BAB 1

29 4 0
                                    

20 tahun kemudian
.
.
.
.
" cinta !!! Cinta !!!! Naik makan, nek tok dah siap masak ny" jerit nek ton dari tingkap tinggat atas rumah.

"ye, sekejap nek tuk sikit lagi nak siapnya, nanti cinta naik" jawab cinta yang sedang membasuh motosikalnya.

"ikot kamu lah cinta, tapi jangan lama sangat nanti sejuk dah tak sedap" balas nek tuk lalu duduk disebelah suaminya yang termenung, apa yang suaminya fikirkan pun nek tok tidak pasti sampai suaminya tidak sedar yang dia duduk disebelahnya.

"abang termenungkan apa tu? Sampai saya dah lama duduk sebelah abangnya, abang tak nampak" tegur nek tok pada suaminya masih belum menyedari dirinya.

"ehhh!! Awak ny terkejut saya. Nasib baik saya tak ada sakit jantung, kalau tak menjanda awak".

"apa abang merepek ny, saya ny dah lama duduk sebelah awak, awak je yang tak sedar-sedar, enta apa yang awak fikir pun saya tak tahu".

Tersenyum pak hassan mendengar celoteh istrinya, " saya fikirkan cinta som, dalam sedar tak sedar umur dia dah 20 tahun dah, rasa sekejap sangat masa berlalu, rasanya baru semalam saya bawak balik cinta. Ujur pak hassan.

" ye lah abang, som pun tak sedar, sekejap je kan masa berlalu, dah 20 tahun dah cinta, maknanya dah 20 tahun jugaklah kan kita jaga cinta".

"emmm, umur cinta dah 20 tahun maknanya kita kene pulangkan cinta semula pada papa dia, sampai bila kita nak biarkan azirul tak jalankan tanggunjawab dia sebagai seorang ayah, cinta tu anak dia,dia kenelah adil dengan cinta" luah pak hassan pada istrinya.

"som kecewa dengan azirul abang, kadang som rasa som yang salah didik azirul sampai dia tak boleh terima ketentuan Allah"

" bukan salah kita som, kita dah didik dia dengan betul, dia pun dah besar masa tu dah ada kasih, dia pun dah jadi ayah, tak kan dia tak boleh fikir mana baik, mana jahat". Pujuk pak hassan.

"cinta dah kene duduk rumah papa ke tok abah?" tanya cinta yang tiba-tiba muncul di pintu

"cinta sayang, tok abah dengan nek tok dah tua sayang, bila-bila masa je kami boleh pergi, cinta faham kan, lagipun tok abah pernah cakap dengan cinta kan, umur cinta 20 tahun tok abah akan pulangkan cinta semula pada papa cinta". Pujuk encik hassan serba salah encik hassan bila melihat muka sedih cinta.

" tapi tok abah, papa tak sayang cinta papa cuma sayang akak kasih je, cinta tak nak ikot papa"

"Minggu depan papa cinta akan datang dan ambil cinta". Balas encik hassan

TakdirkuWhere stories live. Discover now