Bab 6

24 4 0
                                    

Adam melangkah turun dari tangga rumahnya. Dia mengambil tempat di sofa dua seat yang masih lagi kosong memandangkan sofa yang lain sudah diduduki oleh ahli keluarganya yang lain.

"Ada apa panggil Adam ? " soalnya sambil memandang Tengku Idham yang turut memandangnya. Tengku Zarina, Tengku Azia dan Tengku Kayla masing-masing mendiamkan diri. Adam tidak rapat sangat dengan papanya memandangkan lelaki itu sentiasa dingin dengannya sejak dia kecil.

"Adam, papa nak kamu ambil alih syarikat " Tengku Idham menutur datar sambil memandang satu-satunya anak lelakinya.

"No way! Adam tak habis study lagi!"bentak Adam geram. Apa masalah papanya ini? Sudahlah paksa dia sambung belajar di luar negara. Alih-alih, belum tamat pengajiannya sudah disuruh berhenti untuk mengambil alih syarikat papanya pula.

"Or else.." Terhenti sekejap kata-kata Tengku Idham yang dingin itu sebelum duduk tegak menghadap Adam dan menyambung kembali kata-katanya, " Find a girl and marry her!"

"Papa! Apa ni?? Papa ingat ni zaman kolot papa tu ke? I have my own life! Atau papa masih tak ingat lagi, papa dah campak Adam jauh-jauh lepastu kutip Adam balik and now force me to do what I am not interested to!" Marah Adam. Baginya lelaki yang berkumis nipis dan berambut perang gelap itu sudah melampau.

"I have something to do with you. Adam masuk kerja and papa akan ajar Adam something. You need too! Kita perlukan.." Matanya memincingkan kepada Adam sebelum menyambung perlahan," pewaris".

"Abang! Saya tak nak anak kita jadi macam tu bang.." Tengku Zarina yang sudah mula memahami kehendak suaminya mula membantah. Lengan suaminya dipeluk lembut.

Tengku Azia dan Tengku Kayla masih mendiamkan diri. Mereka pun tak tahu apa tujuan mereka diajak berkumpul sekali.

"I will not going to marry anyone" Adam menjeling papanya.

"Then,you should work with me" Tengku Idham tersenyum sinis.

"A big no! I will focus on my study!" Adam sudah mengeluarkan bantahannya. Belum sempat papanya ingin menjawab, Adam kembali bersuara, "bukan dekat luar negara anymore.. Tapi dekat sini" Adam masih memandang tajam ke arah lelaki di depannya itu. Tidak dihiraukam mama dan adik-adiknya.

"What?! No! " suara Tengku Idham bagaikan halilintar yang membelah bumi. Terkejut semua dengan jerkahannya tadi. Namun, Adam masih menayangkan riak tidak puas hatinya.

"Why? Why you are so intense force me to do what I am not going to do?" Adam mahukan jawapan. Ya! Dia mahu tahu kenapa papanya seakan-akan ingin menyorok kehadirannya dengan membuangnya jauh dari keluarganya sendiri dan sekarang suruh terperuk dalam pejabat papanya pula seolah-olah ingin memastikan dia sentiasa diperhatikan!

"I want you to be safe" kali ini Tengku Idham mengeluh lemah.

"Safe from who?" Adam menyoal lagi.

"You know that I am a businessman so I have a few enemies, I want to make sure you safe untill the time is right..and when the time comes, I want you to follow my lead," Tengku Idham menerang panjang.

"Abang! Please no.." Tengku Zarina mula sebak.

"Safe? Habistu yang hantar Adam keluar negara tu selamatlah?" Adam menembak pedas. Adik-adikya masih lagi diam hanya memerhati keadaan sahaja kerana tahu ayahnya dan Adam sentiasa bertekak.

"US is better! I have a few people who watching you all the time" balas papanya dengan nada datarnya kembali.

Adam memandang papanya itu dengan riak yang tidak percaya. Diperhatikan? Maksudnya selama ini dirinya tidak keseoranganlah disana? Dan diperhatikan oleh orang-orang papanya yang tidak dikenalinya? What a life! Urgh..

"What about getting married? I don't understand" Adam menyoal seakan-akan mahu bertolak ansur dengan papanya itu.

Masih kedengaran mamanya yang agak teresak itu namun lega juga hatinya apabila melihat Tengku Kayla memeluk bahu wanita itu dan memujuknya.

"Getting married before the end of this year" papanya mengangguk dengan kedua-dua keningnya diangkat.

"With anyone?"

"Yes.. But only one girl is you forbid to get near with" jawab papanya serius.

Kalini Adam sudah pening! Apalah yang papanya nakkan sebenarnya ni?!

"So who that girl? Am i known her?" Soalnya malas. Malas dan kusut yang dirasakannya sekarang.

"No. Just bring me any girl and show her to me. The end," papanya menjawab senang.

"Adam tak faham kenapa kena berkahwin Adam akan selamat," Adam mula sangsi dengan papanya itu.

Tengku Idham ketawa perlahan. "No, married is save our lifes.. Including your family," kata papanya itu lagi.

Adam terdiam sejenak memikirkan kata-kata papanya yang baginya langsung dia tidak faham. Berbelit-belit! Atau papanya itu ada rahsia yang ingin disembunyikan?

"Bagi Adam tamatkan pengajian Adam dulu," akhirnya Adam bersuara apabila hampir lama mereka tidak berdiam diri.

"I don't want your protection papa.. I want my own privacy..kalau Adam tahu papa hantar orang jaga Adam, Adam takkan ikut cakap papa! Bagi Adam masa," kata putus sudah diberikan sebelum papanya menyampuk lalu dia bingkas bangun dan berlalu masuk ke dalam biliknya.

She's the AlphaWhere stories live. Discover now