Meneer Saenen, leraar geschiedenis in het tweede middelbaar kijkt hem aan. "Hij stond blijkbaar te gluren naar de meisjes in de kleedkamers. Een van hen heeft hem op heterdaad betrapt. En nu zit het schoolbestuur natuurlijk helemaal in de problemen, want ze hebben nog maar vier LO leerkrachten en dat is niet genoeg voor een school van negenhonderdzeventig leerlingen."
Lucas knikt en eet in stilte verder. Al gauw verandert het gespreksonderwerp naar de gebeurtenissen in het nieuws, maar hij luistert niet meer. In zijn hoofd denkt hij aan Jackson.
"Ben thuis!", klinkt het vanuit de gang. Lucas legt de kip neer die hij aan het snijden was op het snijplankje en Jackson komt binnen. Hij drukt een kus op zijn lippen. "Heb je me gemist?" Lucas glimlacht en gaat verder met het snijden van de kip. "Ik heb goed nieuws, en slecht nieuws. Jij mag kiezen."
Jackson kijkt hem verrast aan terwijl hij zijn jas uitdoet en over een keukenstoel gooit. Hij gaat met benen open in de woonkamer zitten, terwijl Lucas achter hem aanloopt en naast hem gaat zitten.
"Goede nieuws eerst denk ik?" Lucas krijgt een brede glimlach op zijn gezicht en houdt Jackson's hand vast. "De LO leerkracht die bij mij op school werkt is ontslagen vanwege gluren. De school zoekt een nieuwe en aangezien jij gay bent leek je me de ideale persoon."
Met een klein kreetje springt Jackson op zijn schoot. Hij kust hem vol op de mond. "Wacht, omdat ik gay ben? Niet omdat ik een goede leerkracht ben? We zijn getrouwd!" Zegt hij lacherig.
"Nee, je bent een vreselijke leerkracht! Je kan niet eens enkele kilometers fietsen zonder te zweten!", zegt Lucas plagerig, terwijl hij doet alsof hij de zweetgeur opsnuift. "Jij bent zelf gay", zegt Jackson met een kinderstemmetje.
"Nee, niet waar, ík ben bi, ík hou nog wel van een kut zo nu en dan!"Maar Jackson laat hem niet uitspreken en drukt lachend zijn lippen op zijn mond. "Wacht, vind je het zelf niet erg?" vraagt hij voorzichtig aan Lucas.
"Erg, wat erg? Ik vind het fantastisch! Hoe kom je daar nu bij?" Jackson gaat met zijn hand door zijn haar. "Wel, dan zitten we wel elke dag met elkaar opgescheept. Thuis, en op het werk. Wordt je me dan niet beu?
Wat een domme vraag. "Tuurlijk wordt ik jou niet beu! Ik kan jou elk uur, elke dag, elke maand en elk jaar voor de rest van mijn leven zien en ik zal je nooit beu worden."
Jackson knikt en kijkt even weg. "Same. Wat was nu eigenlijk je slechte nieuws?" Lucas glimlacht en trekt hem dichter tegen zich aan. "Dat ik jou nu met de rest van de school moet delen."
En zoals afgesproken vertrekt Lucas de volgende ochtend naar school. Hij is wat vroeger vertrokken omdat hij de directeur wil spreken. Hij klopt even aan de deur. "Binnen!", klinkt het.
Hij gaat naar binnen en sluit de deur achter zich. "Meneer Lye, ga zitten! Wat kan ik voor u doen?" Lucas duwt zijn bril wat verder op zijn neus en kijkt de directeur aan.
Henk Hoeksema is een kale man, rond de veertig, met een bierbuik. Op zijn bureau staat een familiefoto met zijn vrouw en twee kinderen. Verschillende papieren liggen verspreid over het oppervlak van het bureau maar daar heeft Lucas geen tijd voor.
Hij recht zijn rug en zegt: "Er is mij ter ore gekomen dat meneer Mark van Hoogten zijn baan misschien zal verliezen." Hij pauzeert even en wacht op een reactie. De directeur knikt alleen maar.
"Indien het mogelijk is stel ik iemand voor om zijn plaats in te nemen. Hij heeft zijn volledige lerarenopleiding afgemaakt en werkte tot nu toe aan het Landerscollege in Hoboken als vervanger."
Weer pauzeert hij even en kijkt hij de directeur aan. Zijn aandacht is getrokken. "Dat klinkt aanlokkelijk. Waar kent u hem van?" Lucas denkt even na. Als hij zegt dat het zijn man is, worden er roddels verspreid. In principe schaamt hij zich niet maar hij houdt privé en zaken graag gescheiden. Daarom antwoordt hij na kort aarzelen: "We hebben vroeger samen op school gezeten."
Weer knikt de directeur. Dan bedenkt deze zich iets. "Ik hoop dat u weet waarom meneer van Hoogten zijn baan zal verliezen? Ik wil het zelfde incident niet nog eens meemaken." Hierom moet Lucas lachen. Hij moest eens weten.
Comment/like/share/follow
JE LEEST
Still addicted to you (manxman)
Teen Fiction[deel 2] Twee jaar nadat Lucas en Jackson zijn getrouwd, wonen ze gelukkig samen. Helaas is er weer de nodige portie drama om het leven op gang te houden. Moeilijkheden op het werk? Leerlingen die verliefd op je zijn? Studenten die worden gepest? F...