Tiba masa untuk memulakan cerita

37 2 0
                                    

Pagi itu..

Rissa:Mila,Mila..Bangun..

Mila:Eh?!(terkejut campur pelik)
K..Kenape kau...

Rissa:Bukan sekarang,kawan.Sekarang,kau pergi mandi,siap-siap,solat Subuh dan turun makan..Paham?

Mila:P..Paahaamm..(masih terngiang)

Waktu hendak ke dapur..

Rissa:Mila!!Mane kau ni?Lambatnye..

Mila:Ishh,kau ni.Aku tengah turun ni..

Rissa:Ha,duduk duduk..

Mila:Emm..Rissa,kenape kau ni?

Rissa:Kenape aku beria-ia sangat?Aku exited walaupun interview aku pukul 10 karang tapi saje jela..Lagi pun kau la yang tolong aku cari kerja(bersyukur)

Mila:Oo..tak ada apa-apa lah..Aku terjumpa jek..Kire rezeki kau la tu..

Rissa:Alhamdulillah..K lah,kau makan la puas-puas..Aku nak sediakan baju untuk pergi interview karang.

Mila:O..Ok(aneh sekali)

10.15 a.m(semasa masuk di dalam bas)

Rissa:Fuhh..Risau pulak.Kalau tak dapat macam mane?(risau)

"ADUH"

Nazri:Ya Allah..Mintak maaf,cik.

Rissa:Eh,takde ape-ape lah.Sikit jek ni.

Nazri:Emm..Cik,cik nak ke mane?

Rissa:Oh,saye nak ke tempat kerja baru.Tapi,baru nak interview.Encik pulak?

Nazri:Ouh,saye pulak nak ke tempat kerja.Saye BOSS tapi tak garang cume tegas jek..

Rissa:Oo..Sape name?Hehe..Lupe pulak nak tanye tadi.

Nazri:Ahmad Nazri.Boleh panggil Nazri jek.Cik pulak?

Rissa:Nur Rissa Eliana.Panggil Rissa jek.

Nazri:Cantik name..

Rissa:Terima kasih..

(bas berhenti di perhentian yang pertama)

Rissa:Oh,dah sampai.Saye pergi dulu.Assalamualaikum..

Nazri:Waalaikumussalam..Tapi,ni tempat aku berhenti jugak(terus ikut si belakang)

Rissa:(rase tak sedap hati)Rase macam ade orang ikut lah.Ya Allah,lindungi aku.(terus jalan laju-laju)

Nazri:Dia nak ke mane ni sebenarnye.

(Rissa belok ke kanan)

Nazri:Eh?!Ni macam arah nak pergi tempat kerja aku nih!Oh,baru aku ingat,office aku memang nak pekerja perempuan.Astaghfirullah!!Baik aku lintas dia(segera menuju ke arah lain)

Rissa:Alhamdulillah..Sampai pun tempat ni.(pergi ke tempat pertanyaan)Em,Assalamualaikum..Ni tempat untuk cari pekerja perempuan kan?

Pekerja:Oh,Waalaikumussalam.Ye,mari ikut saye.

(depan pintu bilik BOSS)

Pekerja:Tunggu kejap ye.(masuk)Boss,ade orang nak interview..

Boss:Agaknye Cik Rissa tadi.Baik aku pusing ke belakang dulu..(bisik di dalam hati)Em..Em..Panggil dia masuk!

Pekerja:Silakan masuk,cik

Rissa:Terima kasih..(masuk)Assalamualaikum,encik.

Nazri:Wa..Waalaikumussalam.Duduk

Rissa:Em,encik.Pusing la ke sini.

(terus Nazri ambil cermin mata dqn topeng muka yang ada di dalam laci)

Nazri:Ye saye.Awak nak interview ye..(terketar-ketar)

Rissa:Eh?Kenape encik terketar-ketar ni?Saye yang interview.Bukan encik(pelik sungguh boss ni)

Nazri:Em..Saye sejuk.

Rissa:Sejuk?Kenape pakai...

Nazri:Sudah.Jangan banyak soal..Mari mula interview

(sesudah selesai..)

Nazri:Baiklah,Cik Rissa.Awak tinggalkan nombor telefon awak dan saye akan bagitau awak jawapan malam ni.

Rissa:Baiklah,terima kasih,Encik.Assalamualaikum..

Nazri:Waalaikumussalam..

(menunggu pamggilan daripada Encik Boss)

Rissa:Isshh..Mane boss ni?Tak call pun.Lambat betul(mengeluh)

Mila:Kau ni.Tak baik mengeluh.Kejap lagi die call lah tu..Dia mesti banyak kerja

Kringg!!Kringgg!!

Rissa:Assalamualaikum,boss!

Nissa:Boss?Ni akaklah.Waalaikumussalam..

Rissa:Oh,akak..Hehe.Kenape akak call ni?Nak suruh balik kampung lagi ye..Nak suruh cari calon ye..(perli)

Nissa:Dan lagi satu,kamu dah dapat kerja ye?

Rissa:Oh,tengah menunggu panggilan Boss ni.Nak tahu dapat ke tak.

Nissa:Mm..Takpe la kalau gitu.Kalau dapat kerja,kerja baik-baik.Jalankan amanah kamu tu..Jangan nak jadi malas tau!

Rissa:Eh,tak payah cari calon ker?(perli sentap)

Nissa:Itu WAJIB!Untuk kerja sampingan,paham?!

Rissa:Mm,yelah,kakakku..K lah.Nak tunggu pnggilan ni.Assalamualaikum!!

Nissa:Waalaikumussalam..

Kringg!!(terus angkat)

Rissa:Assalamualaikum,Boss!

Nazri:Ye,waalaikumussalam..Kamu di...

Rissa:Alhamdulillah..Terima kasih banyak-babyak boss sebab terima saye.

Nazri:Amboi..Cepatnye!Start kerja pukul 8.00 pagi.Untuk pekerja baru macam awak,pakai baju kurung dalam seminggu.Selepas itu,cari baju kerja.Nanti saye suruh PA saye bagitau awak.Jumpa esok,assalamualaikum..(cepat-cepat letak)

Rissa:Waalaikumussalam..YEAYY!!(melompat-lompat)

KAU IMAMKUWhere stories live. Discover now