KENAPA
BY : SHILA EIONA DELA PENA
WATTPAD ID : SHILAeiona_Dp94REKAAN SEMATA - MATA 😉
PART 8
CHRISS POV .
Saya bertambah risau bila saya call telefon si ed sama sekali tiada yang mengangkat nya .. ' apa sudah terjadi ? '
Saya menangis di perhentian bas sehingga la saya di call oleh pihak hospital yang suami saya excident .. macam mahu berhenti saja pernafasan saya bila dia excident pasti ada yang sebotaj dia ni mustahil ,,, saya tahu macam mana cara nya dia memandu .. saya kenal sama dia walaupun ada masalah dia tidak akan terburu - buru memandu ..
Saya ke hospital dalam keadaan tergesa - gesa . Bila saya sampai di sana aunty si ed sudah ada di hadapan wad merah . Berdebar jiwa saya memandang ke arah aunty dia tu . ..Aunty ed -" kau buat apa sini !! Kau sudah puas nampak anak buah saya macam tu ka ? .. atau kau mahu tengok pula melayang nyawa dia depan kau .. sejak dia kawin sama kau hidup dia kucar kacir kau tahu ka ! .. memang la kau ni perempuan pembawa nasip malang ! "
Saya -" aunty saya memang ada buat salah pada suami saya aunty , tapi itu dulu saya sudah sedar .. itu sebap nya saya memilih dia berbanding keluarga saya . Saya akan bertanggungjawap atas kemalangan dia aunty sebap saya tahu ini bukan kemalangan segaja tapi di rancang .saya yakin sangat yang mama saya tu yang buat semua tu . saya pun menyesal aunty atas perbuatan saya dulu . Dan saya betul - betul tidak sedar yang dia la lelaki yang boleh jaga saya . . Saya menyesal aunty . Saya mahu jumpa dia "
Aunty -" ko jangan menangis depan saya , saya meluat mahu tengok ! ... saya mahu tengok kunun kesanggupan ko mahu jaga anak buah saya dalam keadaan dia sakit or apa saja ... kalau kau lari macam dulu .. tengok la apa nasip kau nanti "
Saya -" saya janji aunty , si ed sudah bersusah paya menjaga saya masa saya sakit dan saya sedar waktu tu .. dan saya mahu tebus walaupun macam mana cara nya .. walaupun dosa yang saya buat tidak dapat di ampuni saya harap menjaga dia sampai ke akhir ayat saya akan buat ... saya akan jaga dia .."
Saya terkejut bila tiba - tiba aunty ed terduduk sambil menangis seolah - olah ada yang mati .. saya ikut dia duduk dan memeluk aunty ed , syukur la dia tidak tolak saya masa tu lama dia menangis di bahu saya sampai la keluar doktor yang merawat si ed masa tu ..
Dr -" siapa ahli keluarga edward misan "
Saya -" saya doktor .. saya isteri nya .. "
Dr -" begini puan , di sebap kan kemalangan yang berlaku ke atas dia .. dia sekarang mengelami koma tapi saya yakin yang tidak lama .. yang membuat kita risau sekarang adalah yang dia tengah hilang ingatan !! .. dia tidak dapat mengenal diri dia siapa .. tadi dia mengalami serangan tiba - tiba .. so dia pengsan balik .saya harap puan banyak bersabar dan terus - terus membagi kata - kata semangat dan bagi dia masa untuk rehat sepenuh nya "
Saya terduduk di kerusi bila mengetahuii hal ini , dugaan apa ka yang kau berikan pada saya ya Tuhan .. tapi saya bersyukur dia masih di berikan kesempatan . Saya janji akan setia sehidup semati bersama nya ..
2minggu di hospital akhir nya dia di benar kan pulang ... si aunty la yang banyak menolong saya masa tu sebap saya tidak sangup melihat wajah si ed .. banyak kesengsaraan yang dia dapat . Dan mungkin ka juga ada benar nya yang saya ni adalah pembawa nasip malang untuk dia . .
Bila si ed memandang ke wajah saya .. dia meraung , menangis dan melontar kan kata - kata yang kesat ke arah saya .. kadang dia selalu cakap yang punca berlaku ini semua adalah saya .. saya sebenarnya tidak faham . Apa maksud nya ?? ... saya cuba membunuh dia .Aunty -" saya tidak tahu mahu cakap apa chriss , macam dia trauma dan macam dia benci ko pun ada .. apa sebenarnya berlaku ni saya tidak faham ."
Saya -" aunty saya akan cuba berdepan dengan keluarga saya .. saya mahu tahu hal sebenar , saya kesihan kan dia aunty .. saya rasa bersalah dan apa yang aunty katakan pada saya mungkin juga ada benarnya ..saya adalah pembawa nasip malang .. tapi saya sudah berjanji pada diri saya . Apapun terjadi ! Apapun yang berlaku dalam rumah tangga kami saya akan tetap setia sampai ke hujung nyawa saya . "
Si aunty memeluk saya ... sudah 5 bulan si ed sama sekali tidak mahu di sentuh . Bila saya menyuap kan nya , mala saya di tolak dengan kasar .. si aunty la yang selalu menolong saya ..
