Tudor Arghezi- este un poet modernist ca şi Ion Barbu şi Lucian Blaga, aparţinând perioadei interbelice. El este întemeietorul estetici urâtului în literatura română după modelul lui Chearls Baudelaire din literatura franceză.
Modernismul - este un curent literar manifestat cu predilecţie în perioada interbelică ale cărui trăsături sunt perzentate de Eugen Rovinescu şi promovate în special prin intermediul cenatului şi al revistei Sburătorul.
Poetul debutează în anul 1927 cu volumul de versuri " cuvinte potrivite" căruia îi urmează o bogată activitate literară.
Poezia TESTAMENT - deschide volumul de debut argezian, exprimând concepţia despre lume, despre viaţă şi misiunea artistică a poetului , într-o manieră care îl particularizează; ea este prin urmare o artă poetică.
Tema poeziei - este creaţia văzută sub 2 aspecte : ca meşteşug ( efortul creator al poetului ) şi ca moştenire ( creaţia transmisă urmaşilor ).
Titlul - este o metaforă, un sens denotativ , cuvântul se referă la un act juridic universal, prin care o persoană îşi exprimă dorinţele ce urmează a fi îndeplinite, după moarte, mai cu seamă în legătură cu încredinţarea bunurilor materiale.
Din punct de vedere comopziţional poezia este structurată în 5 unităţi strofice inegale, care se axează pe metafora simbol "cartea" aceasta reprezentând motivul central al textului.
Poezia - este scrisă sub forma unui monolog adresat de tată unui fiu imaginar, căruia îi lasă moştenire cartea. " nu-ţi voi lăsa un nume"
1 Prima secvenţă :
- este stabilit că moştenirea pt urmaşi ,este simbolizată prin "fiul" imaginar
-* Cartrea*- reprezintă o treaptă pe drumul cunoaşteri şi însumează experienţele străbunilor care au urcat pe scara umanităţi *pe brânci* şi *râpi şi gropi adânci*
- în a 2-a strofă cartea este văzută ca un prisov care în sens denotativ desemnează un act domnesc.
- construcţia * osemintele vărsate-n mine*-face referire la ideea că eul poetic este un itermediar între străbuni şi generaţiile viitoare.
2 -a secvenţă :
- cuprinde stofa a 3-a şi se concentrează pe rolul artistului şi ideea că scriitorul trebuie să depună un efort constant şi susţinut deoarece cartea înseamnă muncă.
-urâtul poate deveni frumos : "făcui din zdremţe muguri şi coroane" sau " veninul strâns l-am preschimbat în miere".
Prozodia - este deopotrivă tradiţională şi modernistă. Tradiţionalul ţine de rima pereche iar, modernitatea ţine de ritmul neregulat care urmăreşte gândirea poetică.