Skrivtips 30

170 17 0
                                    


När du beskriver omgivningen, gör det då så att man får en känsla av hur scenen ser ut och inte bara ytligt.
Vi säger att din karaktär precis blivit dumpad och i det här fallet befinner sig mitt ute i skogen(för det är väl klart att det är där man blir dumpad va?)
Försök då att få med omgivningen i beskrivningen av den sorgsna atmosfären som karaktären upplever och inte bara hennes(i det här fallet) inre känslor.

Ex.
Hon kände sig tom inuti. De svajande träden som tidigare lyst i vackert grönt kändes plötsligt gråa,  den svala vinden som drog fram kändes ödslig och inte ens den skinande solen som i morse fått henne på bra humör kunde dämpa känslorna som nu föll över hennes hjärta, med ett sådant tryck att hon undrade hur benen höll henne stadig.

Man kan också beskriva en scen för att försöka medföra en viss stämning.

Ex
Den knarrande dörren skar genom luften. Mörkret vilade över huset och inte ens månens strålar lyckades finna sin väg in.
Tapeterna var till hälften bortskavna och tystnaden låg så tung att man aldrig skulle våga störa den.
(Förstår ni att det är en skrämmande stämning jag försöker skapa? Trotts att jag inte använder mig av känslor i texten.)

På de här olika sätten blir alltså beskrivningarna mer naturliga och samtidigt blir scenerna väldigt känsloladdade, bara ett ännu större plus va!
Jag menar inte att man måste beskriva varenda scen på något av de här sätten men testa det då och då. Det funkar super för att beskriva starka känslor eller för att skapa stämning!

/Mvh elisalakris

Snabba SkrivtipsWhere stories live. Discover now