PEMUJAAN DATUK NENEK

174 8 0
                                    

Orang dahulu percaya bahawa datuk nenek yang telah meninggal mampu memberi keselesaan kepada hidup. Ini disebabkan mereka mempunya pertalian darah.

Sekiranya pemujaan tidak dilakukan, roh datuk nenek akan marah dan membiarkan keturunan mereka hidup dalam penderitaan.

Dalam upacara pemujaan, pelbagai sajian akan disediakan. Sajian tersebut berupa makanan manusia yang diletakkan di atas kubur atau tempat khas yang dibiarkan sehingga makanan menjadi basi atau kering.

Contohnya;
-Pulut kuning
-Ayam panggang
-Telur
-Buah

Pawang akan berhubung dengan makhluk-makhluk tersebut supaya tidak mengganggu ketenteraman orang. Sebab tu lah pawang sahaja boleh cakap dengan bahasa yang sukar difahami sebagai interaksi dengan mereka.

Sometimes korang akan nampak perubahan kepada penari kuda kepang atau mayang ulik. Diorang seolah-olah dirasuk. Menari macam seorang pakar padahal tidak pernah menari.

So, aktiviti yang melibatkan tradisi zaman dulu kena ada pakar. Senang kalau ada sesuatu yang melampaui batas.

So yang kat atas tu dilakukan di Singapura.

Tengok macam Best, tapi sekali main fuhh

KORANG TAK AKAN INGAT LANGSUNG APA APA SEPANJANG KERASUKAN.

apa jadi kalau roh dari datuk nenek tidak mahu keluar?

Owkayy
Rasanya zaman sekarang memang dah tak ada kan? Ke.. Ada lagi?

Share ahh😏

ANIMISME [FUCTA]Where stories live. Discover now