bab 3

420 11 1
                                    

Aku memakai baju kurung modern berwarna putih bersama shawl putih. Kebiasaannya orang nak kawin akan happy but me ? Hm tak...langsung tak .
" Id mari abah dah tunggu" hajah fatimah memanggil anak nya.

" ibu betul ke?"

" insya Allah semuanya baik baik."secalit senyuman diberikan kepada anak nya . Meskipun tersemat kepedihan namun sayang terhadap anak tetap ada.

Iman melangkah masuk ke dalam masjid. Sederu angin menerpa ,seram sejuk rasenya. Wajah masih ditundukkan . Tak berani rasanya mahu mengangkat muka. Melihat wajah bakal suami pun tidak mahu. Semalam tak jelas melihat wajah dia.

Iman duduk bersimpuh di sebelah kanan bakal ibu mertuanya dan ibu nya. Dipandang sekilas wajah bakal ibu mertuanya. Lagaknya seperti seorang yang sombong. Sikit pon tidak tersenyum atau menoleh ke arah Ku. Hm biasalah siapa jela aku ni. Umur 18 pon tak capai lagi dah kawin em. Eh belom ,,bakal bakal kawin heh

Hanya sekali lafaz sahaja Harris lafazkan sudah sah mereka digelar suami isteri. Selepas membaca doa Harris berjalan ke arah Ku. Bedebar jantung . kenapa perasaan ini lain . Betul ke ini adalah jodoh aku ?.

" Id suami nak sarung cincin tu " tersentak aku apabila ditegur oleh ibu.

Perlahan lahan aku hulurkan tangan Ku. ' sejuknya tangan mamat ni'

Cincin tersarung kemas dijariku. Hm cantik aku harap secantik itu jugalah aku dihargai nanti.

Tangan Ku menyalam tangan nya . Dahi Ku yang licin diciumnya. Lama.

Sekali lafaz sahaja aku tutur. Alhamdullilah . walaupun aku tak cintakan kau tapi aku cuba . Cantik..hm manis not bad. Hijab woman. Tak sangka aku kawin dengan perempuan bertudung and yang paling terkejut umur baru 17 tahun. Wow.wow .

Tangan nya dihulurkan kepadaku,cincin yang mummy hulur aku sambut kemas. Terketar tangan saat ingin menyarungkan cincin dijari wanita yang sah menjadi isteriku. Merah hidung dia. Menangis mungkin. Hm. Kenapa Dada aku berdebar laju. Relax . But..this feeling ...different. Why? Aku mencari anak matanya .Ah perempuan ni tunduk Dari tadi . Hodoh sangat ke aku ? Ish . Bibir Ku darat kan pada dahinya . Tenang Dan selesa . No Harris jangan ada perasaan kat dia . She nothing ,just isteri atas kertas or I will make her as my isteri separuh masa . hm why not .

Setelah majlis pernikahan habis masing masing keluar daripada masjid . Iman melangkah kaki ingin menuju ke arah kereta ayah nya. Tertapi langkah nya mati apabila tangan nya di pegang seseorang. Berdebar hebat hati nya apabila mata bertemu dengan mata lelaki itu . Kacaknya . " kau nak pergi mane ?" Soalnya.
" oh nak balik rumah la nak masuk kereta."
" you mean your dad 's car?"
" em ya ,kereta mane lagi takkan kereta tok iman pulak"
" masuk kereta aku sekarang. Kau ni tak tau ke tempat seorang isteri dimana . Ke kau ni tak belajar ? Harap je tutup aurat ." dasss ha tu dia keluar dah dia punya ayat pedas. Uishh tak leh wat main mamat ni poyo sombong lagak habis . Agaknya apa lagilah perangai dia ni.
" pekak?" Again herhh!
" takla elok je telinga ni sihat sejahtera sihat walafiat . "
" habistu tercegat lagi kenapa?"
" haih yela yela mane kereta nya."
' hm  cute' bisik hati Harris .

Sepanjang di dalam kereta ,iman diam membisukan diri.
" haih bosan la awak boleh tak on radio?" Uish berani kau iman .

Diam

" awak?" Still diam .

' here poyo gile mamat ni senyap tak terkutik kau ni . Memang sombong gile ah macam mane la jumpa abah ngn ibu nanti . Kalau dia sombong macam ni silap silap kene parang jugak kepala dia ni nanti'

Kereta Mercedes memasuki perkarangan rumah Iman. Pintu dibuka lalu kaki melangkah keluar . Terus kaki nya melangkah ingin memanjat tangga.

" ehem hem!" Tertoleh terus kepalanya kebelakang .

isteri separuh masaWhere stories live. Discover now