Pasti ada sesuatu ! Tekan dia lupa ingatan ! Tapi kenapa dia benci kan saya ..mungkin ka dia sudah tahu hal sebenar .? ..
Dalam diam saya meminta tolong sama si aunty yang saya mahu belajar mempertahan kan diri . Saya belajar kepada seorang lelaki tua di kampung tu .. sebap saya kena pertahan kan diri saya bila mahu menghadap sama keluarga saya tu . .
Saya ada simpan duit simpanan . Sampai la saya mengenali seseorang yang saya tidak sangka keluarga saya buat ni macam ..Selama setahun si ed sudah mula sembuh , dan perubahan dia betul - betul membuat saya terkejut bila dia melarikan diri dan tidak pulang - pulang .. bermacam cara saya buat mungkin juga dia kena culik .. tapi saya masih terus kan niat saya dengan bantuan seorang yang amat membenci mama saya tu .. saya sebenarnya mahu lagi penjelasan yang membuat saya boleh percaya siapa saya sebenar nya ..
2tahun kemudian
Nando -" chriss , saya sudah dapat menjejaki si ed . Tapi saya harap kamu sabar la arh .. "
Bertengok kami sama si aunty maksud si nando , kenapa? .. ada kerisauan pada wajah si aunty apa lagi saya lelaki yang membuat saya macam gila fikir kan yang dia hilang ...
Rupanya dia masih hidup ! Tapi kenapa si ed melarikan diri ??? ... apa yang dia mahu sembunyi kan dari pengetahua kami berdua aunty dia ni .Oyaaaa saya cerita kan pasal si nando ..
Dia adalah abang kandung saya yang tidak di ketahui oleh saya .. saya menjumpai nya pun di sebap kan dia yang mencari saya yang dia fikir mama dulu ada anak kecil sebelum dia di hantar ke pemulihan , tanpa sakit dia di paksa sampai dia rasa mahu gila bila mengetahui yang aunty kami membunuh kedua orang tua kami .. itu pun di sebap ka harta .. *kamu faham ka ?* . Hahaha ..
Aunty yang saya maksud kan di atas tu adalah mama yang menjaga saya tu .. yang selalu popek - popek sama saya . .rupanya dia adalah aunty saya yang saya sama sekali tidak mengetahui hal sebenar , ... kenapa saya di jodoh kan oleh si ed .. sebap si ed adalah mangsa pertama ! Walaupun rumah diorang buruk ka apa ka .. tapi tanah , dan haiwan - haiwan diorang banyak sekali kan .bila di jual ada juga la berbelas ribu ... itu adalah mangsa mama *aunty* saya masa tu .. rupanya keluarga si ed sama aunty saya tidak kenal pun tapi mama si ed telah di ugut agar mengikuti segala arahan yang mama *aunty* saya plan ...
Patut la masa saya mencerita kan pada mama saya tu pasal yang saya meracuni mama si ed dia tidak terkejut .. mala dia cakap pada saya masa tu .' bagus chriss kau sudah mencepat kan rancangan mama '
Masa tu kan saya betul - betul tidak dapat menerima keluarga si ed , malahan saya tidak tahu pun apa rancangan keluarga saya . Bila saya tahu yang saya dalam keadaan sakit . Saya perna mendengar yang mama mahu kawin kan saya dengan seorang datuk selepas saya sihat walafiat tapi terlebih dahulu si ed datang semula dalam hidup saya .. saya tidak faham sebenarnya apa berlaku dalam hidup saya ... kenapa si ed melarikan diri ! Dan kenapa mama *aunty* merahsiakan hal ini pada saya .. kenapa dia perlu tipu .. patut la selama ni saya macam tiada perasaan , di suruh kawin saya kena ikut .. saya tertipu pada mama *aunty* lakonan dia pada saya .. kenapa ???
BERSAMBUNG
|| jangan kamu bingung - bingung arh .. satu - satu saya akan terang kan jalan cerita .. sebap ini cerita saya antam - antam saja ba ...hahahahaha ||
kalau mahu tahu lebih lanjut ikuti la kisah si ed sama si chriss .. kenapa dan kenapa ??? ...
YOU ARE READING
CHRISS [ COMPLETE ]
Fantasíagadis bandar yang telah di jodoh kan dengan seorang lelaki kampungan ,, dimana si gadis memilih tidak mencintaii si lelaki ! tapi terpaksa kerna telah di paksa oleh ibu nya .. sehingga la seorang gadis bandar ke kampung suami nya .. tidak sangup m...