Este a legjobb bevásárolni, mert egy csomó árucikk le van árazva. Az egyik probléma az, hogy ezt mindenki más is így gondolja, a másik pedig az, hogy aki nem, az egyébként is csak ilyenkor szabadul el a munkából és veszi meg a napi betevőt. Ez is egy ilyen este volt. A zöld műanyag kosárral a karomon járkáltam a polcok között és próbáltam eldönteni, melyik fajta száraztésztát vegyem meg. Valami idegesítő, agyonjátszott szám ment a hangszórókból, aminek éppenséggel sem a címét, sem az előadóját nem tudtam, de pont eléggé az agyamba égett már ahhoz, hogy teljes joggal gyűlölhessem. Miért jó az embereknek ugyanazokat a béna számokat hallgatni újra és újra? Minden rádió ugyanazt az unalmas lejátszólistát repeateli. Elővettem a bevásárlólistám. "Étolaj, kávé, paradicsomszósz, tészta..."
Na igen, a tészta. Kis ideig még gondolkodtam, végül a szarvacska mellett döntöttem, azzal tovább is indultam, nézelődve, hátha találok valamit, amire szükségem volna még, de nem írtam fel a listámra. A hűtőkhöz érve eszembe is jutott.
- Tej.
A mellettem ácsorgó, anyukája kezét fogó ötévesforma szőke gyerek hatalmas szemeket meresztett rám. Ignoráltam. Nekem csak az a doboz tej kellett. Odanyúltam érte, fogtam, majd a kosaramba tettem a többi zsákmányom mellé és elindultam a kassza felé. Annak köszönhetően, hogy mindenki egyetért az elmélettel, miszerint este jó bevásárolni, csupán valamelyik irtózatosan hosszú sor végén jutott nekem hely. Éppen gondolatban kívántam egy újabb pestisjárványt, tűzvészt és apokalipszist, amikor a szemem sarkából megpillantottam a magas, hosszú, fekete kabátot viselő férfit. Egy pillanatra kihagyott a lélegzetem. Ahogy felém fordult és megláttam, hogy szakállas, szemüveges és kicsit sem hasonlít a tegnap reggeli különös látogatómra. Eleinte nem tudtam eldönteni, min lepődtem meg jobban: azon, hogy nem a titkostársaságos fura alakba botlom a bevásárlóközpontban, vagy hogy nem teljes közönyt vált ki belőlem. Hamar eldöntöttem, hogy az előbbin. Igenis traumaként ért az a látogatás, mint valószínűleg bármelyik normális embert is érte volna. A traumákból pedig idő, mire kigyógyul az ember, ha kigyógyul egyáltalán.
Megszólalt az Aurorától a Warrior introja. Eleinte azt gondoltam, hogy végre játszanak a rádióban normális zenét is, aztán tudatosult bennem, hogy ez csak az én ízlésem hangja: csörgött a telefonom. Előkaptam a zsebemből, a kijelzőn megpillantottam az 'anya' feliratot és gondolkodás nélkül felvettem. Ekkor sorra kerültem a kasszánál, és hogy ne kelljen előre szólnom, az eladó számára jól láthatóan elővettem a bankkártyámat.
- Szia anya!
- Szia kicsim! - csendült anya derűs hangja a vonal túlfelén. Valószínűleg hallotta, hogy épp nem otthon vagyok - Rosszkor hívlak?
- Dehogy - feleltem, miközben a kártyámat a terminálhoz érintettem.
- Akkor jó. Csak gondoltam, felhívlak, hogy jól vagy-e?
- Persze, megvagyok. Vettem egy-két dolgot, hogy legyen miből főzni - közben fogtam a szatyromat és kiléptem az éjszakába.
- Na, az jó. Van elég pénzed, ugye?
- Van, van - bólogattam, még ha ő nem is láthatta - Egész jól állok, nincs gond.
Ha lett volna, sem mondtam volna el neki. Valamiért fontosnak éreztem, hogy ne szoruljak másokra az anyagiakban, főleg nem a családomra, amikor megvan a maguk baja nekik is. Nem megy az üzlet.
- Ügyes vagy, ennek örülök. Képzeld, Danielt bevették az iskolai focicsapatba.
- Komolyan? - Szemeim előtt megjelent a törékeny szőke kisfiú - De jó! Biztosan megállja majd a helyét. Gyors, mint a villám.
- Láttad volna, hogy örült. Alig várja az első közös edzést, már le is adta az adatait a mezéhez.
- Ez volt az álma.
- Igen. Apád is odavan, nagyon büszke rá. Azt mondja, talán így végre megjön a kedve a tanuláshoz is, sokkal jobb eredményekre lenne képes.
- Apa jól van?
A válaszát megelőző sóhaj többet elmondott, mint a kimondott szavak.
- Lefoglalja a munkája, most különösen. Korán megy és későn ér haza, sokat panaszkodik a főnökére.
- Nem akar váltani?
- Valószínűleg amíg lehet, nem. Errefelé nem nagyon van más lehetősége, az meg nem lenne jó, ha el kéne utaznia, na meg tudod, milyen. Ha valami elromlik, nem nyugszik, amíg meg nem javítja.
- Igen.
Felszálltam a buszra.
- Remélem, te jól vagy azért - szólaltam meg ismét, amikor helyet foglaltam egy ablak melletti ülésen, ölemben a zsákmányommal.
- Persze. Van egy csomó új ötletem a regényemhez, csak nem tudom, hogyan valósítsam meg őket, még agyalnom kell rajta, de jól haladok.
- De azért, ugye, pihensz is?
- Hogyne, már tízkor az ágyban vagyok, ha csak nem jön valami közbe. Így a korán kelés is egyszerűbb.
A halántékom a hideg buszablakhoz érintettem, úgy figyeltem bambán a város fényeit. Furcsán éreztem magam. Bár hallottam anya hangját a telefonban, a kettőnk közötti mély anya-lánya szeretetkapcsolat ellenére és távolinak éreztem őt és az egész családom. Én itt voltam Alnerwickben egyedül. Nekem jó volt ez így, mindig is független felnőtt ember akartam lenni, s most örülnöm kellett volna, de egy állandó gyökértelenséget éreztem magamban. Olyan voltam, mint aki folyton keresi a helyét, mint aki folyton keresi önmagát.
Hallgattam még egy darabig, ahogy mesél a regényéről, az új receptről, amit kipróbált, Danielről, és az időjárástól, aztán lassan elbúcsúztunk egymástól, és a hívás megszakadt.
YOU ARE READING
Excalibur
Action"- Tudom, hogy mindezekről fogalma sem volt eddig és talán marhaságnak hangzik, amiről beszélek. Épp ezért nem akarok erőltetni semmit. A választás teljes mértékben az öné, joga van hozzá. Ha úgy dönt, természetesen élheti tovább az eddigi életét és...