PROLOG

345 65 126
                                    

Pintu rumah ditutup dengan perlahan. Belum sempat nak pijak anak tangga nama Saera dipanggil.

" Duduk kejap Saera. " Panggil Tuan Jung.

" Kenapa appa? " Soal Saera blur.

"Exam math hari tu dapat berapa? " Soal Tuan Jung semula sambil menyilang tangan.

Saera terdiam. Dia mengeluh dan mengeluarkan sekeping kertas dari beg lalu disuakan kepada Tuan Jung.

" Nah tengoklah. "

Saera hanya menunduk apabila Tuan Jung tersedak air kopi yang diminumnya. Jangan arwah sudah.

" Hengko pergi sekolah belajar ke tido hanat? " Soal Tuan Jung terkejut.

Dia menggosok-gosok mata melihat kertas peperiksaan di tangannya. Kut la salah baca ke.

Math susah laa HUAAAAAAA " Rengek Saera. Gigih siang malam dia study sebab nak lulus math.

Tapi bila result keluar, boleh mati kejung Saera sebab markah sendiri. Teruk gila. Itu belum masuk subjek lain lagi.

" Kenapa result jatuh? " Soal Tuan Jung dingin.

" Graviti appa. "

Mintak penumbuk sulung betul kau ni Saera.

" Math ni penting dalam hidup Saera, hari-hari kau guna. Macam mana nak berjaya kalau math gagal. " Bebel Tuan Jung.

Saera mengguling biji mata. Mula dah ceramah free dia.

" Alah bukannya Saera tak belajar. " Balasnya. Makin panjang muncung Saera. Membebel je kerja orang tua ni.

" Nanti appa minta anak kawan appa ajar kau. Setiap minggu kau kena pergi rumah dia belajar math. " Ujar Tuan Jung. 

Kertas tadi dilempar ke muka Saera. Saja balas dendam, siapa suruh buat dia tersedak. Padan muka.

"Math je? " Soal Saera tidak berminat.

" Nak tambah ke? " Kening Tuan Jung ternaik.

" Hehe tak nak. "

" Lelaki ke perempuan? " Soal Saera sambil menguis-nguis karpet.

" Lelaki. " Balas Tuan Jung pelik. Dia ingat nak pergi masuk minang ke apa?

" Eh, tiba-tiba semangat pula nak belajar hoho. " Ujar Saera tiba-tiba. Dia berdiri lalu berjalan pergi.

Tuan Jung hanya menggeleng kepala melihat Saera tersungkur kat tangga seronok sangat nak belajar. Bagus la tu.

─── 。゚☆: *. .* :. ───

" Penatnya. " Buku teks bahasa arab ditutup lalu dicampak ke tepi.

Contohilah Saera walaupun exam dah habis, dia tetap study dengan tekun dan bersungguh-sungguh.

Telefon diambil lalu aplikasi Instagram dibuka.

Do_yng

Do do do do doyounggg ;

; Apa?

Sedih la. ;

; Pahal?

Aku kena belajar math dengan anak kawan appa aku. Tak dapat la kita nak keluar lagi hujung minggu ni :( ;

❝ math ❞〆 EDITINGWhere stories live. Discover now