Майка Тереза

6 0 0
                                    

Анеза Гонджа Бояджиу (на албански: Anjezë Gonxhe Bojaxhiu), по-известна с монашеското си име Майка Тереза, а от 4 септември 2016 г. – Света Тереза от Калкута, е индийска католическа монахиня и светица от албански произход. Тя е основателка на ордена Мисионери на милосърдието (1950), известен със своята мисионерска и благотворителна дейност сред бедните по света.  Обявена е за блажена от папа Йоан Павел II през 2003 г. и за светица от папа Франциск през 2016 г.

Майка Тереза е родена на 26 август 1910 година в Скопие, тогава в Османската империя.[2] Семейството ѝ е албанско и католическо. Баща ѝ, който е въвлечен в албанската национално – освободителна борба, умира след края на Първата световна война през 1919 г., разочарован от това, че регионът остава под сръбски контрол. Самата тя по-късно се самоопределя като етническа албанка:  „Кръвта ми е албанска, а гражданството – индийско." През 1983 г., по време на посещение при папа Йоан Павел II в Рим, майка Тереза получава сърдечен удар. През 1989 г. получава втори удар, а през 1991, след боледуване от пневмония в Мексико проблемите със сърцето ѝ се задълбочават. През 1996 г. боледува от малария и е подложена на сърдечна операция, но здравето ѝ продължава да се влошава. Майка Тереза умира от инфаркт в Калкута на 5 септември 1997 г., малко след 87-ия си рожден ден. Погребана е с държавни почести.   

The Woman's PowerWhere stories live. Discover now