Krok 9

4.2K 396 221
                                    

16 ciekawostek o Słowianach

1. Słowianie, co było rzadkością w średniowieczu, dbali o higienę. Każda wieś posiadała przynajmniej jedną łaźnię.

2. To Słowianie wprowadzili do kultury europejskiej postać wampira.

3. Skandynawowie przejęli od Słowian topór. Nawet nazwa pozostała ta sama taparoex.

4. Słowianie wyobrażali sobie, że w centrum świata jest potężne drzewo życia (np. dąb), którego korzenie sięgają świata podziemnego (umarłych), pień znajduje się w świecie ludzi, a korona drzewa znajduje się w krainie bogów. W korzeniach na złotym tronie siedzi Weles a Perun przebywa wśród gałęzi drzewa. To wyobrażenie jest obecne w kulturze ludowej do czasów obecnych. W bajkach występują drzewa, w których korzeniach żyje ogromna żmija.

5. Tęcza dla Słowian to smok wypijający wodę (jezioro, rzekę).

6. Dunaj oznacza dużą, graniczną rzekę.

7. Kraina umarłych to naw.

8. Słowianie wśród innych amuletów nosili miniaturowe toporki na szyi.

9. Amuletem związanym z Perunem były belemnity czyli piorunowe strzałki.

10. Berlin, Drezno, Lipsk, Greifswald, Brema, Wolgast, i wiele innych miast niemieckich zostało założonych przez Słowian.

Rosja: Oddawajcie nasze miasta...

Polska: Dokładnie.

11. Zanim pojawiły się u Słowian koty, ich rolę spełniały łasice.

12. Uderzenie pioruna w trakcie pierwszej wiosennej burzy było traktowane jako akt miłosny Peruna z ziemią.

13. Słowianie wierzyli, że w noc po urodzeniu u dziecka zjawiają się trzy rodzanice, które przepowiadają jego los i pieczętują go w sposób niewidzialny na czole dziecka. By były łaskawe zostawiano im poczęstunek.

14. Zmarłym zostawiano w ustach monety na opłacenie podróży w zaświaty.

15. Słowianie byli mistrzami w budowie drewnianych mostów. Najdłuższy z nich na jeziorze Teterow (RFN) liczy 3 m szerokości i 750 m długości.

16. Germanie przejęli od Słowian słowo gród. Widać to choćby w takich określeniach: asgard, gardarike itp.

Poradnik: Jak Zostać Prawdziwym SłowianinemOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz