hoofdstuk 1
Het jaar 1445
Het is de eerste lentedag , de winter is voorbij. Ze kijkt naar buiten en ziet de sneeuw al smelten , het grootste deel van de sneeuw is al weg. je kunt de wegen zien die lijden naar het kasteel van de queen. Maria is een meisje van 16 jaar , ze heeft prachtige bruine ogen en haren. Zoals alle vrouwen in de middeleeuwen , draagt ze een lange donkergroene jurk tot aan haar voeten met een zwarte cape erop. Maria gaat naar buiten, haar moeder roept nog tegen haar dat ze niet te ver moet gaan. " Ik ben over een halfuurtje terug mama " : zegt Maria. Ze loopt wat door de bossen en hoort de vogeltjes fluiten , wat heeft ze dit toch gemist , vol plezier luistert ze naar het gezang van de vogeltjes in de bomen . Na een tijdje lopen ziet ze een steen liggen op de grond . Ze schuift de steen opzij en dan ziet ze een donkerrood kistje liggen. " Wat is dit nu weer " vraagt ze zich af. ze twijfelt eerst of ze het moet openmaken. Maar dan besluit ze om het toch open te maken. In dat kistje ligt er een amulet. Ze is heel erg verbaasd , in het midden zit er een saffieren edelsteen in en rond de steen staan er in Runen-tekens drie woorden erop. Maria kan het niet zo goed lezen alleen het eerste woord : VRIJHEID . " wat zou dit nu betekenen "? vraagt ze zich af. Ze besluit om het amulet mee te nemen , ze stopt hem veilig terug in de kist. Aan de stand van de zon ziet ze dat een halfuur al lang voor bij is. Ze haast zich terug naar huis. "Eindelijk , je bent er , ik was ongerust waar bleef je zolang " zei mijn moeder. " Ik was gewoon eventjes in het bos aan het lopen " antwoord Maria. Ze gaat naar haar kamer en doet de deur dicht , dan zoekt ze een boek met runen tekens.' Komaan het moet hier toch ergens liggen" ze graast tussen haar boeken in de doos . " Eindelijk ! gevonden. Nu ga ik eindelijk te weten komen wat er op de amulet staat. Na een tijdje bladeren vind ze het. " Vrijheid , Rechtvaardigheid verdwijnen" . Maria staat er versteld van . " wat is de bedoeling hiervan " ? vraagt ze zich af. Ze klapt het boek dicht en legt het doosje met de amulet onder haar bed , ze gaat naar beneden " mmm, mama wat heb je heerlijk gebakken" . De geur van gebakken vis verspreid zich door heel de kamer. Op tafel ziet ze nog gekookte aardappelen en een soort van saus waarvan ze nog steeds niet door heeft van wat het is gemaakt . Maria zet zich aan tafel en neemt een beetje van alles op haar bord. "Mama "? " Ja lieverd " ? antwoord mama . " kan het zijn dat de queen onze vrijheid zou kunnen afnemen "? . " Waarom vraag je dat " ? vraagt mama met een verbaasde blik. " ooh zomaar , het kwam in me op". antwoord ik sober. " Ik heb geen idee " zegt mama . Maria eet haar bord op wanneer ze klaar is vraagt haar moeder of ze even naar de markt wil gaan voor appelen te komen. " hoeveel kilo appels moet ik nemen mama " ? vraagt ze . "2 kg is goed ". zegt mama. Het is niet zo ver van haar huis , maar 5 minuten stappen. Op de markt is het altijd druk , mensen die met elkaar praten en lachen , de muziek die word afgespeelt en de juwelen die worden verkocht. Maria gaat naar het deel waar het fruit is. " goeiemiddag Maria , wat mag het zijn" ? zegt ze op een vrolijke toon. Mevrouw Hemisk , kent Maria al twee jaar lang , ze koopt altijd fruit van haar want het is heerlijk fruit van haar. " 2 kilo appels alstublieft" antwoordt ik terug. Ze stopt de appelen in een zakje , Maria betaalt haar. Net toen ze wou weg gaan , vraagt ze over het amulet aan mevrouw Hemisk. Mevrouw Hemisk kijkt haar met een angstige en bezorgde blik aan en zegt dan : DOE HET NOOIT OPEN , GOOI HET WEG . JE ZULT ER SPIJT VAN KRIJGEN DAT JE HET GEVONDEN HEBT !!! ". "Waarom , wat is ermee vraag ik bezorgd ?" . " Ik kan het niet zeggen , doe geen domme dingen waar je spijt van zult krijgen meisje" zegt de vrouw . Maria verlaat de markt terug naar huis , haar gedachten zijn helemaal gericht op de amulet dat ze niet door heeft dat ze tegen een paal is gelopen. "auw". Wanneer ze thuis aankomt legt ze de appelen op tafel en gaat direct naar haar kamer. Ze legt haar neer op haar bed en valt in slaap . Ze wordt de volgende ochtend wakker en gaat naar beneden ontbijten. "Goeiemorgen mama " . "goeiemorgen Maria "zegt mama . Nadat Maria heeft ontbeten vertrekt ze naar school. Maar onderweg naar school gebeurt er iets vreemds, ze ziet een blauwe schim opkomen voor haar neus , ze wou net gaan schreeuwen , maar de schim kalmeert haar. " Geen zorgen meisje , ik doe je niks. " zegt de schim . " Wie bent u " ? vraagt maria. Ik ben Julia , bewaker van de saffieren amulet , ik neem aan dat je deze wel gevonden hebt " . "ja " zegt Maria op een angstige toon. " Zou ik de amulet mogen zien " vraagt Julia . Voorzichtig haalt Maria de amulet van haar zak. " Draai aan de onderkant van de amulet en druk op de steen " zegt Julia . Voordat Maria wilt doen wat ze zegt , stopt ze : " Hoe weet ik of ik u kan vertrouwen "? vraagt Maria. " Waarom vraag je dat , ik doe geen vlieg kwaad " zegt Julia op een geïrriteerde toon. Maria besluit om te doen wat haar gevraagt wordt ineens verschijnt er een blauwe lichtstraal , ze laat de amulet op de grond vallen , de lichtstraal wordt groter . Julia steekt haar hand uit en zegt : " pak mijn hand " . Ze pakt haar hand en dan gebeurt het alles wordt donker , de mooie blauwe geest verandert in een zwarte lelijke heks. " EINDELIJK , HIER HEB IK 2000 JAAR OP GEWACHT , NIEMAND ZAL MIJN MACHT NU KUNNEN PAKKEN "!!. Maria gilt , alles draait rond haar heen en dan wordt ze opgeslokt in de lichtstraal en het verdwijnt terug in het amulet. De geest heeft nu een echt lichaam en maria is verdwenen. 20 jaar na de ontsnapping van de wraakzuchtige geest ( 1465 ) is alles verandert in Aviara , er is geen democratie meer , vrouwen worden als slaaf behandeld en het volk krijgt veel minder betaald . Het is er slecht aan toe.