PART 2

1.3K 49 2
                                    

KENAPA

WRITTEN BY : SHILA EIONA DELA PENA
WATTPAD ID : SHILAeiona_Dp94

REKAAN SEMATA - MATA 😉

PART 2  | Perkahwinan |

Ada beberapa hari lagi saya akan berkawin , mala mahu keluar pun tidak di benar kan betul - betul la hidup saya hancur macam ni saja ka . Saya minta mama agar memberi nombor telefon itu lelaki tapi di abaikan pula , kenapa kunun tidak boleh !! Semuanya tidak boleh ..
Diorang sebelah mama sudah datang ke rumah ada yang jauh - jauh bercuti .
Dari kl ,  dari kampung - kampung yang jauh pun ada datang .. cousin - cousin semua datang .. ada cousin paling saya rapat si misya .. dia juga lepasan spm macam saya tapi sekolah berlainan cuma selalu contack di telefon saja , biasa la zaman canggi suda jauh - jauh pun boleh video call ..

Misya -" Uik awal nogi ko kawin beii , tidak pa jodoh baitu .. "

Saya -" isy jodoh apa ! Kalau bukan saling mencintai sama sekali kenal muka pun tidak jodoh kaitu macam tu , kehancuran kama !! "

Misya -" Hahaha jangan la ba ko meradang , mungkin mumy tua teringin sangat mahu tengok ko kawin kot "

Saya -" kepala otak ko la ! Mahu saja saya cakap sama mama saya tu yang dia la kawin sama tu lelaki ,, .. benci saya ohh kena atur hidup saya memang tiada kebebasan lansung ."

Misya -" cuba try hahaha ..manatahu cinta berputik selepas berkawin .. cia cia "

Saya -" Isy kau ni ... buang masa saya saja bercerita sama ko ..."

Misya -" apa macam hensom kama tu lelaki , tidak pa la .. kalau ko tidak mahu saya yang mahu .. hahhaa "

Saya -" ada ku kisah ..ko ambil la kalau ko mahu , tidak ingin saya lelaki macam tu "

Misya -" jangan menyesal sudah .. "

Kami cerita - cerita dengan cousin saya sampai ketiduran , selama menunggu majlis perkawinan saya tu .. saya habis kan masa di dalam bilik dan memang keluarga saya tahu saya kawin pun atas persetujuan orang tua kunun ... entahh apa la diorang dapat bila kena kasih kawin awal ni macam .. memang menyusahkan tahap dewa betul ..  saya hanya membisu seribu bahasa sahaja bila keluarga mama sama bapa saya membagi nasihat . Dan nasihat yang saya paling mengjengkel kan adakah ..
' layan suami dengan baik , taat pada suami jangan berlaku curang , jangan degil , apa kemahuan suami harus di taati '
Puik !! Ingat saya ni hamba mahu ikut - ikut suka hati saja ..

Skip

Keesokkannya adalah hari perkawinan saya ..
Malam tu memang ramai sangat orang , semua keluarga saya yang atur , dari pakaian , pelamin dan apa saja semua diorang yang atur kan . Saya cuma macam patung tiada perasaan hanya menurut perintah saja yang macam takut - takut kena pancung ba kunun ..
Apa la rupa bakal suami saya . Dan saya sama sekali tiada mood sebap bergadu dengan boyfriend semalam ! Adakah dia minta pelik - pelik , kalau setekat dia mahu tolong saya supaya majlis ni rosak ! Saya ok .. ini adakah dia minta yang bukan - bukan ..
Belum masa nya lagi kama , banyak la benda yang dia cakap menyakit kan hati . Daripada layan orang macam tu bagus off telefon , .
Malam tu saya tidak tidur , saya berfikir ba macam mana la akan jadi hidup saya . Memang la saya anak seorang saja tapi patut ka perkawinan saya juga kena atur .. tidak adil beii untuk diri saya .

Misya -" Uik tidur la kau , tekan tidak sabar - sabar hari esok pula "

Saya -" napasa la kau !! Kalau boleh saya tidak mahu ada hari esok ba ,  tapi kan mis boleh ba kan ko kasih kawan saya beberapa minggu di sini lepas kawin ...atau pun manatahu la dia mahu bawa honeymoon ka ? .. atau bawa di rumah dia ka .saya tidak mahu dua - dua .. "

Misya - " astagaaa apa ka bengang kau ni chris ... ingat saya ni apa ...."

