Kota Agarinda

36 3 0
                                    

Setelah maiyeka dan gumiho berjaya menewaskan victoria merekan meneruskan perjalanan menuju ke kota andalusia tetapi sampai ke satu persimpangan mereka ternampak satu pintu usang mereka kehairanan bagaimanakah pintu itu boleh ada disitu gumiho pun membukanya walaupun sudah beberapa kali dihalang oleh maiyeka setelah pintu itu dibuka mereka pun melihat keajaiban dunia di belakang pintu usang terdapat satu kota yang sangat indah yang tidak boleh dibayangkan dengan kata kata.

Mereka pun masuk kedalam seakan akan dipukau matlamat mereka untuk pulang ke andalusia kini dilupakan seperti ada aura magis menarik mereka masuk kedalam

Satu magis yang sangat kuat menyebabkan magis maiyeka dan gumiho berkurang,Dalam hikayat baratha agarinda adalah kota yang telah ghaib secara tiba kononya kota agarinda adalah tempat kelahiran avatar Garinda tetapi tiada sesiapa pun mengetahui kebenaran disebalik kota misteri ini.

"angin bertiup sepoi sepoi bahasa suasana yang aman kicaun burung mula berkumandang"

'eh,dimana kita ni ujar maiyeka'

'aku rasa kita dah tersesat sekarang ni,sakit nya kepala ku'

'tapi kita mesti pulang ke andalusia sekarang juga,sebelum purnama ketika muncul'

'tapi bagaimana'

'aku akan menggunakan magis alvium'

[magneborokalsi 'um](mentera penjejak)

'tetapi kenapa tidak ada apa apa yang terjadi'

'aku rasa tempat ni telah diletak zon larangan magis'

'apakata kita berjalan sahaja dulu,mungkin kita akan jumpa seseorang'

'baiklah'

maiyeka dan gumiho pun berjalan ke arah matahari terbi,setelah lama berjalan mereka ternampak satu perkampungan.Mereka pun menuju kearah perkampungan itu tetapi yang menghairankan ialah tidak terdapat satu orang pun manusia yang tinggal di perkampungan itu.

'mana semua penduduk kampung ujar maiyeka'

'aku pun tak tahu'

Secara tiba tiba ada seorang perempuan tua yang lebih kurang berusia 60 tahun memakai jubah berwarna unggu dan ada lambang helang di bajunya?

siapakah wanita itu bisik hati kecil maiyeka

'kamu mahu apa dan kenapa kamu boleh sampai kesini ujar nenek tua itu'

'kami tersesat,kami ingin pulang ke kota andalusia tetapi secara tiba tiba kami ditarik masuk ke dalam sebuah pintu usang,bolehkah nenek membantu kami untuk keluar'

Lagenda MedusaWhere stories live. Discover now