along melihat Angah pelik. "Bukan ke Huzair tu baru datang semalam? Harini pun nak jumpa juga? " "Ha'ah. Angah lupa nak bagitahu, papa Huzair jemput kita pergi rumah dia untuk lunch. Alang alang mommy dengan daddy takde ni, jomlah kita pergi kejap. " Along melihat Aish untuk mendapatkan kepastian. "Aish ok ke nak ikut? " Aish hanya menangguk. Sejak pulang dari Australia, ini akan menjadi kali ketiga, Aish bertemu dengan Huzair secara tidak sengaja.

"Eh dah sampai? Masuklah masuk. " Mama Huzair menjemput mereka bertiga untuk masuk ke dalam rumah setinggi lima tingkat itu. "Korang duduk dulu ye... Auntie panggilkan Huzair dan Uncle. " Angah, Along dan Aish hanya mengangguk sambil tersenyum.

Huzair menuruni tangga dan melihat Aish yang sedang membantu mamanya menghidang makanan di atas meja besar mereka. "Aish ni, auntie dah bagitahu duduk je... Tak nak dengar. Aish kan tetamu. " "Takpelah, auntie. Aish dah biasa tolong mommy dekat rumah." "Apa nama penuh Aish ni ye? " "Nama saya Aish Hannia... Orang panggil Aish sejak sekolah lagi. Tapi kalau Auntie suka panggil Hannia, Aish ok je. " "Hmm tulah, Auntie lebih selesa dengn gelaran Hannia. Sedap nama. " Huzair menyalami Along dan Angah lalu mendekati mamanya. "Dah siap ke ma? " "Dah... Jemputlah diorang makan. "

Aish menyuapkan suapan pertama ke dalam mulutnya. Disambut dengan soalan daripada Papa Huzair. "Aish ni dah berpunya ke? " Aish tersedak namun ditahannya. Along menjawab bagi pihak Aish. "Belum, uncle. Umur pun baru cecah 21 tahun. Belajar belum habis lagi. " "Oh ye ke... Ni anak sulung kami, Aidan Huzair. Umur sama je dengan Aish. Ni pula anak kedua kami, Akil Hazim. 19 tahun. Ni anak bongsu kami, Akila Hatasya. 17 tahun. " Aish tersenyum manis kepada semua anak Tengku Hisyam. "Kak Aish ni manis betullah. Mencair Kila tengok. Dahlah manis, baik pula tu. Kila dah jatuh hati dengan cara akak. " Aish tersenyum manis kepada Kila. "Thanks to you, cutie. Kila pula cantik sangat. Akak suka tengok Kila. Dahlah cantik, happy go lucky pula tu. Im glad to meet you, Kila. " "Me too, kak. It's fun to get to know a person like you. " Huzair hanya melihat chemistry ' di antara adiknya dan wanita itu. Comel... Wanita ini memang comel. Wajahnya persis wanita di dalam hatinya.

Aidan Huzair... Kenapa nama ni macam familiar sangat dengannya. Namun kenapa dia tidak dapat mengingati insan itu? Siapakah insan itu dalam hidupnya? Adakah insan ini penting baginya? Aish duduk termenung di hadapan kolam ikan di halaman rumah Huzair. Huzair duduk berjauhan sedikit daripada sisi Aish. "Awak buat apa dekat sini? " "Ermm... Nothing. Saja ambil angin dekat sini. " Hanya bunyi air menemani mereka berdua di situ. Keadaan senyap berterusan sehingga Huzair mula berbicara. "Awak sekolah mana dulu dekat sini? Area sini jugak ke? " "Ha... Ya. Sekolah depan tu. SMK Seri Gemilang. " Huzair tersentak. "Awak kenal Aidan? Aidan... Pengawas sekolah tu masa Form 5?" Aish melihat Huzair. "Aidan... Pengawas yang paling garang tu? " "Hmm... Pengawas paling garang dan paling macho tu... " "Ye saya kenal... Kenapa dengan dia? Awak ada jumpa dia ke? Dia tinggal mana ek sekarang? Dekat area ni je ke? Awak boleh bawa saya jumpa dia? Sebab... Memang susah sangat nak jumpa dia. " "Wait... Wait. Awak ke Aish yang acah gangster sekolah dulu tu. " "Yeah... Macam mana awak kenal saya and my history? Who are you. " Huzair hanya tersenyum dalam kesenyapan. "Please answer me... Who are you, actually? Aidan Huzair... Aidan? " Huzair tersenyum manis...

-Bersambung-

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jul 06, 2018 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Mencintaimu 💜Where stories live. Discover now