KISAH HIDUP SEORANG WANITAEDITED BY : SHILA EIONA DELA PENA
WATTPAD ID : SHILAeiona_Dp94BASE ON TRUE STORY *ada beberapa part sahaja kio mungkin 2-3 part*
PART 2 SEMI FINAL
Tapi saya rasa saya ni adalah beban kepada keluarga , sebap diorang la yang mengeluar kan belanja saya . Tapi saya tetap juga mahu berusaha sendiri dan mencari duit , dengan perut yang memboyot sebap besar kan . Saya pergi juga menoreh getah dia tanah keluarga saya . Walaupun keluarga berkeras tidak menyuruh saya .tapi saya tetap mahu terus kan sebap itu saja la satu cara nya saya beban kan masalah2 keluarga saya ba .saya malu di cakap2 sama orang . Saya sedar ! Tapi harus ka saya yang di persalahkan dalam segala hal bukan ini yang saya mahu dalam hidup saya . . Siapa ba manusia mahu cerita kehidupan macam yang tiada erti mesti mahu happy2 ba kan . Tapi apa boleh buat memang itu la kali takdir kehidupan saya .so saya kena terima dengan redah saja la .
Saya pergi juga menoreh getah , ada la juga belanja2 untuk saya bila saya teringin sangat mahu makan sesuatu #megidam# , lagipun masa ni harga kentalan masih tinggi lagi ba jadi kalau di kumpul2 ada juga la saya dapat . Saya berdikari sendiri memotong getah sampai la usia kandungan saya 7bulan lebih . Penat tu memang susah la mahu cakap tapi kena berusaha juga .
Seminggu sebelum jangkaan saya mahu beranak tu , kontraksi baby dalam kamdungan saya berkurang saya risau sangat mungkin juga saya terlalu penat bekerja .
Saya ke hospital , bila saja sampai ke sana terus doktor dan nurse2 suru saya berbaring untuk scan baby dalam perut saya masa tu .debaran dan risau takut ada apa2 bermain dalam kepala saya sekarang .
Dan doktor mencek berapa cm saya . Dan bukaan cm ketika itu sudah 2cm so saya terpaksa di tahan di hospital sampai la saya bersalin . Tapi ketika bersalin tu perasaan takut senantiasa ada sebap apa lagi dokor memberitahu bahawa anak saya satu lahir normal but anak satu perlu dibedah ..
Time bersalin tu memamg adventure juga la sebap .Sudah la bersalin tanla kehadiran suami di sisi saya , saya berjuang bersendirian . Memang sangat2 mencabar .. perasaan tu macam2 dalam diri saya dan paling terlalu excited mahu tengok muka anak saya macam mana adakah serupa . Sebap kembar kan .
Jam7 pagi saya masuk suda labour room ,
Dan saya la saya menahan sakit nya bagaii mana . . Memang tidak dapat bayangkan macam mana kesakitan yang saya rasa ketika itu . Menangis pun memang tiada guna sebap sakit nya kadang sakit , kadang dia stop sakit .bila perut berkeras macam mahu teriak saja . Tapi saya kena kuat kan semangat .
Tepat jam 5 anak pertama saya keluar .. syukur keluar secara normal juga . But , yang kedua tu pula ada masalah sikit . Memang dari awal sudah di scan baby songsang . Eya bermacam dugaan saya beranak seorang2 ni mungkin suami syok2 dengan isteri pertama tapi isteri kedua separuh mati di hospital .
Keluar saja firs baby , yang kedua pula doktor mahu kasih keluar tapi ada masalah . Memang berjaya juga la kalau dalam keadaan di paksa . Bila cek2 , tangan baby pula yang menghalang dan susah mahu tarik keadaan beranak normal . So , tiada cara lain saya terpaksa emergency operation ! Dengan tangan yag menggigil saya tandatangan borang kebenaran pembedahan ! Yang saya fikir ada la demi keselamatan baby saya masa tu .nyawa ka apa ka saya tidak fikir sebap saya teringin sangat baby saya selamat . Saya gagah kan diri untuk tandatangan borang tu . Sempat saya menitiskan air mata sebap takut ba .. bayang kan saja la baby kembar tapi cara berenak berlainan betul2 sandii ...Lama juga doktor berusaha saya pun sama menahan sakit menangis lagi . Tidak tahu la perasaan saya apa masa tu .
Dan tepat jam6 baru la pembedahan anak kedua saya selesai ! Syumur ke hadrat ilahi semua nya selamat . Walau pun ada rasa terkilan tu sebap husband yang di harap ada di samping sama2 melihat mala tiada di sisi saya .Lepas sahaja bersalin tu dalam keadaan lama urus baby seorang2 dekat hospital , jalan pun masih tidak mampu untuk bergerak apa lagi di bahagian bawa sakit apa lagi bahagian atas .
Skip
Keesokannya berharap suami datang melawat saya dengan anak2 dia . Tapi yang ku harapnkan tiada pula . Tapi tidaj pa saya bersyukur sebap keluarga senantiasa ada bersama saya . Keluarga syaa yang datang melawat saya ketika itu . Yang lucu nya my mum sambil nahis2 .. terus my mum cakap dengan saya .
