Bab1

1.2K 45 1
                                    

Aku seorang remaja yang berusia 15 tahun. Aku dapat  merasakan perkara ini sejak aku berusia 4 tahun lagi.Semasa aku kecil aku sering melihat dan mendengar benda 2 mistik.

Semasa berusia 8tahun:

Tepat pada pukul 10 malam aku hendak melelapkan mata.Setelah aku terlelap aku terasa seperti badanku diusap,aku hairan lalu aku terjaga.Kemudian aku terlihat seorang perempuan yang memakai baju putih dan bercahaya.Tiba-tiba secara kebetulan  abang aku naik ke tingkat atas dimana terletaknya bilikku ,dia terlihat yang aku belum lagi melelapkan mata, setelah sahaja abang aku sampai ,mahluk tersebut segera menghilangkan diri.Oh ya,sebelum itu dia berpesan kepadaku "kita jumpa dalam mimpi ya".Abang aku sempat bertanya kepadaku"eh adik kenapa tak tidur lagi ni"aku pun membalas "tadi dah tidur dah,tapi tula nyamuk ni gigit orang".Aku terpaksa menipu kerana aku tahu kalau aku bagitahu cerita ni pada keluarga aku pun mereka tak akan bercaya kecuali ibu dan tiga orang kakakku,tapi kebiasaanya aku  hanya bercerita kepada ibu and kakak aku yang fist la.Aku pun menyambung semula tidurku.Setelah sahaja aku melelapkan mata aku bermimpi aku berada di sebuah tempat yang amat mewah dan dipenuhi harta.Aku berjumpa dengan mahluk yang aku berjumpa tadi ,mungkin ianya bunian.Di dalam mimpi tersebut dia datang ke arahku dan berkata

Bunian:Engkau,anak aku.

Aku:Tak ,aku bukan anak kau.Aku nak balik..

Bunian:Semua orang tengah tunggu kau kat sini.Duduk la sini tu harta tu, semua untuk kau, kalau kau tinggal kat sini.

Aku:Tak nak,aku bukan anak kau .Aku nak balik,tolonglah hantar aku balik ke alam aku semula.(aku menengkingnya sambil menangis-nangis).

Bunian:Kau anak aku!!!

Secara tiba-tiba aku melihat kawan baikku diikat di tiang yang besar dan tinggi.Aku pun menjerit Aina!!!(bukan nama sebenar).Tetapi Aina mendiamkan diri.Aku berkata kepada bunian tersebut,"lepaskan kawan aku".Bunian itu pun menjawab kau nak aku lepaskan dia,aku akan lepaskan dengan syarat kau tinggal di sini.

Entah macam mana aku keluar dari mimpi tu pun aku dah tak ingat macam mana, yang aku tahu perempuan yang berbaju putih itu la yang aku jumpa semasa aku di alam nyata.

Alhamdulillah walaupun banyak benda yang dijadikan perangkap tetapi aku tidak termakan dengan perangkapnya walaupun satu.First,dia nak bagi aku duduk dekat istana mewah tu,second dia tawarkan aku harta yang banyak and third dia ikat kawan aku dekat tiang,yang pasal kawan aku tu aku termakan lah jugak,tapi nasib baik secara tiba-tiba mimpi tu hilang.

Keesokan harinya aku menceritakan perkara ini kepada ibu dan kakakku yang pertama.

Aku:Ibu semalam adik jumpa bunian time tidur,mula-mula tu dia usap adik,lepas je abang sampai dia hilang ,tapi sebelum tu dia ada cakap "kita jumpa dalam mimpi ya"

Ibu:ya allah ,lepastu?

Aku:skip(ni bab yang masa aku ada kat alam bunian tu)

Along:Adik tempat dia macam mana?

Aku:Sebelum nak masuk tu ada pintu besar,lepastu semua warna putih kecuali emas dia,emas dia banyak sangat.Ramai perempuan,lelaki ada la jugak tapi tak ramai sangat,dekat pintu masuk tu pun lelaki yang jaga.

Along:Eh sama la mcam yang along pernah pergi.Masa along form berapa tah.. along ada buat solat hajat,along teringin sangat nak tengok tempat tu , lepastu tengok2 along mimpi ..yang along pergi kat alam bunian tu,tapi along just pergi jela tak ada la sampai kena kacau.

Ibu: Alhamdulillah ,nasib baik adik tak pergi.Adik ...adik jangan tinggalkan ibu ya.Kalau adik jumpa dia lagi ,adik jangan bercaya apa yang dia cakap.Adik anak ibu,ibu tak nak kehilangan adik.

Aku pelik jugak kenapa dengan dia tu,yela akukan manusia tiba2je dia cakap aku ni anak dia.And first2 tu dia baik jer,bila aku cakap aku bukan anak dia,dia terus marah.Oh ya ,one morethings aku dan kakak aku ni sama jer,aku dengan dia macam boleh dengar,nampak and macam2 lagi la.Orang panggil apa eh six sense ke ape tah.Kebannyakkannya apa yang aku kena, kakak aku pun kena.(ada lagi cerita lain tapi aku fokus bab ni jer.)

Koleksi Kisah Seram Yang BenarWhere stories live. Discover now