1

153 7 2
                                    

Iedereen heeft eens verwachtingen in het leven. De ene zal meer verwachtingen hebben dan een ander. Je raapt al je moed bijeen, je probeert alles, of je hoopt gewoon en dan gebeurd er totaal iets anders dan je had verwacht. Wat dan? Teleurstelling. Je verwacht van iemand meer dan van een ander persoon, want die ene persoon ken je misschien beter of is gewoon een familielid van je. Wat als die persoon je verwachtingen niet nakomt, zonder hem of haar erop te wijzen wat je verwachtingen zijn. Uit de gedachtegang dat ze het zelf zullen doen, want je kent hem of haar beter of het is een persoon die zo wordt voorgesteld aan je? Teleurgesteld zal je zeker wel zijn, zoals ik aanhaalde, maar is dat alles? Bij mij alleszins niet. Ik zou instorten. 

Neem aan dat je alles doet voor iemand, een goede vriendin. Het is een vriendin die niet zo geliefd is bij iedereen, maar jij houdt wel van haar. Het is je vriendin. Je beseft dat je niet veel mensen om je heen zal hebben omdat je met haar omgaat. Ze is iemand die niet weet hoe ze zich moet gedragen in het openbaar, iemand die onzichtbaar is voor iedereen, niet belangrijk... Ze wordt gepest, meer dan geplaagd door iedereen. Uitgelachen door haar puisten. Een leerlinge die onvoldoendes haalt op haar schoolresultaten. Stel nu dat ze toch op een dag in een goed plaatje komt te staan wanneer ze gezien wordt door een jongen. Een jongen die wel bekend is op school voor zijn activiteiten qua sport en geliefd door alle medeleerlingen. Iedereen krijgt dan ineens de interesse om over haar te praten. Wie is ze? Waarom zij? Wat heeft ze dan? Stel je dan nog eens voor dat dit in de lagere school gebeurd, in je laatste jaar algemeen secundair onderwijs en het is een college. College; die scholen waarin de populaire kinderen worden gescheiden van de andere categorie kinderen. Anderen; je kent het wel, de minder hebbende, de nerds, de losers... Jij bent iemand die altijd voor haar is opgekomen, de pesters hebt tegengehouden, haar hand vastgepakt, van de grond geraapt, voor haar geweend en nog meer wat een goede vriend of vriendin hoort te doen voor elkaar. Je komt de volgende dag op school en je ziet ineens haar omcirkelt door de pestkoppen. Je loopt erheen om haar te beschermen, maar dan: "Heyyy! Ze is onze vriendin nu, we houden van haar!" Heel fijn wel dat ze zijn bijgedraaid inderdaad. Ze zijn gestopt. Als je dan bij haar wilt gaan, draait je vriendin ineens haar rug om naar je en ze stapt weg met haar nieuwe vrienden. Dat is meer dan teleurgesteld zijn. Dat is pijn hebben. Een mes in je rug krijgen. Je hebt toen misschien verwacht dat ze dat niet zou doen, dat ze zich niet zo snel zou laten meeslepen met de anderen. Dat ze naar jou zou toekomen en bedanken in jouw geloof in haar dat ze toch iets heeft om gezien te worden op school of in het leven verder. Verwachting niet voldaan. Nu sta je daar dan. Je kent wel iedereen en je hebt iedereen als vriend, maar wie moet je nu vertrouwen? Wreed. Zeker als dit al op de lagere school gebeurd. 

Wat als ik zeg dat mijn laatste jaar lagere school zo eindigde? Zou ik nu wel inzien wanneer iemand me zal achterlaten of de rug omkeren?


Wie zijn ze?Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu