الفصل التاسع

3.7K 57 5
                                    

دموع ممنوعة. .................الفصل التاسع

وصلت فريدة للمبنى  الموجود به مكتبها ، وهو مبنى راقى جدا  مكون من 25 دور  ، موجود فى أرقى منطقة من مناطق المحافظة  ،  ابتاعت فريدة   دور كامل فيه فور استلامها للمال الذى تركته لها جدتها  بعد وصولها الواحد والعشرون من عمرها ،

الدور يتكون من شقتين ، حولت أحدهما لمكتبها الذى ارادته بمعدات تكنولوجية حديثة جدا ، وواجهة راقية من استقبال وموظفين واثاث راقى يدل على قيمة المكان ، أما الشقة المقابلة  فاستخدمتها كسكن خاص بها ، للراحة من العمل أو حتى الإقامة إذا أرادت الابتعاد عن بيت والدها لفترة .

بمجرد دخولها ، وقف لها الجميع بالتصفيق والتحية والمباركة على الزواج  ،

...إيه  ، ايه  ،  براحة ياجماعة  ، وحقيقى شكرا ليكوا ، واتفضلو على مكاتبكم ، وكل اللى عايز يقوللى مبروك ، يقولهالى وهو بيسلمنى تقرير عن المعلومات اللى قدر يوصلها فى العشر ايام اللى فاتوا ، يلا ، واقفين ليه ، اتفضلوا ...

تفرق الجميع وهم يضحكون ويتهامسون على أنها لم يغير فيهاا الزواج من شئ ، فهم يعشقون هذه الفتاة ، هى خير عون وصديق لهم حتى فى حياتهم الخاصة ، لكن العمل بالنسبة لها خط أحمر ، لهذا استطاعت الوصول لهذه الشهرة فى هذا المجال فى وقت قصير جدا  .

اتجهت فريدة لمكتبها ، وتتبعها ريهام وهى تخبرها بتقرير مبسط عن حركة المكتب لهذا اليوم . 
ريهام هى مديرة مكتب فريدة والقائمة بأعمالها فى غيابها ، وتعد من أقرب العاملين لها ،

...ماشى ياريهام ، خلاص ، انتى رغاية ليه ....

...مش بقولك  على اللى حصل ...

...وأنا بقولك انك رغاية ، كل ده قريته فى التقارير اللى بعتيهالى  ، ايه الجديد  ؟

... محمود سرحان مصمم يقابلك انهارضة  ...

...بلاش انهارضة ، اجتماعى معاكوا هياخد وقت طويل  ...
...والله حاولت ، لكن مفيش فايدة ، هو بيقول انه مش محتاج أكثر من خمس دقايق  ...

...طيب  ،  من واحدة إلا ربع  لواحدة  ،  وروحى انتى على مكتبك وابعتيلى المستفذة التانية  ...

...رشا  ،   حاضر  ...

...هو فين ماهر  ،  مشوفتوش برة ...

..استأذن منى يمشى  ، عشان مراته تعبت ...

...معقول لسة ، انتى مش قولتيلى أنها ولدت ...

...المفروض  كانت رايحة تولد ، لكن الدكتور لقى الدنيا كويسة وممكن تفضل يومين كمان ...

..ربنا معاها  ، ادتيله الفلوس اللى قلتلك عليها ؟

...طبعا ياريسة ، وقتها على طول ...

دموع ممنوعةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن