Iman membuka tingkap bilik nya seluasnya.
"Hmmm segarnya. Kalaulah aku jadi angin misti best,tenang damai. Haih bestnye kampung " Iman memeluk tubuhnya yang berbaju uniform sekolah. Bibir yang sentiasa tersenyum dihias pula dengan lensung pipit dipipi . Manis." ibu ibu engkaulah ratu hatikuu. Biar Ku terlena di dalam dagapan mu" terletus ketawa Hajah fatimah mendengar anaknya menyanyikan lagu terhadapnye ketika ia penat menyediakan sarapan. Dipeluk tubuh ibunya.
" ibu buat sarapan ape ni? Syedap nye bauu! "
" haha iye anak ibu ni kacaulah. Dah siap cepat makan . Abah dah tunggu tu " kata hajah fatimah yang tak kurang manis orang nya.
" haa okeyla ibu ,Id makan kenyang kenyang ye,biar kasih sayang ibu ni sampai ke sekolah nun sana haa! Hahaha" terletus ketawa dua beranak ini.
"Iman!!!" Badan nye yang berukuran 154cm itu dipeluk oleh rakan rakan nya. Maklumlah hari pertama sekolah selepas cuti 2minggu. Mau tak rindu.
" ish korang tudung aku hancur la"
"Ehehe rindu le kat Kakak lawo ni" ujar arlisa a.k.a rakannye yang banyak mulut . Hahaha maaf ye Arlisa aku terkutuk.
" hah hambik ni" Syaza menyiku perut rakannya. Syaza merupakan kawan baik Iman jugak. Peragainye yang agak kasar kurang dan dia merupakan seorang atlet yang sudah mewakili negeri itu terkenal di sekolah malah di sekolah ii lain di negeri melaka ini. Mana mana dia pergi pasti ada yang tegur . "hai syaz . Sorang ke?" Itulah antara teguran orang terhadap dia walaupun dia hanya belajar di sekolah biasa seperti ini.
" kuanghajo ko eh" balas Arlisa geram.
" kau kalau aku jadi kan sambal ketuk baru kau tau tinggi langit tu macam mane tau." Sambungnya lagi. Iman sudah ketawa terbahak bahak melihat babak mereka berdua." Iman kalau kau nak tau,dia nilah orang yang offer aku join peluk kau. So anything report aku biar aku jadi kan dia ikan bilis sebelom dia jadi kan aku sambal ketuk " hahahaha.balas Syaza.
" haih da da jom sahabat sahabat Ku sekalian kita masuk dewan perhimpuanan nak start tu . " ajak Iman apabila melihat pengawas yang sudah berjalan menujubke arah mereka.
Langkah iman berhenti dan menoleh ke arah Syaza . Terjongket kakinya memeluk bahu syaza ." hey bro"
" ape" balas syaza
" jangan bersedih brader " mengekik iman dan Arlisa ketawa.
" aaaaaa'aaaaa'aaawaaa~" Arlisa meniru gaya nyanyian lagu viral ITU.
Seribu langkah kehadap Iman dan Arlisa berlari takut melihat muka syaza.
" ibu im back!" Terus dipeluk ibunya.
" abah mane? "
" ala ibu ni orang yang sibuk peluk dia tanya abah. Hm takpela"
" takyah mengada cubit jugak budak ni kang"
" hahaha yela yela ,abah oh abah! Ni ha isteri yang tercinta cari . "
" hahaha iyalah Id . ha Id abah nak mintak tolong malam nanti tolong hantar kan kuih ni kat masjid Melaka. Abah ada urusan dengan imam. "
" boleh je ,tapi ade majlis ape abah? "
" oh ada sorang tan sri ni buat kenduri DOA selamat dan solat hajat di masjid situ . Katanya ada projek yang bermasalah di tempat projek mereka"
" oh. Tan Sri tu orang mane bah?"
" orang Kuala Lumpur sana"
" uih baik dia wat kat Kl jek kan senang"
" ish Id ni banyak tnya la " sampok hajah fatimah yang dari tadi diam mendengar perbualan anak Dan suaminya itu.
" iyela mak jah,iyelah bang ji . Id naik dulu nak mandi iyehh" letus ketawa ibunya. Bahagia dengan keluarga nya.
Selepas menunaikan solat asar Iman mengambil beberapa buah bekas besar ke dalam bonet kereta Honda milik ayah nya.
" okey abah Id dah masuk kan semua jom hantar"Sesampai di sudah Iman mengangkat kotak kotak tersebut di atas meja yang telah disediakan oleh pihak surau.
Setelah disusun kuih kuih ITU baru lah dia menuju ke tempat mengambil wudhuk . Selepas itu Iman mengikuti jemaah lain menunaikan solat maghrib dan seterusnya isyak.
Alhamdullilah selesai sudah Iman memasuki ke dalam kereta bersama ayah nya.
Semasa hendak pulang telefone haji hazman berdering . Nama sabahatnya tertera diskrin.lantas diangkat panggilan tersebut .
" hah accident! Allah Akbar macam mne boleh jadi macam tu" kereta honda milik haji hazman berhenti di tepi jalan .
" kenapa ni abah?" Soal iman
" Id kawan abah accident abah kene lawat dia ,mungkin least abah balik."
" oh kalau macam tu ,Id jalan kaki jela lagipun dah dekat ni"
" yela dah tak jauh tu, elok elok jalan "
" baik bah Id pergi dulu assalamualaikum ". Tngn abahnya disalam.
" Id..."
" ye abah?" Iman berpusing apabila namanya di panggil oleh ayah kesayangannya." takde apalah Id elok elok" ' haih kenapa hati aku ni tak sedap'
" abah jangan risau ye Id selamat insya Allah abah elok elok tau. Id jalan dulu." Iman menutup pintu kereta ayahnya lalu berjalan dengan bantuan torchlight. Telekung masih lagi elok dipakai di kepala.
YOU ARE READING
isteri separuh masa
RomanceSeorang gadis kampung bernama Iman Darwisya yang mempunyai paras rupa yang cantik lagikan anggun telah dikahwin oleh seorang lelaki yang sememangnya tidak layak berdamping dengan nya.Harta dan berpangkat besar. Sombong dan poyo pulak tu. Ego melangi...