Saya -" saya ada cadangan , sebap saya betul - betul tidak mahu berkawin dan saya betul - betul belum sedia semua ni .apatah lagi menjadi isteri orang dalam keadaan umur 18tahun ..mustahil !! So saya minta tolong dengan ko kalau ko ada perasaan pandang pertama sama tu lelaki ka apa ka ..dan ko ada niat ka .. ko ambil dia ...ko layan dia bagus - bagus .. "

Misya -" wow green light nampak .. hahhaa .. jadi boyfriend saya tu mana mahu letak , tidak pa apa kata orang pelan - pelan bei ..cinta bila - bila akan di pupul dan datang sendiri nya ...uiiisey .. jiwang kan saya .. jum la tidur .. apasal ko bangun jam 3 begini tidak akan tidak sabar bersanding .."

Isy kalau di layan cousin saya ni sampai pagi pun tidak dapat tidur , saya mencuba menutup mata saya . Harap la esok nya tu ummm .. enta tiada apa yang saya harap kan..

Keesokkan nya ... tadaaaaaa ...  free makan .hahha

Dari pagi memang ramai orang sudah terutama bahagian dapur , busy betul diorang . Yang saya tahu acara ada dua kali sanding petang dan malam pula adalah acara potong kek ..
Saya cuma mengikuti segala rancangan dan apapun acara diorang .. saya memang tunggul sudah tidak tahu mahu buat apa .awal saya di suru mandi dan makan .. si misya la senantiasa di sebelah saya .  Sebap dia jadi pengapit saya gea . ..
Jam12 tu saya di kasih makeup sudah .. memang gatal - gatal muka saya balik - balik tu aunty marah saya sebap saya gosok ...
Lama juga la kami di dalam bilik syukur ada aircond kalau tiada memang mampus sudah opusakan ..

Skip

Berdebar saya bila mc sudah ucap selamat petang dan menyuruh pengantin perempuan keluar , aduii saya betul - betul tidak menyangka yang saya akan berkawin secepat ini .. .
Saya cuma tunduk saja saya perasaan si misya balik - balik suruh saya tengok depan , control habis ba berjalan takut jatuh ba . Hahhaa ...
Sedar - sedar saja saya sudah di atas pelamin .. muka bakal suami pun saya belum nampak ,  mahu tengok la tidak ..

Mc : sunggu cantik permaisuri sehari kita pada hari ini , apa kurang nya dengan putera nya yang hensom .. bagaii pinang di belah dua .. ok baik la tamba pula diorang malu sana tu , terus kita ke acara pertama iaitu sarung cincin kepada pasangan .. dan jangan lupa tudung permaisuri harus di buka dan beri la ciuman kasih sayang .. "

Uiii na melebih - melebih pula ni mc , begegar sudah saya tu menahan malu , saya tidak memandang dia pun . Mungkin sekarang ni doa tengah tengok muka saya .. ' tolong la jangan tengok saya '
,, bila sarung cincin sudah selesai ..

Mc : baik la selesai la sudah sarung cincin ..apa kata tuan putera membuka tudung si puteri kita .. "

Saya tunduk saja tu saya tidak peduli orang jerit - jerit di bawa pentas jangan saja la saya pengsan .. kecoh nanti majlis ....
Saya perasaan tangan nya sudah membuka tudung saya ...ohhh tidak ...

Mc : nampak nya puteri kita hari ni malu - malu pula ..."

Berketawa semua orang di bawa .. astagaaa mana la ba mahu letak muka ni ..saya berani kan diri menengok ke atas , saya terpaku sekejap melihat suami saya di depan mata , ' amaaa tinggi juga '
Dan tanpa sedar dia sudah mencium kedua pipi saya .. bersorak orang di bawa , saya pula masih mamai - mamai ...jatuh cinta pun tidak ..tapi apa perasaan ni ..
Begitu la tiada apa yang berlaku selama majlis di jalan kan , memang mama sudah atur siap - siap . Makanan semua mencukupi ..
Sampai la majlis malam kami tu , macam biasa kami di suru potong kek dan suap menyuap , memang jangkal kalau boleh mahu saja saya angkat tu kek kasih humban di muka tu mc sama orang - orang di bawa .segaja betul ..
Sepanjang upacara sehingga la para tetamu pulang , ada juga yang tinggal keluarga sama beberpaa tetamu yang memang pandai moginum ..

Saya masuk ke dapur mencari makanan rupanya dia sudah ada di sana ' apa dia buat sini , tekan belum pulang ' .. saya berani kan diri saja duduk di depan dia .. kan satu meja tekan duduk di lantai pula ...
Mama ada juga di sana termasuk si misya , macam saya tuli sudah tidak dengar apa - apa orang cakap ...suara tu lelaki pun macam tiada saya dengar ..layan dunia sendiri sudah saya ..
Balik - balik saya fikir baitu , dimana saya mahu tidur malam ni , dan baru saya perasaan dia kan sudah menjadi suami ku mesti la dia akan tidur di sini ....aduiii aiii ..

BERSAMBUNG

CHRISS [ COMPLETE ] Where stories live. Discover now