Mum -" risau betul mama dengar ko kena bedah apa lagi beranak normal juga . Saya risau kau mati "
Dia bilang si mama ni astagaa .si mama ni walaupun saya ada terfikir pasal tu tapi saya buang jauh2 andaian saya sebap terfikir pasal baby kembar saya tu .
Tapi saya pun terikut juga la nangis ...
Selepas satu jam keluarga saya melawat diorang balik .. kata2 semangat dari mama senantiasa ada .saya ingat semua nya .walaupun sebenarnya saya tidak mampu tapi saya kena kuat demi anak2 saya .1minggu kemudian
Saya masih di hospital di tahan di sebap kan anak pertama saya kena tahan di wad kanak2 , sebap terkena jaundis . Huhu memang sandi balik2 saya fikir pasal pembayaran bil hospital nanti . Tapi demi anak saya ketepikan segala risau saya tu .syukur la baby saya kedua2 nya kuat menyusu so cepat tu jaundis hilang . Selepas saja seminggu lebih kami di wad dan saya pun dibenar kan pulang ke rumah sudah sebap kedua2 baby saya nampak sihat .
Dan sepanjang kami di hospital husband saya lansung tidak muncul melawat atau pun calling saya bertanyakan kabar tentang kami bertiga . Tapi saya abaikan saja walaupun sakit tu hati ada suami tapi macam tiada . Untuk sedap kan hati . Saya anggap saja yang suami saya tu sibuk bekerja .Dan selama saya di hospital tu banyak betul kenangan yang saya ingat2 , banya sangat kenangam suka dan duka nya . Saya pernah tumpah darah sampai bacaan nya 6 lagi . Pengsan di dalam.tandas syukur la ada beberapa nurse yang menolong saya di sana . Berjalan macam nenek2 tua .. terbongkok bongkok , kalau boleh kepala mahu sampai ke lantai gara2 menahan sakit yang tidak tertahan .
Dan saya tidak lupa juga keluarga la yang senantiasa ada saat saya memerlukan diorang , diorang la yang membayar segala bil rawatan aaya ketika saya di hospital . Saya menampak kan diri dari diorang sebap saya tidak mahu diorang fikir saya lemah .pedahl memang aaya lemah bila sendiri2 saya akan nangia dengan nasip saya .. abang dan adik2 saya la yang tolong selesai kan , sebap antara semua dia kerja di bahagian kerajaan punya kira gaji tinggi la kan .Bermula la kehidupan saya bersama anak dua orang .. seorang ibu yang ada laki sah di sisi undang2 .tapi saya adalah isteri yang tidak di berikan nafka , kasih sayang dan sebagaii nya . Seperti ibu tunggul yang tiada suami saya sedar . Saya tidak perlukan lelaki seperti itu untuk masa depan saya . Menjaga saya dan anak2 saya .
Selama saya sendiri2 suami lansung tidak melawat atau bagaimana pun cara nya untuk menghubungi saya .
Selepas beberapa hari saya keluar dari hospital , saya datang jumpa doktor balik kerna mahu membuka jahitan bedah saya di perut . Itu pun saya sendiri2 saja syukur la ada mama yang tolong tengok kan anak kembar saya .
Yang sandi nya , sebulan selepas twin lahir baru la husband aaya ke rumah melawat kami !! Bikin panas ba saya tengok muka dia masa tu macam tidak bersalah pula .itu pun tidak sampai sebulan or beberapa bulan hanya dua hari saja dia luang kan masa bersama dengan kami .Skip
Tidak lama dari itu , saya dengar bini pertama dia mengandung ! Dan saya selalu juga kami bergadu sama suami saya tu di sebap kan tidak rasa puas hati , bila masa saya mengandung dan bersalin . Suami aaya tidak mahu kasih kawan saya .tapi bila bini dia pula memang susa la mahu cakap .
Husband time tu bnyak habiskan masa dengan bini dia d sana..sekali sekala saja dia akan lawat kami , dan di usia anak saya dua bulqn ? Yang anak kedua pula tu ada masalah paru2 , sebap banyak hingus di paru2 dia sampai doktor cakap anak saya ni kena asma !!!
Tuhan saja yang tahu perasaan saya masa tu
Dan perna sekali tu anak saya sesak nafas ! Da syukur la masa tu husband ada bersama2 dengan kami so cepat la dia di bawa ke hospital ,
Sepanjang dalam perjalanan ke hospital tidak putus2 saya berdoa untuk anak saya .
Sampai saja di hospital anak saya kena sambung oksigen terus ...
Dan menyakit kan hati husband saya balik keesokkan nya dan anak kami yang kedua masih di rawat di hospital .. .
Saya kecewa ! Dan dalam diam saya sudah mula membenci suami saya !! Saya janji akan boleh bahagia tanpa ada suami seperti dia ...BERSAMBUNG
YOU ARE READING
KISAH HIDUP SEORANG WANITA [ COMPLETE ] ✔
خيال (فانتازيا)mengisahkan tentang pengorbanan Seorang ibu yang di dibiar biar kan oleh suami ketika berbadan dua dan sehingga la berkawin , apakah nasip seorang gadis yang sedang di lemah yang ingin lan perhatian sepenunya dengan suami mala di abaikn ... adakah j...