16 tahun kemudian..
Nama aku Hana Asyura , zaman kanak-kanak aku tak sama macam zaman kanak-kanak diluar sana .Setelah ibu kandung aku pergi tinggalkan aku bersama ibu tiriku , aku dilayan seperti orang gaji walaupun di dalam rumah ni ada bibik . Aku dihina , dimaki , didera tidak kirala aku ni budak sihat atau sakit .
Apabila ayahku tiada di rumah , ibu tiriku akan mulakan aktiviti kejamnya . Aku tak tahu apa salah aku padanya . Sekarang aku dah berserah pada takdirku ."Woi Hana kau bangun sekarang " marah ibu sambil ditarik rambutku .
"Bu sakit bu jangan tarik buu " rayu aku pada ibu . Ye aku panggil dia ibu bukan mak cik .
" Hah sakit ?! Lagi sakit hati akula ! Dasar anak haram !" jerit ibu sambil tampar muka aku berkali-kali .
" Aku nak kau siap then kemas rumah ni ! 24 jam tanpa henti ! NOW ! " jerit dia kat telinga aku . Aku dilayan macam hamba .
Aku hanya akur semua perintah ibuku .Sesudah bersihkan diri , aku terus membuat sarapan ibu dan abangku . Sedang aku leka tiba-tiba ..
" BAHH " sergah abang tiriku, Arsyad Haikal .
" Opocot hantu kak limah menonggeng !" ha habis melatah aku dibuatnya .
"HAHAHAHA apani Hana melatah macam orang tua " gelak abang Syad kat aku .
" Apa abang Syad ni . Terkejut Hana " balas aku
Kami berdua hanya tergelak sehingga aku dapat lupakan derita aku ni . Abang Syad memang pandai hiburkan hati aku yang sedih ni .
" Amboi gelak sakan nampak, dah habis ke semua kerja dalam rumah ni ?" tanya ibu sambil memandang tepat ke mataku . Aku tunduk kerana takut dengan panahan matanya .
" Hana dah siapkan sarapan , Hana pergi kemas rumah ye ." aku lalu menghampirinya dan dia tunjal kepala aku sambil tersenyum .
Hanya tuhan sahaja yang tahu betapa sakitnya hati aku sekarang ni . Sampai bila aku nak hidup begini ? ' Ibu Hana rindu ' gumam aku dalam hati dalam taj sedar aku mengalirkan air mata . Aku terus menuju ke bilik stor lalu mengambil barang-barang untuk kemaskan rumah .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Sudah beberapa hari , dia masih berkurung di dalam bilik sambil meratapi pemergian kedua ibu bapanya yang terlibat dalam kemalangan jalan raya . Ibu bapanya baru sahaja pulang ke Malaysia tetapi perkara yang tidak diingini telah berlaku .
"Ke - kenapa mesti ayah dan bo - bonda pergi dulu" kata si dia sambil menangis .
"Bonda kata bonda nak tengok Zack kahwin tapi bonda tipu "
" Ayah , Zack rindu " luah Zack sambil menatap gambar keluarganya .
Sedang Zack tengah bersedih , ibu saudara Zach , maksu mendengar segala luahan Zack di sebalik pintu . Dia juga sedih dengan pemergian kakaknya itu tapi Allah lagi sayangkan kakak dia . Dia juga berharap akan hadirnya seseorang yang dapat bahagiakan Zack kembali .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~" HANAA " jerit ibu daripada ruang tamu . Aku terus berlari pergi ke ibu .
" Ye ibu ?" tanyaku
" Asal meja ni still berhabuk ? Kau lap guna sabun ke air liur, sial ! " maki ibu sambil ludah ke muka aku . Aku hanya biarkan sahaja , makin dilap makin dia ludah .
" Aku nak kau lap sampai berkilat sekarang !! Kalau aku nampak habuk sikit jaga kau " ditunjal kepala aku berkali-kali .
Aku sudah lali apa yang ibu buat pada aku janji dia tak halau aku daripada rumah ni . Kenapa ? Ini rumah aku ? Ibu sangguo buat apa sahaja untuk puaskan hati dia . Aku cukup bersyukur sebab diberi tempat berteduh seperti sekarang ni walaupun rumah ayahku sendiri .
Aku cuba faham kehendak ibu tapi malang ibu tak layan aku . Aku tak faham kenapa dia berubah dulu masa aku kecil , dia jaga aku baik-baik tapi sekarang dilayan seperti hamba . Kadang kala aku pernah terfikir mahu lari daripada rumah tapi aku mahu tinggal di mana ?
Aku juga pernah terfikir ibu kandung aku tak nak ke cari aku semula . Selepas ibu kandung aku pergi , papa terus berpindah ke kawasan lain jauh daripada rumah lama . Aku rindukan sentuhan belaian ibu , aku rindu segala tentang ibu .
" Mama , Hana rindu "Merepek ? Sorry ecah cuba buat part seksa tu tapi rasa macam tak menjadi hahaha papepun ecah still tengah usaha buat yang terbaik . Sila vote okay hehe .-ecah-
YOU ARE READING
Encik Cinta !
RomanceStory Kedua Saya ! Hana Asyura , gadis malang yang tinggal bersama ayahnya Dato' Kamal dan ibu tiri dengan anak lelakinya. Setiap hari Hana didera dan dilayan tidak ubah seperti orang gaji oleh ibu tirinya apabila Dato' Kamal tiada di rumah . Ibu ka...