مقدمة

2.1K 196 1.5K
                                    

الناس يعتقدون أن هناك شيئا سحريا في الكتابة كأن ترتفع بشكل سحري في منتصف الليل وتنزل في الصباح معك قصة ، لكن الوضع يختلف تماماً فأنت تجلس وراء الآلة الكاتبة و تبدأ بالكتابة هذا كل ما في الأمر.

/ هارلان اليسون.

...

لا تفكر ابداً بما يريد الناس سماعه منك ، بل فكر بما تريد قوله ، إنه الشيء الوحيد الذي سوف تقدمه.

/باربرا كينغسولفر.

...

مرحبًا بكم في كتاب مسابقات واتبادية، الكتاب سيضم مجموعة مسابقات متنوعة و متجددة مع الوقت، اتمنى ان استطيع افادتكم بالخبرة القليلة التي اكتسبتها في عالم الادب منذ بدأت الكتابة منذ ما يقارب الثلاث سنوات ونصف السنة الى الأن.

المسابقات لن تكون مجرد مسابقات فقط بين الكُتاب، بل سيكون هناك عدة اشياء اخرى لمساعدة المشتركين، اذا فاز احدهم في مسابقة من المسابقات او لم يحالفه الحظ.. اي سيستفيد جميع المشاركين ان شاء الله.

...

ملاحظة: قررت اني اعمل كذا مسابقة يعني مش لفئة الكوميديا بس، لأني لاحظت ان في ناس تاني عايزة تشترك في المسابقة بس معندهاش القدرة انها تكتب كوميدي، او مش مستعدة في الوقت الحالي انها تكتب كوميدي، فقررت تكون مسابقة متنوعة لكذا فئة.. حطوا الكتاب في مكتباتكم وقوائم قراءتكم علشان قريب جدا جدا هعلن عن الفئات اللي هتشارك في المسابقات، و عن الشروط و المواعيد وكدة..

قولوا لأصحابكم، واعملوا منشن للناس اللي مهتمة تدخل المسابقات.. احتمال كبير انزل بارت الشروط انهاردة او بكرة، على حسب اول ما الاقي وقت فراغ ان شاء الله.

ملاحظة ٢: انا عارفة اني مش كاتبة محترفة او مؤهلة اني اعمل مسابقة خاصة بيا، بما اني لسه بتعلم زي الجميع.. بس حاسة اني اقدر اساعدكم بالقدر الضئيل اللي عندي من اللي اتعلمته السنين اللي فاتت.. اتمنى اني اكون عند حسن ظنكم.

اجابتكم للأسئلة مهمة بالنسبالي: 👇

سؤال: امتى بدأتوا الكتابة؟

بتكتبوا كهواية، ولا بتحلموا انها تكون مهنة مستقبلية ان شاء الله ؟

ايه اكتر حاجة بتحبها وانت بتكتب؟

اكتر فئة بتحبها؟ رومانسي، كوميدي، رعب... ؟

مين هو او هي اكتر كاتبة حبتوها من اول ما دخلتوا الواتباد لحد دلوقتي وحبيتوا كتاباتها او كتاباته؟

حددوا من ١ لـ ١٠ كم اللي اتعلمتوه عن الكتابة وعالم الادب من ساعت ما عملتوا حساب في الواتباد لحد دلوقتي؟

اكتر كتاب -رواية، قصة- بتحبوه في العالم الواقعي؟

اكتر كاتب شدكم ليه وقرأتوله بشغف في العالم الواقعي؟

مسابقات واتباديةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن