PART 1

1.2K 37 0
                                    

ISTERI

EDITED BY : SHILA EIONA DELA PENA
WATTPAD : SHILAeiona_Dp94

BASE ON TRUE STORY *ada beberapa part sahaja kio mungkin 2-3 part*

PART 1

Kisah ini adalah kisah kawan saya dimana dia ingin menggonsikan tentang kehidupan nya dengan suami nya . .
Dan apa yang sudah berlaku kepada rumah tangga diorang sebelum ni ..
Saya akan memain kan watak dalam cerita ni sebagai saya agar pembaca di luar sana memahami apa yang saya ingin sampai kan ..

Nama saya ovi ( bukan nama sebenar ) saya berasal dari sabah juga kampung dan dimana saya tidak akan sebut kan  , saya juga mempunyai keluarga yang sederhana tapi saya tidak hirau kan tentang status kami bagaimana janji kehidupan kami bahagia sangat ..


Sebenarnya semasa usia saya 17tahun saya sudah berkawin dengan seorang lelaki yang saya cintai , kami sudah berkenalan sebelum - sebelum ni . Dia adalah seorang cikgu di johor dan dia juga berasal dari johor , Kami berkawin bukan di sebap kan di jodoh kan oleh keluarga mahu pun ter mengandung duluan . Tapi di sebap kan kami sudah suka sama suka dan menerus kan perkawinan seperti yang kami rancangkan .

Mama saya sebenarnya tidak bersetujuh dengan perkawinan saya yang terlalu awal bagi dia , eya sebap orang akan fikir ..
' eee dia kawin awal la baru umur 17 tahun sudah kawin , ada laitu sudah isi kalau begitu '
Tidak kira bangsa kampung dan dimana pasti persoalan dan pertanyaan orang ada macam ni kan . Biasa zaman modern ! Tapi bagi saya kawin awal ka kawin mudah ka itu sudah terbiasa kepada orang di luar sana termasuk saya . .
Saya tahu mama saya risaukan saya sebap belum tentu dapat mengurus rumah tangga kami dengan bagus , tapi apa yang patut saya buat ! Da saya ikut kan kata hati aaya dan nekad untuk menerus kan nya saja . Walaupun mama saya tidak bersetujuh .

1bulan kemudian

Lepas sahaja kami di kawin kan saya dan suami ke johor , sebap saya ingin mengikuti suami apatah lagi dia bekerja di sana sebagai cikgu .
Dan ada rumah quarters yang telah di sediah kan oleh pihak sekolah untuk guru - guru . So pasal rumah tidak perlu di fikir kan sangat masa tu .
Dan mula - mula sampai ke sana tu suami membawa saya berjumpa dengan mentua saya . Tahu la orang sabah sekejap saja mesra dengan orang yang baru di kenali , syukur la juga diorang pun turut gembira dan saling mengenali dengan diorang . Tidak sombong juga .tetap mesra dan melayan saya seperti menantu diorang tiada persilisiahan faham mahu pun pergaduhan di antara saya dan keluarga suami .
Tapi layanan mentua keluarga saya masa tu ok juga baik juga diorang sama saya ..



Skip

Tidak lama dari kami berkawin saya telah di sahkan mengandung anak pertama , apa lagi semua turut gembira . Walaupun pada mula nya mama saya tidak bersetujuh pasal perkawinan tapi saya kabar kan dengan mama juga yang kami bahagia dan tidak lama lagi ada baby .
Kehidupan saya dengan suami baik - baik sahaja . Tiada pergaduhan antara kami sebap saya juga seorang yang sabar .
Sehingga la saya melahir kan anak pertama kami bersama suami , hidup kami bertambah lengkap dan bahagia .. suami senantiasa ada di sisi saya menjaga dan merawat dalam keadaan tidak sihat ..dan masa berpantang .

5 tahun kemudian

Saya banyak skip jalan kehidupan saya sebap tiada apa yang di kongsikan , lagipun selama ini tiada apa perubahan dalam keluarga , mala bertamba kasih sayang dari suami apatah lagi sudah lama tidak ada anak kedua akhir nya saya di sahkan mengandung anak kedua pula . Suami tetap sama senantiasa di sisi dan melayani karena anak - anak nya .
Sampai la juga anak kedua lahir , saya bersyukur sebap selama menjaga anak pertama dan kedua di berikan kesabaran apatah lagi suami senantiasa di sisi susa senang bersama so beban tu tiada cuma kegembiraan dan kebahagian yang saya dapat ..

ISTERI  [ COMPLETE ] ❤✔Where stories live. Discover now