Mata

7 0 0
                                    

"Yow ali !" Sapa daus kepada sahabat baik nya itu ali , seorang yang berbadan gempal dan seorang fighter . Ali kemudian menyapa semula sahabat baiknya itu "yow otak kau ! Bagi lah salam bahalol" . Daus yang sedang minum secawan coolblog yang dibeli nya dihujung kedai itu tiba tiba tersedak .

Kemudian daus menyapa semula "Maaflah geng, okay Assalammualaikum geng" dan kemudian dengan megahnya ali menjawab salam daus tadi .

"Apahal kau nak jumpa aku ni daus?" Sapa ali kepada daus . "Lah , aku nk jumpa sebab rindu pun salah ke bai?" Mereka tergelak ketawa kemudianya .

Ali anak kepada acik hashim , bapanya seorang pengusaha bank dan ibunya rositah hanyalah suri rumah tangga .

Firdaus pula a.k.a kawan baik kepada ali dan bapanya bernama amrin . Hidup firdaus hanyalah sederhana dan tak sekaya ali . Bapanya hanyalah seorang penyelia di kilang  Nippon wiper blade (NWB) , ibunya hanyalah seorang pengasuh budak di sebuah taska .

Firdaus dan ali ni bersekolah di sebuah sekolah yang sama . Masing2 hanya bersekolah di kawasan sektor kerajaan sahaja .

Selepas mereka puas berborak kemudian mereka tertenung pada seorang wanita . Dan ali menegur "weh daus , aku rasa aku dah jumpa bunga aku lah" dan daus menjawab sambil matanya tertumpu pada wanita tersebut "ye ke ? Sapa?" Kemudia ali menunjukkan jarinya dan jarinya tertunjuk pada wanita yang putih , kurus dan lawa serta bertudung muslimah .

Kemudian daus hanya tersenyum sahaja . "Aku rasa dia bunga aku lah ali" sapa daus . "Ehh mana boleh ! Kau cari lah yang lain daus! Kau hensem boleh jumpa yang lain" jawab ali . Daus hanya menganguk faham dan tersenyum  sinis .

Wanita tersebut rupanya seoramg anak kenapa tauke kedai makan yang kami sedang lepak . Wanita tersebut sangat rajin dan suka senyum sahaja .

Setelah berjam kami disitu , kami decide nak balik rumah kerana ibu masing2 sudah call suruh balik . Sebaik sahaja daus bangun untuk membayar pesananya dikaunter , tangannya ditarik kuat sehingga terduduk kembali . "Kau dah kenapa ! Aku nak bayar ni nak balik awal" sapa daus kepada ali yg masih memegang tangan daus . "Tape kalini biar aku belanja" sapa ali yang tersenyum sombong. "Kau biar betul ! Thanks ali! "

Antara Dua Hero Where stories live. Discover now