Racangan

30 0 0
                                    

Kau digelar sebagai penyeri dunia
Hadirmu melengkapkan
Hubungan manusia
Bukan sahaja dirindui yang biasa
Malah Adam turut sunyi tanpa hawa
Akalmu senipis bilahan rambut
Tebalkanlah ia dengan limpahan ilmu..
Jua hatimu bak kaca yang rapuh kuatkanlah ia dengan iman yang teguh..
Tecipta engkau dari rusuk lelaki
Bukan dari kaki untuk dialasi
Bukan dari kepala untuk dijunjung
Tapi dekat dibahu untuk
Dilindung
Dekat jua dihati untuk dikasihi engkaulah wanita hiasa duniawi..
Mana mungkin lahirnya
Bayangan yang lurus elok jika datangnya dari kayu yang bengkok...
Begitulah peribadi yang dibentuk..
Didiklah wanita dengan keimana bukannya harta ataupun pujian kelak tidak derita berharap pada yang biasa...
Engkaulah wanita istimewa
Sedarlah insan istimewa
Bahawa kelembutan bukan kelemahan...
Bukan jua penghinaan dari tuhan balkan sebagai hiasan kecantikan..

Lagu ini membuat aku terasa sebab, kerana begitu sayangnya Allah kepada yang bernama wanita. Bisi saadiah di dalam hati nya.

Tidak lama selepas itu air mata aku jatuh kepipi, dalam hati aku sepat berkata. "Adakah aku layak di katakan wanita solehah atau bidadari syurga...sedangkan aku setiapa hari bergelut dengan dosa."

"Ooohh..saadiah kau buat apa tu? Kau berangannya. Tanya Asyikin."

"Tak adalah, cuma aku tengah fikirkan masa depan aku macam mana, adakah aku akan terus terjurumus dalam dosa aku sendiri? Aku takut kalau aku tak sempat bertaubat macam mana Asyikin?" bicara aku dalam keadaan sedu dan sedih."

Tangan Asyikin di naik kan lalu menepup-nepup pelahan berlakang Saadiah untuk menenagkannya. "Kau bersabar laa..mungkin setiap masalah yang berlaku ini ada hikmahnya. Bicara Asyikin dalam keadaan tenang."

Telefon bimbitnya berbunyi, tanda menerima pesanan. Dia memraba-raba di atas meja sisi sebelah katil. Telefon di atas meja di ambil dan aplikasi WhatsAPp di buka. Terpapar pesanan daripada permilik nombor yang bernama Hakim. Lelaki yang mencintanya di tolak oleh aku. Aku terus membaca dengan keadaan tenang.

Hakim: Hai..sayang gah buat apa itu?
Saadiah: Nak apa. Ya? I' m busy!

Hakim: sory kalau menggangu you. Jom keluar nak peegi pantai.

Saadiah: pantai dekat mana pulau you ni Hakim.


S

ambung...

Maaf Sis msih tiada idea lagi nk tulis harap besabar ok.....
Jangan lupa undi and like ok

Imam Itu Jodohku (Editi) Where stories live. Discover now