الفصل الثاني عشر

3.7K 69 7
                                    

دموع ممنوعة. . . . . . . . . الفصل الثانى عشر

فى نفس الوقت التى كانت تحاول فيه سهام  التقرب من عادل  ، قررت  سميرة أن تبدأ فيه  طريق الإساءة لفريدة ، لم تكن تعلم أن فريدة ليست مثل الأخريات ، وبالطبع لم تكن تعلم أنها تحمل لها الكثير والكثير داخلها ، وأنها تنتظر مجرد فرصة للانقضاض عليها .

هى تعلم أنه غير موجود ، فقد  رأته وهو خارج وهى أيضا من ارسلت سهام خلفه ، ثم صعدت هى لفريدة

فتحت الباب ودخلت حتى بدون استئذان  ،  كانت فريدة تتحدث مع العميل المتفق على محادثته تيليفونيا فى الساعة الثامنة ،  التفتت ووجدتها أمامها  ، كادت تصرخ  من المفاجأة ، حتى أن الرجل سمع شهقتها من خلال التيليفون  ، تأسف له وأنهت معه الحوار .

...أنتى ازاى تدخلى من غير استأذان ...

...البيت ده كله بيتى ، وادخل آى مكان فيه  زى منا عايزة ...

...أاااااااه  ، بيتك ...

...طبعا بيتى ، ولو مش عارفة تعرفى ...

اتجهت فريدة لأحد الكراسى ، جلست عليه ووضعت قدم فوق الأخرى  ، وقالت

...ومين بقى اللى هيعرفنى ....

...أنا طبعا ،ومش كدة وبس ،  كمان هعرفك أذاى تعاملى جوزك ومتنكديش عليه وهو مبقالوش 10 أيام متجوز ....

...وهو اشتكالك ؟

...هو محتاج يشتكى ، كفاية اللى باين على وشه ، ولا انتى فاكرة عشان بتشتغلى  يبقى هتاخدى قلم فى نفسك ...

...اااه  ، باين على وشه   ، بتشتغلى  ، قلم فى نفسك  ،، وماله ، وهتعرفينى أذاى بقى ؟ ...

...هعلمك  من أول وجديد   أذاى تتعاملى معاه   ،  أصل أمك ماتت بدرى بدرى  وملحقتش تربيكى ، انا بقى اللى هربيكى   ..

مجرد ذكر أمها أمامها  ، اوصلها لنقطة اللاعودة ،  وقفت واتجهت لها بهدوء ، وعيناها تعبر عما بداخلها من الغليان ، توقفت قريبا جدا منها وبدأت تدور حولها وهى تقول

... لا ، وانتى بصراحة سيد من يربى ، قمة فى الأخلاق والأدب والتربية  ...

ثم توقفت أمامها ومع نظرات قاتلة منها قالت

... مش كدة وبس  ، لا  ، دا انتى  مؤسسة فى أعمال الخير ، تكرهى ، تخونى ، تضربى تحت الحزام ، تسهلى دخول الناس الغريبة البيوت ، وتعرفيهم مكان اللى بتكرهيهم ، وماشاء الله عليكى ، بتسيبيهم يعملوا اللى هم عايزينه ، كل اللى هم عايزينه مهما كان  ، وتخرجيهم  ، وتدارى عليهم   ، مش كدة  ...

أصاب سميرة حالة من الزهول التام ، ولم تستطيع نطق كلمة واحدة  ، فقط أحمر وجهها  وزاد تصارع أنفاسها  ، فهى ليست امرأة ذات  جبروت وسلطة كما تصورت فريدة ، إنما هى مجرد امرأة ضعيفة يملأها الشر والحقد على اى شخص يمتلك أى شئ لا تملكه ، وللأسف هذا ما اكتشفته فريدة من خلال لحظات الخوف التى اعتلتها من كلامها .

دموع ممنوعةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن